شعار امسال استاندارد 'استانداردها زبان مشترک جهانی' است که انتخاب این شعار نشان می دهد یکی از اساسی ترین الزامات حضور در بازارهای بین المللی استانداردسازی کالاهای تولیدی و رعایت استاندارد است

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛ مدیرکل استاندارد آذربایجان غربی به مناسبت هفته استاندارد در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه بیان کرد: در سطح استان 111 فقرهجایگاه های سوخت CNG وجود دارد که از این تعداد 45 جایگاه غیر استاندارد به دلیل نواقص فنی شناسایی شده است.

جلایر گفت: 5214 نازل سوختی در سطح استان مورد کنترل قرار گرفته و برچسب استاندارد نصب شده است.

وی گفت: 4هزار و 340 فقره گواهی وارداتی و 841 فقره گواهی صادراتی در 6 ماهه سال جاری صادر شده است و عمده ترین محصولاتی صادراتی خرما، کشمش، پسته، سیمان، روغن های روان کننده صنعتی و مواد غذایی و پزشکی بوده است.

وی با اشاره به اینکه در 6 ماهه سال جاری تعداد فرآورده های مشمول استاندارد اجباری یک هزار و 70 بوده است اظهار کرد: در 6 ماهه نخست سال 84 پروانه کاربرد استاندارد صادر و 105مورد پروانه ابطال شده است.

جلایر تصریح کرد: 118 فقره گواهی کنترل آسانسور صادر شده است و شهرداران تا قبل از صدور گواهی کنترل آسانسور اجازه صدور پایان کار را ندارد.

مدیرکل استاندارد آذربایجان غربی گفت: کارشناسان از یک هزار و 43 واحد تولیدی خدماتی بازدید کرده و یک هزار و 72 مورد نمونه اخذ کرده اند.

جلایر درخصوص کنترل وسایل سنجش سبک و سنگین اظهار کرد: در سطح استان 391 مورد باسکول و 1209 مورد وسایل سبک سنجش مورد آزمایش قرار گرفت.

مدیرکل استاندارد آذربایجان غربی اظهار کرد: 254 سردخانه سطح استان در سطح استان وجود دارد که از این تعداد

165 واحد سردخانه دارای پروانه استاندارد ، 16 واحد غیرفعال و 14 واحد سردخانه به دلیل عدم رعایت اصول نگهداری توقیف شده اند.

وی با بیان اینکه 6 هزار واحد صنفی در سطح استان مورد بازرسی قرار گرفت تصریح کرد: طی نمونه گیری های متعدد فرآورده های فاقد استاندارد از جمله شیرآلات، ظروف تفلون، مواد غذایی، محافظ الکتریکی و اتصالات پی وی سی توقیف شد.

جلایر ادامه داد: طی 6 ماهه نخست امسال 743 واحد صنفی عرضه مصنوعات و محصولات گران بها در سطح استان مورد بازرسی قرار گرفته که از این تعداد 185 مورد محصول غیر استاندار شناسایی شده است.

مدیرکل استاندارد آذربایجان غربی گفت: 13 کیلوگرم مصنوعات غیر استاندار داخلی و خارجی در بازرسی های صورت گرفته کشف و از سیستم فروش خارج شده و ارزش تقریبی این محصولات 20 میلیارد ریال برآورد شده است.

همچین جلایر اظهار داشت: شعار امسال استاندارد 'استانداردها زبان مشترک جهانی' است که انتخاب این شعار نشان می دهد یکی از اساسی ترین الزامات حضور در بازارهای بین المللی استانداردسازی کالاهای تولیدی و رعایت استاندارد است که در این راستا اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی آذربایجان غربی برنامه های خود را با محوریت این شعار تدوین کرده و اجرا می کند.

وی غبارروبی گلزار شهدا ، دیدار با خانواده شهدا ، بازدید از سردخانه های استان ، همایش استاندارد ، بازدید از واحدهای تولیدی ، آموزش استاندارد ، اهمیت استفاده از کالاهای استاندارد در هشت دبستان ارومیه ، بازدید از خبرگزاری ایرنای آذربایجان غربی ، پخش بروشور در مراکز خرید و عیادت از بیماران بیمارستان امید از مهمترین برنامه های در نظر گرفته شده در این هفته است.

وی اضافه کرد: احترام به حقوق شهروندی و سلامت و ایمنی جامعه از مزایای استفاده از کالاهای استاندارد است.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی آذربایجان غربی ادامه داد: با استفاده از کالاهای استاندارد داخلی زمینه حضور تولیدات داخلی در بازارهای جهانی فراهم می شود چرا که حرکت به سمت استانداردهای بین المللی زمینه ساز تحرک و پویایی واحدهای داخلی است.

جلایر گفت: استفاده از کالاهای استاندارد رقابت پذیری محصولات داخلی را فراهم می کند و مردم را نسبت به استفاده از کالاهای با کیفیت داخلی تشویق می کند.

استاندارد ، کودک ، ایمنی و سلامت ، استاندارد ، فرهنگ اسلامی و مسوولیت اجتماعی ، استاندارد و تحول نظام استاندارد سازی ، استاندارد و کیفیت ، استانداردها ، زبان مشترک جهانی و نودمین سال تاسیس سازمان ملی استاندارد ایران ، استاندارد ، همدلی و همزبانی دولت و ملت و استاندارد و اقتصاد مقاومتی از عناوین روزهای هفته ملی استاندارد است.

در سال ۱۳۰۴ شمسی نخستین حرکت مدون در ارتباط با استاندارد و استاندارد نویسی در ایران با تصویب قانون اوزان و مقیاسها آغاز شد و در سال ۱۳۳۲ اداره استاندارد به صورت یک اداره آزمایشگاهی زیر نظر اداره بازرگانی تاسیس شد تا در زمینه کنترل کالاهای وارداتی ، صادراتی و تولیدات داخل کشور فعالیت کند.

در سال ۱۳۳۹ قانون 'اجازه تاسیس موسسه استاندارد ایران' در شش ماده به تصویب مجلس وقت رسید و در این سال ایران به طور رسمی به عضویت سازمان بین المللی استاندارد پذیرفته شد.




انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.