غیر از آن د‌و کلمه، کویر هم در فرهنگ ما مفهوم راز‌آلودی است. بخش قابل توجهی از این سرزمین، کویری است و مردان و زنان کویر به کویری بودن خود می‌بالند.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، اکبر عبدی بازیگر سرشناس سیما و سینما در یک برنامه زنده تلویزیونی در شبکه 3 سیما در بیان خاطره‌ای از حج و در نکوهش رفتار ماموران عربستان سعودی با حجاج ایرانی لفظی را به کار برد که با هر معیاری دور از ادب شناخته می‌شود و مجری برنامه (‌حسینی) را نیز به دردسر انداخت.
 
این لفظ آن قدر بی‌ادبانه و چندش‌آور است که هیچ رسانه‌ای قادر به ذکر آن نیست. با این همه در زمره الفاظ مستهجن قابل احصا نیست اما به کار بردن آن در رسانه رسمی بی‌احترامی به میزبان و بینندگان به حساب می‌آید خاصه این که با گسترش شبکه‌ها‌ی موبایلی به طرفه العینی بازنشر و تکثیر می‌شود و از این حیث با گذشته کاملا متفاوت است و یک خطا ولو سهوی ضریب میلیونی می‌گیرد.
 
نویسنده این سطور البته بر این باور نیست که واژه ای از جنس آنچه از زبان اکبر عبدی خارج شد باید از فرهنگ لغات اخراج شود.
 
همین چندی پیش بود که ناصر تقوایی در برنامه‌ای که به بزرگداشت او در خانه هنرمندان اختصاص یافته بود درباره سانسور رمان و فیلم به بهانه برخی واژگان گفت: نمی توان برخی کلمات را از زبان دور انداخت چرا که نقل آنها از زبان برخی شخصیت های داستان ها یا فیلم ها اجتناب‌ناپذیر است.
 
با این نگاه همین واژه زشتی که اکبر عبدی به کار برده چنانچه از زبان خود او و در یک فیلم بیان می‌شد شاید جای توجیه داشت و طبقه اجتماعی و نوع گفتار آن نقش را نشان می‌داد اما بی هیچ تردیدی در یک برنامه زنده تلویزیونی و در مقام شخصیت حقیقی زیبنده نیست.
 
نکته قابل توجه این است که نمی توان گفت این لفظ را سهوا به کار برده چون مقدمه ای آورده و با قصد قبلی و برای نتیجه گیری به آن نقطه رسید و منحصر به آن لفظ هم نبود. اما اتفاقا موضوع متوقف به آن کلمه نیست بلکه الفاظی که درباره «اعراب» و « کویر» به کار برد زننده‌تر است.
 
کویر در فرهنگ ما مفهوم راز آلود و مقدسی است. بخش قابل توجهی از این سرزمین، کویری است و مردان و زنان کویر به کویری بودن خود می بالند و کویر همان بیابان نیست که نشان ناآبادانی باشد. کویر حیات دارد.
 
مشهور ترین اثر دکتر علی شریعتی « کویر» نام دارد و یکی از بزرگ ترین جاذبه های گردشگری ایران بی گمان کویر است. بر این اساس می توان گفت که آنچه این بازیگر درباره اعراب و کویر و مردمان کویری گفت آزار دهنده تر و چندش آور تر از آن لفظ نهایی است که از دایره ادب خارج است:

 
مولانا می گوید:
از خدا جوییم توفیق ادب
  بی ادب محروم ماند از لطف رب
 
آیا نقش آفرینی این بازیگر در برخی فیلم ها و رواج گفتمان لمپنی در آن هشت سال در به کار گیری این الفاظ  تاثیر نداشته است؟ آیا پاره ای استقبال ها و به وجد آمدن ها در فضای مجازی از تنزل اخلاقی در جامعه حکایت نمی کند؟
 
پیام های تایید کننده‌ای که اکبر عبدی را به خاطر الفاظی که درباره اعراب به کار برد می ستاید. غافل از اینکه در ایران خودمان نیز هموطنانی عرب هستند پس هر عربی غیر ایرانی نیست و تازه هر عرب غیر ایرانی هم منتسب به آل سعود نیست و مناقشه کنونی را نباید به جدال عرب و غیر عرب بدل کرد و از آن بستری برای نفرت پراکنی ساخت.
 
توصیف فردی که نمی پسندیم به عنوان چهره ای شبیه مردمان کویر شاید نابخشودنی ترین بخش سخنان بازیگر سینما بود با این حال انتقاد اصلی را نباید متوجه اکبر عبدی دانست. زیرا ریشه مشکل را جای دیگری باید جُست:
 
نخست این که این همه آدم متفکر و شاعر و سخن سنج در این جامعه حضور و فعالیت دارند. چرا اصرار دارید در هر برنامه‌ای بازیگرانی را دعوت کنید که در بهترین حالت تنها از ایفای نقشی که به آنان سپرده شده بر می‌آیند و دیدگاه مستقلی ندارند.

این غزل را حامد عسگری سروده است:

  قلم به خون زده ام تا که از منا بنویسم
  به استخاره نشستم که ابتدای غزل را

  زمانده ها بسرایم؟ ز رفته ها بنویسم؟
  نه عمر نوح نه برگ درخت های جهان هست

   منا که برف نمی آید این سپیدی مرگ است
  چه سان ز مرگ رفیقان با صفا بنویسم؟

 
به جای این که نویسنده و فیلسوف و شاعر را دعوت کنند که بر کلمات تسلط دارند بازیگری را می‌آورند که هر کلمه‌اش می‌تواند موجب سوء تفاهم شود. البته دعوت از بازیگران هم گاه مناسبت دارد اما اصرار بر این که از طیف خاصی باشند این مشکلات را هم پدید می آورد.
 
دوم این که وقتی آقای احمدی‌نژاد آن تعابیر را به کار می‌برد (‌آب را آنجایی بریز که ... ) یا نماینده مجلس درباره وزیری که دو سال است برای احقاق حقوق ایران می‌کوشد تا خسارت روزانه 100 میلیون دلار به اقتصاد ایران متوقف شود آن واژه توهین‌آمیز را در صحن علنی به کار برد که البته با تذکر به موقع آقای ابوترابی نایب رییس مجلس رو به رو شد دیگر چگونه می توان از بازیگری چون اکبر عبدی انتظار داشت رعایت کند در حالی که می‌دانیم چندان اهل مطالعه نیست و با هوش و استعداد ذاتی و فوق‌العاده خود به یک بازیگر توان‌مند بدل شده و در بهترین فیلم‌های سینمای ایران بازی کرده و در آثار برجسته‌ترین کارگردانان حضور داشته است.
 
در این واقعیت هم باید تامل کرد که شماری از کاربران فضای مجازی که از خود ما مردم هستند و در واقع خود ما مردم هستیم این واژه‌ها را می‌پسندند و دوست دارند نفرت خود را که حالا بهانه موجهی هم یافته ابراز کنند اما خطاب به همین گروه هم می‌توان گفت آیا در قبال توصیفات دیگر خاصه آنجا که به مردمان کویری تشبیه می‌کند نیز همین نظر را دارید؟
منبع:جام نیوز
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
درست نیست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
واقعا جای تاسفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
همه ما نژاد پرستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
متاسفم فقط همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
دوست داریم اکبر جون دمت گرم ایرانی عزیزم...مرگ بر ال سعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۲۲ آذر ۱۳۹۴
درود برغیرتت دلاور مرد ایران امیدوارم دوباره از این حرفهای ایرانی شاد کن را از زبانت بشنوم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۹ آذر ۱۳۹۴
آقاي عبدي زشتي و قبح اين حرف براي دختر 5 ساله من ريخته و اونو راحت به زبون مياره.
حرفي كه آدم در يه جمع خودموني و دوستانه ميگه نبايد در يه رسانه و در يه برنامه زنده مطرح بشه.
هر سخن جايي و هر نكته مكاني دارد.
آقاي عبدي مواظب باش چي از دهنت مياد بيرون.
Germany
ناشناس
۲۲:۵۹ ۰۹ آبان ۱۳۹۴
مگه سعودی آدمه ؟ چرا اعراب ایران را با سعودی ها مقایسه می کنید؟ همه ما میدونیم که اعراب ایران سعودی نیستن و خیلی هم محترم هستن.منظور آقای عبدی از عرب سعودی بود نه چیزی که شما فکر می کنید.
United States of America
ناشناس
۲۱:۳۱ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
هر چه قدر تلاش کنید نمیتوانید نور خدا را با فوت خاموش کنید..
احمدی نژاد با همین ادبیات عامه پسند رییس جمهور بعدی می شود
Iran (Islamic Republic of)
پارسا
۱۴:۵۷ ۱۳ مهر ۱۳۹۴
ببخشید من خوب متوجه نشدم.آخه شما میگین حرف بسیار زشت و توهین آمیز که هیچ رسانه ای حاضر به پخش اون نشد.یعنی همین کویری انقدر بد بود؟ من فک کردم فحش خواهر و مادر داد.
Germany
کیوان
۰۱:۰۰ ۱۳ مهر ۱۳۹۴
درود بر هنرمند مردمی اکبر عبدی
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۴۲ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
خاک تو سرتون عقده ای ها.حالا نظر من چی بود ک ثبت نشد
Iran (Islamic Republic of)
آریوبرزن
۲۳:۳۴ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
ای دلم خنک شده،همین که اونو گفت کلی سوت و دست زدیم براش دمش گرم، بعدش هیچی ربطی به کویر نشینان نداشت الکی موضوعو نپیچونین طرف هم وطنا حتما جنابعالی که این متنو نوشتی یه ادم بی غیرت بی خود هستی
Iran (Islamic Republic of)
آریوبرزن
۲۳:۲۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
ای دلم خنک شده،همین که اونو گفت کلی سوت و دست زدیم براش دمش گرم، بعدش هیچی ربطی به کویر نشینان نداشت الکی موضوعو نپیچونین طرف هم وطنا
Germany
ناشناس
۲۱:۵۰ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
دمش گرم خیلی اقاست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۴۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
باسلام دوستان همه ما در انسانیت وانسان بودن مشترکیم واحترام به همه قومیتها وظیفه ی همه ی ماست ونباید بخاطر اهانت یک شخص به همه مردم یک قوم توهین کنیم این اهانتهای که به صورت عام به یک قوم میشه باعث فتنه وکینه ورزی میشه امیدوارم که همه از این اهانتها دوری کنیم
Germany
ناشناس
۲۱:۱۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
دمش گرم اکبر اقا
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۱۶ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
بابا از این عربهای بی دین مجاور ایران نترسید هیچی نیستند چرا اونها حق دارند ما را حیوان خطاب کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
مثلاتوخیلی باادبی که به خاطروهابیون نجس هنرمندمحبوب ملت روبی ادب میخونی؟بذارداغ دل مردم کمی کهنه بشه بعد.واقعاکه؛؛؛؛؛؛درود براستادعبدی ودکتراحمدی نژاد رئیس جمهورمردمی محبوب دلها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
نویسنده محترم فکر کنم از کامنتها متوجه شدی که تلاش برای مغلطه سازی موثر نبود. دمش گرم آقای عبدی که هر چی گفت درست بوده ما هم هستیم
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۱:۰۷ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
دمش گرم حقیقتو گفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
به نظرم نظر راجب چهره هرکسی کلا جایز نیست
ولی در کل زنده باد ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
خیلی هم بی ادبانه بود واقعا حرفاش زشت بود
United States of America
سمیرا
۲۰:۱۸ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
من کاری به درست و غلط بودن کار ایشون ندارم منتها من فکر می کنم صورت کویری اصطلاح ایشون برای صورت هایی بود که از جای جوش خط خط و مثل زمین بعضی کویرها ترک ترکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
آقای همه چی دون اگه اون عرب حرامزاده به دختر خودت یا ناموس خودت همین حرفو زده بود بازم دم از ادب و مودب بودن میزدی؟تو واقعا باید به غیرت خودت شک بکنی که به خودت اجازه دادی درباره کسیکه در دفاع از ناموسش اون حرفو زده چرند بگی. تا کی میخوای پاچه خواری وهابی های سعودی رو بکنید آخه جمع کنید کاسه کوزتونو . ظاهرا از دوستان یا آشنایان و یا فامیل شما جز جانباختگان منا نیستند که بدونید و حس کنید که مردم چه کینه ای از این حرومزاده ها دارن. لطفا شما برید ارزش و شان واقعای خودتون رو پیدا کنید.کار آقای عبدی واقعا ستودنیست هم در عربستان و هم در شبکه سراسری و پخش زنده تلوزیون پس شما بجای مردم ایران نظر ندید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
با سلام عرب فقط عربستانه الباقي كشورها فقط عرب زبانند حتي مردم پاك نهاد جنوب كشورمان عرب زبانند ضمنا توهين به هيچ قوم و نژاد واييني پسنديده نيست ممنون
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۳۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
از غیرت اکبر عبدی خیلی خوشم اومد؛ آقای نویسنده هم میتونه واقع بینتر باشه. در ادبیات بحثی هست که الفاظ گاه با قرائن معنا پیدا میکنند؛ در صحبتهای آقای عبدی هم مشخصه که مراد از «کویر» همون اصطلاح مربوط به نوعی مشکل پوستیه و با توجه به حوادث اخیر، منظور از «عرب» همون «وهابی سعودی». بیخود هم لازم نیست اینقدر شلوغش کنید.
Iran (Islamic Republic of)
عرب خوزستانی
۱۵:۳۲ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
چطور از لفظ کویری ترسیدید به هموطنان کویریمون بر بخوره ولی از اینکه همه عربها رو مثل هم دونست اصلا عین خیالتون نبود که ممکنه با این حرف هموطنای عرب ناراحت بشن. البته این کار مسبوق به سابقه است و قبلا خیلیا این توهین هارو کردند و وقتی بهشون اعتراضی بشه میگفتند منظور ما عرب های ایران نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
عبدی از کار آل سعود عصبانی بود . اسم احمدی نژاد رو بردید که عقده هات خالی بشه !؟
United States of America
Majid
۱۵:۲۴ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
خيلى خيلى خوب وجامع
Iran (Islamic Republic of)
مری
۱۵:۱۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
اقای عبدی از انزجار و نفرتی که نسبت به اعراب شیعه کش ابراز کردین بسیار سپاس گذاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
مرگ بر ال سعود.مرگ بر اسراییل
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۵۵ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
درست نیست بچه ۴ساله هم یادگرفته زشته
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۴:۵۲ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
خوب کرد گفت از این بدترارو باس میگفت اتفاقا حقشوووونههه
Iran (Islamic Republic of)
masoud
۱۴:۵۲ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
زنده باد مرد غیرتی ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
farahad
۱۴:۵۰ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
زنده باد اقای عبدی حرف حق زده
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا
۱۴:۴۷ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
دمش گرم.خوب کاری کره گفته.به این عرب های آل سعود هرچی بگیم کم گفتیم.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۴:۴۴ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
درود به اکبر عبدی حرف دل مردومو زد
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۴:۳۶ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
نشستی این همه مطلب نوشتی در مورد توهین بازیگر کشور به عربستانیا؟!!!!
بابا مردم همه فوحشا و توهینارو حفظن بعدشم کسی به خودش نمیگیره شما توی این وضع داغون غصه ی ادب مردم و نخور
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۴:۳۲ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
با این حرف آقای عبدی دل خیلی ها خنک شد-خدا حفظش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
حرف درستي زده، اتفاقاً از ايرانيا و شرف ما دفاع كرده، در ضمن حرف خيلي بدي نزده، اگر يه عرب اين حرف رو به ناموس شما ميزد چي ميگفتين؟ همين كه يارو رو نكشته نشون ميده با شعوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
دستش درد نکنه
Iran (Islamic Republic of)
کامران
۱۴:۱۵ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
دمش گرم خوب گفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
الكي حاشي هسازي نكنيد .چطور به غيرتت بر نميخوره كه يه عرب داره به دختراي سرزمينت(دختر آقاي عبدي) توهين ميكنه و چشم چروني ميكنه تونوقن اومدي اين مطلب رو گذاشتي واقعا جاي تاسف داره!!!!!
اكبر عبدي كارش درسته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
من در عجبم قبل از حمله اعراب به ایران هیچ عربی در ایران ساکن نبود حتی از بصره عراق به پایینتر هم عربی دیده نمیشد پس عربهای عزیز هموطنمون در ریشه عرب نیستند بلکه به مرور زمان زبانشان به عربی تغییر یافته ، خواهشا در این مورد شفاف سازی انجام بدین
Iran (Islamic Republic of)
ایزدی
۱۳:۴۸ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
دمش گرم
Spain
اهل خمین
۱۳:۴۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
درود براکبر عبدی باغیرت ووهابی ستیز. منظورش وهابیها ی کثیف بوده نه هموطناش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
مرگ بر آل صعود جنایتکار....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۴۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
به مردمشون توهین نکرد به مسولین نالایق عربستان گفته هرچیزی به اونا بگم کمه این نویسنده دیگه زیاد اقرار نکن درباره حرف اکبر عبدی خواهشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
دمش گرم
Iran (Islamic Republic of)
عجم
۱۳:۱۵ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
ایول اکبر عبدی...توصیف بهتر از این نمیشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
مغلطه نکنید ؛ آقای عبدی گفت صورتش مثل کویر بود
Iran (Islamic Republic of)
کریمیان
۱۳:۰۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
خیلی کوتاه عرض کنم مغلته نکنیداین چون سخنی که ازدل برآیدبردل نشیندوگرنه امروزه تمام ملت حتی هموطنان عرب زبان خیلی بدترازاینهارودارندبرعلیه اعراب وآل سعودبه زبان میاورند
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۰۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
خیلی هم خوشمون اومد
Iran (Islamic Republic of)
فرساد
۱۲:۰۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
بسیار تحلیل بجا و درستی بود . سپاس
United States of America
مسعود
۱۱:۵۶ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
منظور اکبر آقا اون کویر نیست
لطفا سعی نکنید احساساتی کنید
کویر منظورش لک های صورت بود
ایشان حقیقتی را گفتند که کسی جرات بیانش را نداشت
Iran (Islamic Republic of)
mostafa
۱۱:۵۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
بست کنین به نظر من اکبر عبدی حقیقتو گفت خوبم گفت یعنی واقعا عربا هرچی به ما گفتن اشکالی نداره ولی اگه ما یه چیزی بگیم بده و زشته بهشون بر میخوره؟؟؟!دمش گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
لطفا دنبال بهانه جويي نباشيد ، و همش نون حاشيه سازي و نخوريد،خودتون هم ميدونيد كه اگر سر اين آل سعودي هاي حيوان صفت ( البته ببخشيد فكر كنم حيوان شرف داشته باشه به اينها) رو ببريد و بزاريد روي سينشون بازم داغ اين ملت كم نميشه.
Spain
میلاد
۱۱:۴۴ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
پرچمش بالاست اکبر عبدی .لایک داره زیااااد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
عبدي گفت صورتش شبيه كوير بود ن اينكه شكل مردم كويري باشه!!!
Belgium
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
خوب گفت . دمش گرم