شبکه تلویزیونی فرانس 24 اقدام نظامی روسیه در سوریه و درخواست کمک عراق از این کشور را تلنگری به آمریکا دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری فرانس 24، اقدام نظامی روسیه در سوریه و درخواست عراق از مسکو برای انجام حملات هوایی علیه داعش در خاک این کشور،قبل از هر چیز تلنگری به سیاست های آمریکا در منطقه و زیر سئوال رفتن صداقت این کشور در مبارزه با این گروه ترویستی داعش است.

بر این اساس اگر تاکنون کسی شک داشت که آیا روسیه اقدامات خود در سوریه را با ارتش این کشور هماهنگ کرده است ؛حملات روز چهارشنبه در عمل نشان داد هیچ شکی در این باره وجود ندارد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در گفتگویی تلویزیونی به همین موضوع اشاره و آن را تایید کرد. پوتین گفت روسیه از هوا مواضع و محل استقرار نیروهای افراطی وشورشی را در سوریه هدف قرار داده است تا به ارتش سوریه در حمله زمینی اش به این گروهها کمک کند.

واسم نصر خبرنگار فرانس 24 که کارشناس شبکه های تروریستی و افراطی است درباره موثر بودن حملات روسیه می گوید:این حملات بسیار موثر بوده است. زیرا روسیه می داند که چه جاهایی را هدف قرار دهد.

این کارشناس در پاسخ به سئوالی که چرا روسیه بیشتر حما و حلب را هدف قرار می دهد می گوید دلیل روشن است و آن اهمیت نظامی این مناطق است. اینکه شورشیان کنترل این مناطق را در دست داشته باشند تهدیدی جدی برای رژیم سوریه هستند. چون اگر دقت کنیم مناطق مهم و حیاتی رژیم سوریه در همین محدوده قرار دارند.

ژنرال ونسان دسپورت مدیر سابق مدرسه جنگ در این باره می گوید پوتین راهبردی خاصی را اکنون در سوریه دنبال می کند. او مهره های خود را خوب حرکت می دهد و مسئولیت اقدامات خود را نیز برعهده می گیرد و اکنون به طور هماهنگ با ارتش سوریه علیه شورشیان مبارزه می کند. این کارشناس می افزاید ما باید منتظر چنین روزی بودیم.

چیزی که روشن است اینکه این جنگ منطقه ای اکنون وارد مرحله دیگری شده است . مرحله ای که ممکن است در روزهای آینده به امری عادی تبدیل شود. ولادیمیر پوتین اعلام کرده است حملات هوایی روسیه را با تحرکات ارتش سوریه هماهنگ خواهد کرد.

بدین ترتیب که روس ها در هوا و سوری ها در زمین، شورشیان را با هدف نجات رژیم بشار اسد هدف قرار خواهند داد. حتی اگر این کار به قیمت در امان نگه داشتن داعش باشد.

«ویرژینی ارتس» کارشناس مسائل بین المللی از زاویه دیگری به این موضوع پرداخت و آن اظهار نظر و اعلام خبرهای ضد و نقیضی بود که روز چهارشنبه در رسانه ها شنیده شد.

روز چهارشنبه پوتین از اعلام آمادگی خود برای همکاری با ارتش آزاد سوریه سخن گفت . وی همچنین گفت که فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه نیز موضوع نزدیک سازی و همکاری ارتش آزاد سوریه با حکومت بشار اسد را با هدف مبارزه با داعش مطرح کرده است.

ولادیمیر پوتین در مسکو همچنین از اعلام آمادگی واشنگتن با مسکو در جنگ با داعش خبر داد . اما هم واشنگتن، هم پاریس و هم ارتش آزاد سوریه این خبرها وگزارش را تکذیب کردند. این کارشناس افزود هدف پوتین از این سخنان بی اساس، تلاش برای برجسته سازی جایگاه روسیه و بالا بردن جایگاه این کشور در عرصه بین المللی بود.

هدف دیگر پوتین از بیان این سخنان ضد و نقیض بود این بود که ببنید آمریکا، فرانسه و ارتش آزاد در مقابل چنین احتمالاتی چه واکنش هایی نشان خواهند داد.

در واقع پوتین با این کار می خواست طرح ایجاد یک ائتلاف نظامی گسترده را که اندیشه اولیه آن در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد،به طور جدی تری مطرح سازد.

به باور ویرژینی ارتس ، مسکو همچنین با این ترفند می خواست از انزوای سیاسی که به خاطر بحران اوکراین گرفتار آن شده بود رهایی یابد.

وی درباره درخواست عراق از روسیه برای دخالت نظامی در این کشور و استفاده از حریم هوایی عراق در مبارزه با گروه داعش هم گفت: رئیس کمیسیون دفاع پارلمان عراق روز چهارشنبه گفت با ادامه این وضع در عراق ما مجبوریم دست به دامن روسیه بشویم.

اینکه یک مقام عراقی آشکارا از روسیه درخواست کمک می کند تلنگری به آمریکاست . چون تعهد و حمایت نظامی آمریکا و ائتلافی که این کشور علیه داعش تشکیل داده است در عمل بسیار ناچیز است.

اگر دقت کنیم نخست وزیر عراق نیز هفته گذشته در گفتگو با همین شبکه تلویزیونی اعلام کرد کشورش از روسیه برای اقدام نظامی علیه داعش در عراق دعوت خواهد کرد.

از این گذشته، بغداد در آخر ماه سپتامبر امسال از تشکیل یک مرکز هماهنگی در زمینه تبادل اطلاعات و داده های نظامی وامنیتی بین ایران ،عراق ،روسیه و سوریه خبر داد که مرکز آن در بغداد خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار