یک کارشناس مقیم آمریکا مقامات رژیم آل سعود را جزو فاسد ترین افراد روی زمین توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی پرس تی وی برای بحث و گفتگو درباره فاجعه منا و ابعاد آن با دو کارشناس مستقر در آمریکا و انگلیس گفتگویی انجام داد.

کوین بارت سردبیر نشریه « وترنز تودی » به این شبکه گفت: بسیار عجیب است. سعودی ها به عنوان استادان دروغ، سرپوشی و فریبکاری شهرت دارند. آنچه که رخ داد واقعا مایه شرم برای سعودی ها و در واقع کل دنیای اسلام است. اینکه سعودی ها همچنان دروغ می گویند و اصرار دارند که شمار کشته ها هفتصد نفر است عجیب است درحالیکه ما می دانیم رقم واقعی کشته ها بسیار بیشتر است. سعودی ها هنوز هیچ گونه ابهامی را رفع نمی کنند و در هیچ مورد صداقت ندارند.

وی افزود: سعودی ها رفتار بسیار عجیب و غریبی دارند. شاید علتش این باشد که عربستان فرهنگ مخفی کاری و ریاکاری دارد . عربستان کشوری است که تحت حکومت متولیان اماکن مقدس است اما همین متولیان این اماکن مقدس ، فاسد ترین افراد در روی زمین هستند که سبک زندگی شان به مراتب از سبک زندگی اسلامی فاصله دارد. مقامات سعودی ریاکاری دارند یعنی کلام شان با عمل شان تفاوت دارد. 

بارت تاکید کرد: همچنین احتمال مناقشه و اختلاف در درون حاکمیت عربستان سعودی وجود دارد که باعث شده است که توانایی آنها برای پاسخ دادن به این فاجعه به طور کامل از بین برود. ما گزارش های متعددی داریم که نشان می دهد جناح ها در درون خاندان سلطنتی عربستان برای دستیابی به قدرت رقابت می کنند و با یکدیگر نبرد می کنند.به نظر من این حادثه شاید بیشتر ناشی از هرج و مرج باشد تا اینکه ناشی از شرارت باشد اما به هر حال وضعیتی که ایجاد شده است بسیار شرم آور و مضحک است و نشان می دهد که ما نه تنها باید راهی بیابیم که حج را در دستان افراد باصلاحیت در دنیای اسلام قرار دهیم بلکه باید مسلمانان دنیا را متحد کنیم که بگویند رژیم سعودی باید تغییر کند. 

به گفته وی وضعیت کنونی در عربستان طوری است که در آن دیکتاتورهای میلیاردر و پادشاهان بر مردم شان حکومت می کنند درحالیکه شمار زیادی از مردم عربستان بی سواد و فقیر هستند. این چیزی که در عربستان دیده می شود اسلام نیست. اسلام در زمان شکل گیری اولیه خود اقدام به سرنگون کردن ثروتمندان فاسد کرد، اسلام همیشه ضد پادشاهان و دیکتاتورها و فساد بوده است. پس روشن است که کل دنیای اسلام باید شاهد تغییر در عربستان سعودی باشد. شاید این رویداد کمک کند که جنبشی برای تغییر ایجاد شود.

در ادامه این گفتگو محمد شفیق عضو بنیاد رمضان در منچستر انگلیس گفت: اکنون 9 روز است که شاهدیم حکومت عربستان وعده می دهد و وعده شکنی می کند. ایران، پاکستان و همه کشورهایی که شهروندانشان کشته شدند حق دارند از زبان حکومت عربستان بشنوند که واقعا چه اتفاقی افتاد؟ رژیم عربستان وعده داد که شفافیت و پاسخگویی وجود خواهد داشت. چند روز پیش دولت پاکستان تائید کرد هفتاد و نه شهروند این کشور کشته شدند و شصت نفر دیگر ناپدید هستند. جامعه بین المللی باید به رژیم عربستان فشار وارد کند تا این رژیم پاسخ بدهد.

به گفته این کارشناس، عربستان تصاویر دوربین های مدار بسته را منتشر نمی کند و پاسخگو نیست ، عربستان به اتهام مربوط به حضور یک عضو ارشد خاندان سلطنتی در منا و بسته شدن راهها پاسخ نمی دهد. همه این ها پرسش هایی معقول هستند که کشورها حق دارند پاسخ شان را دریافت کنند. حکومت سعودی وظیفه ای در قبال کشته شدگان و در قبال جهان اسلام دارد که درک کنند مردم چه نگرانی هایی دارند و به آنها پاسخ بدهد.
 
وی افزود: علاوه بر فاجعه منا ، این کشور باید درباره آنچه که در یمن رخ می دهد و درباره آنچه که در بحرین رخ می دهد پاسخگو باشد. خون مسلمانان بی گناه در این دو کشور ریخته می شود.

در ادامه برنامه کوین بارت گفت: فکر می کنم که باید مظنون و مشکوک بود چون جرثقیل در یازدهم سپتامبر سقوط می کند و سپس شاهد فاجعه منا در حج هستیم که با توجه به برخی گزارش ها ریاکاری است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
مرگ بر آل سعود کثیف و هم پیمانانش
آخرین اخبار