با توجه به افزایش تولید،تناسب بین عرضه و تقاضا و کاهش 20 درصدی قیمت ها،قیمت میوه نسبت به دو ماه قبل شکسته شده است، اما قدرت خرید مصرف کننده همچنان پایین است و کسادی بازار ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،کسادی بازار میوه در حالی ادامه دارد که تولید و توزیع میوه در کشور مطلوب است و تقاضای زیادی در بازار وجود ندارد کما اینکه قیمت میوه نسبت به دو ماه اخیر کاهش یافته است.
 
وقتی میوه نوبرانه به بازار می آید اشتیاق برای خرید بیشتر می شود اما چرخه گرانی و تورم این اجازه را از ما سلب می کند که برای خرید نوبرانه ها عجله نکنیم و قدری صبور باشیم تا ارزانتر شوند اما حالا با اینکه بازار میوه بسیار فراوان و مغازه‌ها کاملا پر هستند متقاضی زیادی برای خرید وجود ندارد و بازار میوه همچنان دو ماه گذشته راکد است. 

متاسفانه باید گفت: برخی دلالان با اجحاف به تولیدکننده و مصرف کننده باعث ناعدالتی در سهم بری از قیمت نهایی میوه می شوند و به تولید داخل به زیان وارد می کنند. 

براساس این گزارش، اساس قیمت انواع میوه با درجه بندی و کیفیتی متفاوت و احتساب سود 35 درصد در خرده فروشی های سطح شهر توزیع می شود. 

گوجه فرنگی کیلویی 1000 تا 1500 تومان ،سیب زمینی 2000تا 1200تومان و پیاز 1500 الی 1000تومان در  خرده فروشی های سطح شهر عرضه می شود.  

همچنین انگور مهری درجه یک 3000 تومان و درجه دو 2000 تومان ، انگور شاهرودی 4000 الی 2500 تومان ،موز 3500 تومان ،نارنگی تخم ژاپنی درجه یک 6000 تومان و درجه دو 4500 تومان ،نارنگی انشو 4000 الی 2500 تومان ، سیب لبنان درجه یک 5000 تومان و درجه دو 3000 تومان ، شلیل درجه یک 5000 درجه دو 3500 تومان ، خیار بوته ای 3500 تومان ،خربزه 2000تا 1200 تومان ،هندوانه 450 تومان و پسته تازه کیلویی 20 الی 15 هزارتومان در خرده فروشی های سطح شهر به فروش می رسد. 

عباس رجائی رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه میوه نوبرانه با قیمت بیشتری عرضه می شود گفت: با افزایش هزینه های تولید برداشت میوه با قیمت پایین صرفه ندارد. 

وی تصریح کرد: مهم ترین عاملی که باعث می شود میوه گران به دست مصرف کننده برسد واسطه های هستند که هر کدام سود خود را برداشت می کنند. 

علی ایرانپور عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی  در ادامه گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود : خوشبختانه  عرضه میوه و محصولات باغی در کل کشور مناسب است و کمبودی وجود ندارد.

وی تصریح کرد : محصولات باغی از کشاورز ارزان خریداری می شود و با واسطه ی دلال گران به دست مصرف کننده می رسد که در این میان سود سرشاری عاید واسطه ها می شود.  

ایرانپوربا بیان اینکه نرخ میوه از باغ تا سبد مصرفی خانواده کاملاً متفاوت است افزود :برخی سودجویان با انباشته کردن میوه در انبارو سردخانه ،میوه را با چندین برابر افزایش قیمت می فروشند که در این میان تولید کننده و مصرف کننده متضرر می شود و سود به جیب دلال می رود 

نماینده مردم مبارکه با تاکید براینکه دولت بایستی نظارت بر قیمت را شفاف کند و با نرخ گذاری مصوب قیمت میوه را کنترل کند اظهار داشت : افزایش بازارو میادین میوه و تره بار در عرضه  مستقیم میوه در کنترل و تعدیل درقیمت تاثیرگذار است و نقش دلالگران را از چرخه تولید و مصرف  کاهش می دهد.  

شایان ذکر است  از آنجایی که میوه های زمستانه نسبت به میوه های تابستانه ارزانتر است در اواسط فصل پاییزمنتظر رونق بازارمیوه هستیم .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار