ریگان یکی از شهرستانهای شرقی استان کرمان است که تنوع جانوری در زیستگاههای آن سبب شده به قطب زیستگاههای جانوری شرق استان تبدیل شود .

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمان؛وجود انواع حیواناتی چون: سوسمار دم تیغی، آهوی جبیر ایرانی، مار دو شاخ و پرندگان نادری مانند: هو بره و.. بر تنوع زیستی جانوری شهرستان ریگان افزوده است .

در گذشته در تمامی دشت ها و بیابانهای این شهرستان به دلیل شرایط آب وهوایی خاص، آهوی جبیر ایرانی فراوان بوده است، اما خشکسالی های چند ساله اخیر و شکار بی رویه، توسط افراد سودجو سبب شده که این حیوان نسلش در این شهرستان رو به انقراض برود.

در حال حاضر با راه اندازی اداره حفاظت محیط زیست، این آهوی منحصر به فرد با آرامش خاصی در این شهرستان کویری زیست می کند.

در گذشته بهترین جبیرهای جنوب‌شرق کشور در شهرستان ریگان زیست می‌کردند به طوری که این جبیرها در حاشیه‌ روستاها نیز مشاهده می‌شدند.

افراد سودجو با شکار این حیوان نادر و دیگر حیوانات، آنها را به دیگر شهرستان‌ها، استان‌ها و حتی خارج از کشور قاچاق می‌کردند.

یکی دیگر از حیوانات نادری که در این شهرستان زیست می‌کند، سوسمار دم‌تیغی ایرانی است که این سوسمار فقط در شهرستان ریگان و بخش هایی از شهرستان بم مشاهده شده است.

این حیوان در ریگان در حاشیه مناطق کوهستانی سیف‌الدینی زیست می‌کند، در چند سال گذشته یکی از این گونه‌های نادر که توسط یکی از افراد برای شناسایی به محیط زیست استان کرمان فرستاده شده بود، در این منطقه مجدداً رهاسازی شد.

چیزی که هم اکنون زندگی این حیوان را تهدید می کند، این است، در صورت حفاظت نشدن توسط افراد سودجو شکار و نسل این حیوان کمیاب منقرض می‌شود.

اگر به زیستگاه‌های شهرستان ریگان گذری داشته باشیم به دیگر حیوانات نیز برخورد می‌کنیم که زیبایی این حیوانات زیستگاههای ریگان را دوچندان می‌کند.

گربه نادر کارکال از دیگر حیواناتیست که در این شهرستان زیست می کند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ریگان گفت: با راه اندازی اداره حفاظت محیط زیست در این شهرستان نظارت بر زیستگاهای شهرستان تشدید یافته است .

محمد سعادت نژاد افزود: با توجه جلسات متعدد با سران طوایف و عشایر در خصوص احیاء حیات وحش تاکنون 60 همیار محلی با این اداره همکاری دارند که این تعداد در حال افزایش است.

وی خاطرنشان کرد: این همیاران خودگشت های محیط زیستی را در این شهرستان انجام می دهند که تاکنون در این امر موفق بوده اند و هر روز این فعالیت آنها با محیط زیست تنگاتنگ می شود .

رییس اداره محیط زیست شهرستان ریگان تصریح کرد: در زیستگاهای شهرستان ریگان انواع قوچ، آهو، گرگ، کفتار، پلنگ و پرندگانی شامل: کبک، تیهو، باقرقره، هوبره و سوسمار دم تیغی زیست می کنند.

سعادت نژاد بر حفظ این گونه های نادر در این شهرستان تاکید کرد.

فرماندار ریگان نیز گفت: با راه اندازی اداره محیط زیست در شهرستان ریگان اقدامات خوبی برای حفظ گونه های نادر انجام شده است.

امین باقری ، یکی از گونه های نادر این شهرستان را آهوی جبیر عنوان کرد و از مردم خواستار حفظ این گونه ی نادر شد .

وی افزود: سوسمار دم تیغی ایرانی نیز فقط در این شهرستان زیست می کند که این حیوان نیاز به حمایت جدی دارد.

گزارش از: موسی ملاییان

انتهای پیام/س

برچسب ها: ریگان ، قطب ، زیستگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
باید این موضاعات برای مردم آگاهی سازی و فرهنگ سازی شود، عدم آگاهی مردم باعث میشود شکار این حیوانات همچنان ادامه داشته باشند.خسته نباشین....