معاون مسافری راه‌آهن کشور از بهره برداری قطار برقی مشهد- تهران با 4 برابر ظرفیت فعلی تا پایان دولت یازدهم خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، معاون مسافری راه آهن کشور در حاشیه راه‌اندازی قطار حومه‌ای نیشابور-بینالود-مشهد، با اعلام خبر بهره برداری از قطار برقی مشهد- تهران تا پایان دولت یازدهم، گفت: قطار برقی مشهد- تهران با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت، ظرفیت مسافر این خط را 4 برابر خواهد کرد.

سیدمحمد راشدی توسعه قطار حومه‌ای را از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در راستای کاهش ترافیک و حوادث جاده‌ای برشمرد و افزود: قطار حومه‌ای نیشابور- بینالود- مشهد با همکاری شرکت رجا راه‌اندازی شده و از واگن‌های دوطبقه و جدید استفاده شده است.

وی با بیان اینکه هزینه تمام شده هر واگن 3 میلیارد و 500 میلیون تومان است، تصریح کرد: در گام نخست دو واگن با ظرفیت 216 نفر (108 نفر در هر واگن) فعال شده که افزایش آن تا 12 واگن امکان‌پذیر است، حتی امکان افزایش قطار هم وجود دارد.

معاون مسافری راه‌آهن کشور بر ضرورت جابه‌جایی حداقل 5 میلیون نفر از طریق قطار حومه‌ای تاکید کرد و گفت: سال گذشته 3 میلیون نفر از این طریق جابه‌جا شدند که امسال این عدد با افزایش 2 میلیون نفری به 5 میلیون نفر می رسد.

راشدی به راه اندازی خط سوم توسعه راه‌آهن نیشابور- مشهد از ایستگاه کاشمر اشاره کرد و افزود: این خط تا 3 سال آینده راه‌اندازی خواهد شد، همچنین راه‌اندازی قطار حومه‌ای سبزوار- مشهد هم در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه (سال 1400) باید آمار جابه‌جایی ریلی در کل کشور به 64 میلیون نفر برسد، گفت: از این 64 میلیون نفر 20 میلیون نفر سهم قطار حومه‌ای است؛ درحالیکه محدودیت ناوگان ریلی برای قطار حومه‌ای کمتر بوده و قراردادی با شرکت اریکو منعقد کردیم که باید تا پایان سال، 23 ایرباس (هر ایرباس شامل 4 واگن) را تحویل دهد.

معاون مسافری راه‌آهن کشور افزود: سیاست استفاده از قطار حومه‌ای در کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ در استان‌های خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و تهران عملیاتی شده است.

راشدی گفت: احداث شبکه ریلی در مسیر بلند برعهده معاونت توسعه وزارتخانه راه و شهرسازی بوده و برنامه ما هم افزایش خطوط ریلی حومه‌ای است.

وی تغییر مسیر قطار مشهد-قم را از دیگر اقدامات در دست اجرا دانست و افزود: این مسیر از مشهد به گرمسار و از آنجا به قم می‌رود و دیگر مسیر گرمسار به تهران و تهران به قم را طی نخواهد کرد، تغییری که موجب کاهش ترافیک ریلی به خصوص در پایتخت می‌شود.

معاون مسافری راه‌آهن کشور همچنین درباره آماده‌سازی مسیر ریلی قطار مشهد-گرگان توسط معاونت توسعه ریلی راه‌آهن کشور گفت: راه اندازی این مسیر در حال انجام است و مراحل پیشرفت کاری این خط هم رضایت‍‌بخش بوده است.

راشدی با بیان اینکه روزانه 23 رام قطار از تهران به سمت مشهد حرکت می‌کند، از ورود ناوگان های بسیار بین سال‌های 1385 تا 1390 به مجموعه ریلی کشور خبر داد و تعداد واگنهای این ناوگان را 2 هزار واگن برشمرد که به دلیل سرمایه‌گذاری کم متوسط عمر واگن‌ها 30 سال است.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: قطار ، برقی ، مشهد ، خراسان رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.