با پایان یافتن مراحل فاز اول مرمت و بازسازی مدرسه علمیه صالحیه و تحویل آن به موسسه حوزه علمیه ، امکان استقرار طلاب و مدرسان علوم دینی در این مدرسه فراهم شد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛محمد علی حضرتی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اعلام این خبر افزود : این مدرسه تاریخی که روزگاری بزرگترین و شکوهمندترین مدرسه علمیه در ایران بود و دانشجویان و عالمان دینی برجسته ای از جمله سید جمال الدین اسدآبادی مصلح بزرگ جهان اسلام در آن به تحصیل علوم دینی پرداخته اند.

وی افزود: پس از یک دوره رکود و تعطیلی در حالی که روی به خرابی نهاده بود برای مرمت و احیا به سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری واگذار شد و به میمنت اعیاد سعید قربان و غدیر خم فاز نخست آن به بهره برداری رسید.

حضرتی میزان هزینه مصرف شده برای این مرحله را دو میلیارد و پانصد میلیون ریال اعلام کرد که از منابع استانی و ملی و با مشارکت حوزه علمیه تامین شده است.

وی یادآورشد : با بهره برداری از تعداد 28 حجره و یک مدرس ، در این فاز هفتاد طلبه علوم دینی امکان تحصیل و استقرار یافته اند .

مسجد و مدرسه صالحیه از آثار مهم تاریخی استان است که با مساحتی افزون بر 4630 متر مربع و 82 حجره در سه طبقه توسط مرحوم حاج ملا صالح برغانی قزوینی (برادر شهید ثالث حاج ملا محمد تقی برغانی) در سال 1262 هجری قمری ساخته شده است و در خیابان مولوی قزوین ، روبروی مسجد شهید ثالث قرار دارد .

انتهای پیام/گ


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.