کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه ایران در زمینه اظهارنامه مالیاتی مشکل دارد گفت: نبود بانک اطلاعاتی دقیق برای حذف یارانه‌بگیران ثروتمند وجود ندارد.

محمدحسین قاتحی کارشناس اقتصادی در پاسخ به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وجود بانک اطلاعاتی دولت برای حذف یارانه ثروتمندان گفت: با توجه به اقدامات کارشناسی انجام شده هیچ بانک اطلاعاتی وجود ندارد مگر اطلاعاتی که در رسانه‌ی مرکز آمار ایران است که با اطمینان نمی‌توان در مورد آن نظر داد.

وی در پاسخ به ارائه راهکاری برای حذف یارانه ثروتمندان بدون نارضایتی آنها با توجه به اینکه دولت اطلاعات دقیقی راجع به تک تک افراد به دست نیاورده است، گفت: هیچ راهکاری وجود ندارد و هیچ کسی حاضر نیست از این درآمد بادآورده‌ی محدود و کم،‌ صرف‌نظر کند؛ مگر اینکه مجازاتی را در قبال این دریافت نامناسب در نظر بگیریم و دولت اعلام کند افرادی که مشمول دریافت یارانه نمی‌باشند، چنانچه از این امتیاز استفاده کنند، این مجازات برایشان در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا راه حل دیگری وجود ندارد و مردم الی‌الابد یارانه را دریافت می‌کنند.

فاتحی در پاسخ به راستی‌آزمایی و شفاف‌‌سازی کامل درآمد بازاریان، تاجران و سرمایه‌دارانی که سندی به نام خود نمی‌زنند و پولی در بانک نمی‌گذارند و یا افرادی که بابت اجاره‌ی مغازه و خانه قولنامه ندارند، اظهار داشت: همه جا راستی‌آزمایی را بر اساس مالیات تعیین می‌کنند و هیچ راه دیگری وجود ندارد. اگر میزان جرایمی که برای مالیات‌ها تعیین می‌کنیم،‌ بازدارنده باشد،‌ کسی معاملات و سایر دارایی‌های خود را پنهان نمی‌کند.

وی افزود: در بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای اروپایی، افراد شاغل و بیکار از سن 18 سالگی به بعد مالیات خوداظهاری خود را به دولت اعلام می‌کنند که تقریبا در ایران تنها برای افراد شاغل اظهار می‌شود.

فاتحی تصریح کرد: کشور ما در زمینه‌ی اظهارنامه مالیاتی مشکل دارد؛ زیرا فقط از فعالان اقتصادی مالیات می‌گیرند و از افرادی که دولت را دور می‌زنند یا ثروتی دارند که در چرخه‌ی اقتصادی وارد نمی‌شود اما از منافع آن استفاده می‌کنند و از موج افزایش قیمت‌ها سود می‌برند، مالیاتی دریافت نمی‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت فقط حامل‌های انرژی را گران می‌کند، اما مبلغ یارانه افزایش پیدا نمی‌کند، گفت: دولت به دنبال کاهش کسری بودجه است. افزایش حامل‌های انرژی، درآمد دولت را افزایش می‌دهد اما افزایش پرداخت یارانه‌ها، هزینه‌های دولت را افزایش خواهد داد.

وی افزود: هدف اولیه‌ی پرداخت یارانه‌ها به صورت مستقیم، رسیدن به امتیازهایی برای اقشار آسیب‌پذیری بود که به درستی تحت پوشش قرار نمی‌گرفتند اما در عمل این اتفاق صورت نگرفت. هدف پنهان، کاهش کسری بودجه‌ی دولت بود که نه تنها کسری بودجه کم نشد بلکه تشدید هم شد؛ چون منابع درآمدی که قرار بود برای هدفمندی تأمین اعتبار شود، محقق نشد. درآمد دولت از جمله نفت و گاز با تحریم کاهش پیدا کرد و باعث شد که دولت هدف اولیه را کنار بگذارد و به دنبال کاهش کسری بودجه‌ی خود از طریق کاهش در پرداخت یارانه‌ها باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار