تالاب کجی نمکزار نهبندان از پدیده‌های کم نظیر و منحصر به فرد شرق کشورمان و زیستگاه گونه‌های متنوع جانوری و مکانی است که همیشه مورد استقبال گردشگران و توریست‌ها قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ این تالاب طبیعی جزء تنهاترین آبگیری‌هایی محسوب می‌شود که به رودخانه و حتی آبراهه‌ها وصل نمی‌شود و در تابستان خشک و در زمستان با جوشیدن آب آبگیری و میزبان پرندگان و حیوانات مختلف و متعددی می شود و گونه‌های گیاهی متنوعی در آن سبز و پدیدار می‌ باشد.

تالابی سحرانگیز در نهبندان + تصاویر

تالاب کجی نمکزار نهبندان همان طور که از اسمش پیداست ، شوره‌زاری گسترده و وسیع است که این پدیده با توجه به شوری بیش از حد خاک آن به دریاچه نمکی مبدل شده و مأمن بسیاری از جانداران به شمار می‌رود.

این تالاب از پدیده‌های کم نظیر و منحصر به فرد شرق کشورمان و زیستگاه گونه‌های متنوع جانوری و مکانی است که همیشه مورد استقبال گردشگران و توریست‌ها قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه در فصل‌های پاییز و زمستان این تالاب طبیعی دارای آب فراوان است همین موضوع سبب می‌شود تا تالاب کجی نمکزار نهبندان مأمن امنی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی به حساب آید و بسیاری از پرندگان آخرین مقصد خود را بعد از ماه‌ها پرواز به این تالاب منتهی سازند.

بیش از 14 گونه پرنده اعم از گونه‌های مهاجر آبزی و کنار آبزی در تالاب کجی نمکزار نهبندان شناسایی شدند.

تالابی سحرانگیز در نهبندان + تصاویر

پرندگانی از قبیل زاغ‌بور، عقاب طلایی، هوبره، سبزه قبا، دال، بلدرچین معمولی، زاغ نوک قرمز، زاغی، گنجشک درختی، دم جنبانک، ابلق، چکاوک کاکلی، پرستو، هدهد و جغد کوچک از جمله پرندگان مهاجر این تالاب هستند.

پوشش گیاهی عمده این تالاب را گونه‌هایی نظیر گز و قیچ و تاغ تشکیل می‌دهند که از پوشش خوبی در تالاب کجی نمکزار نهبندان برخوردار و رویش دارند.

در برخی از سال‌ها با وجود بارش باران اندک و کاهش نزولات آسمانی در نهبندان اما این تالاب دارای گونه‌ها و پوشش گیاهی دیگری شامل نی، هالوکنموم، گز و آتریپلکس است.

همچنین تالاب کجی نمکزار نهبندان زیستگاه و مأمن 14 گونه پستاندار است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به پستاندارانی از قیبل نظیر گرگ، پایکا، خرگوش، تشی، کفتار، خارپشت، پامسواکی بزرگ و روباه اشاره کرد.

تالابی سحرانگیز در نهبندان + تصاویر

از دیگر ویژگی‌ها و شاخص‌های این تالاب کجی نمکزار نهبندان می‌توان از زیستن 10 گونه خزنده در این تالاب نام برد.

مارهای جعفری، دشتی، قیطانی و پلنگی و بزمجه از عمده خزندگان ساکن تالاب کجی نمکزار نهبندان به شمار می‌روند.


تالابی سحرانگیز در نهبندان + تصاویر

انتهای پیام/ی  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.