به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یک مدیر فعال حمل و نقل در بخش خصوصی گفت: شاید دلیل این اقدام غیر منتظره و انتقال سریع گمرک به منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، کمکهای همه جانبه منطقه ویژه به گمرک و یا سفارش ویژه مسئولان استانی باشد که امری قابل تامل است، اما حداقل لازم بود قبل از اجرای این تصمیم خلق الساعه، امکاناتی برای خواب، استراحت، استحمام، نمازخانه و رفت و آمد رانندگان زحمتکش به شهر در وسط بیابان فراهم میکردند و بعد تصمیم به انتقال پارکینگ و خدمات گمرکی از پایانه بار بیرجند به منطقه ویژه میگرفتند مخصوصاً با توجه به نزدیکی فصل زمستان و سرمای شدید محل که لازم است از حالا به فکر حل این مشکلات جدی باشند.
این فعال اقتصادی خراسان جنوبی همچنین با انتقاد از خردهگیریهای گمرک در منطقه ویژه گفت: گمرک منطقه ویژه بر خلاف رویهای که در سایر گمرکات استانها و مرزهای خروجی کشوراعمال میشود، با سختگیریهای موشکافانه، فشار مضاعفی بر کامیونداران و شرکتهای حمل و نقل تحمیل میکند که در هیچ گمرکی سابقه ندارد و در واقع گاه مجوزی که در جاهای دیگر با یک تعهد نامه صادر میشود، با سختگیری ماموران گمرکی منطقه ویژه بیرجند چنان معطلی برای کامیونداران به وجود میآورد که اغلب باعث عصبانیت رانندگان و ضرر و زیان شرکتهای حمل و نقل میشود ، حال آن که مجریان قوانین با تجربهای که در صحنه عمل با شناخت افراد و شرکتهای فعال اقتصادی به دست میآورند باید با مدارا و همکاری عالمانه خود، سهلترین و منطقیترین و روانترین شرایط را طبق همان قوانینی که در جاهای دیگر هم اجرا میشود، اعمال کنند تا حق و حقوق رانندگان زحمتکش و کامیونداران سختکوش و شرکتهای حمل بار پر تلاش این منطقه مرزی نیز به هدر نرود.
وی تاکید کرد که: شرکتهای حمل و نقل و کامیونداران منطقه نه تنها قانونگریز نیستند بلکه خود را ملزم و متعهد به رعایت و اجرای قانون میدانند اما نباید مسائل سادهای که با تایید سازمان حمل و نقل و پایانهها اغلب به تاییدیه گمرک نیاز دارد با اختلاف نظر سازمان حمل و نقل و پایانهها و گمرک یا دیگر نهادها، وقت کاری و اعصاب رانندگان را تخریب کند و مشکلی که با یک نظر مثبت و همکاری بین سازمانهای دولتی قابل حل است، به کش و قوسهای اداری کشانده شود و در عمل کارکرد و حقوق رانندگان را که باید مخارج زندگی و وسیله کارشان را تامین کنند دستخوش دوندگیهای اداری کند. حل و فصل یک مشکل قابل اغماض در گمرک منطقه ویژه، گاه به اندازه یک سفر کامل از خراسان جنوبی به افغانستان و تخلیه بار و بازگشت به کشور (در سه شبانه روز) وقت رانندگان را تلف میکند و حقوق حقه آنها را از بین میبرد در حالی که کارگزاران گمرکی هم در تلاش برای استیفای حقوق حقه گمرک هستند، حال رعایت کدام حقوق واجبتر است خدا میداند.
وی از گمرک ایران درخواست کرد با کامیوندارانی که برای رونق صادرات و ترانزیت، شبانه روز در جادههای بیابانی و پرخطر تلاش میکنند و هزینههای سربار فراوانی بر آنها تحمیل میشود، بیشتر همراهی کنند و از اعمال مقرراتی که قابل تعبیر است و در سایر نقاط مرزی با این شدت عمل نمیشود سبقت نگیرند تا اقتصاد منطقه و کامیونداران، هم سالم بچرخد و هم توسعه یابد و از این طریق درآمدهای گمرکی نیز تقویت شود.
درخواست دیگر این فعال اقتصادی از مدیران منطقه ویژه اقتصادی بیرجند این بود که سه کیلومتر اول جاده ورودی منطقه را که خاکی است آسفالت کنند تا تاکسیهای شهری رغبت کنند رانندگان کامیونها را بین شهر و منطقه جابهجا کنند و حتی در صورت امکان تاکسی سرویس شبانه روزی در منطقه مستقر کنند تا رانندگان برای رفت و آمد بین شهر و منطقه سرگردان و منتظر وسایل نقلیه راهی نباشند.
منبع: تابناک
انتهای پیام/