وزیر بهداشت گفت: در کشور چیزی به اسم توانبخشی نداریم با وجود متخصصین در این بخش هیچ حمایتی انجام نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان در بیست‌وهفتمین همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان که امروز در مرکز طبی اطفال مجتمع درمانی امام خمینی برگزار شد درخصوص بیماری‌های متابولیکی و ناهنجار‌ی‌های مادرزادی در کودکان بیان کرد: سالانه 70 هزار ناهنجاری اضافه می‌شود بدون آنکه خدمات شایسته‌ای ارائه شود در واقع ما چیزی به اسم توانبخشی نداریم هرچند که متخصصین در این حوزه وجود دارند اما هیچ حمایتی نمی‌شوند به همین دلیل همواره شاهد تراژدی‌های متعددی در این خصوص بوده‌ایم. 

وی ادامه داد: همانطور که اقدامات موثری در مورد بیماری تالاسمی انجام شد و امروزه کمتر از ده درصد متولد تالاسمی داریم باید در این زمینه هم کمک کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه در گذشته از کم‌خوری رنج می‌بردیم و اکنون گرفتار پرخوری هستیم، عنوان کرد: افرادی که صاحب تریبون هستند باید توصیه‌های لازم را بکنند چون شیوع افزایش وزن در کودکان بسیار نگران کننده است و رشد 60 درصدی چاقی کودکان در ده سال اخیر نشان می‌دهد که راه خوبی را دنبال نمی‌کنیم بدین ترتیب درشرایطی که بیش از 70 درصد مرگ و میر ایرانیان بر اثر بیماری‌های غیرواگیر است باید بیشتر به این معضل توجه شود تا زمانی که برنامه‌ها در فرهنگ عمومی تغییر ایجاد نکنند موثر نخواهند بود.

وی ضمن مهم خواندن حساسیت نسبت به مرگ اظهار کرد: یکی از اقدامات انجام شده در وزارت بهداشت ایجاد حساسیت نسبت به مرگ بوده است زیرا اگر مرگ امری عادی تلقی شود بسیار بد است همچنانکه در حال حاضر در صورت مرگ یک مادر یک تیم خاص بر بالین وی حاضر می‌شود در برخی موارد واقعا مقصر هستیم بطور کلی سیستم باید نسبت به هر مرگی که اتفاق می‌افتد حساسیت داشته باشد.

وزیر بهداشت افزود: البته میزان مرگ و میر در سال گذشته کاهش داشته است و مانیتورینگ در این زمینه در وزارت بهداشت در حال انجام است بنابراین امیدواریم میزان مرگ و میر کودکان کاهش پیدا کند.

وی در مورد نظام آموزش پرستاری اذعان کرد: نظام آموزشی پرستاری باید متحول شود زیرا در پرستاری کارهای بر زمین مانده بسیار است تا آنجایی که برخی مسائل آنقدر سنگین بوده که حتی خدمتگذاران دوره‌های مختلف نیز از آن غافل شده‌اند.

قاضی‌زاده هاشمی در مورد رشته‌های تخصصی در طول دوره‌ها تأکید کرد: ما فکر می‌کنیم که تربیت دانشجوی پزشکی متخصص و فوق تخصص گران است برای برخی رشته‌های فوق تخصصی باید طول دوره‌ها کوتاه شود تا استقبال بیشتری صورت گیرد همچنین رشته کودکان نیز باید بازنگری شود این اتفاق در تمام مراکز بزرگ دنیا از جمله آمریکا انجام شده است در واقع آمریکا نیروی متخصص خود را تا این اندازه گران تربیت نمی‌کند علاوه بر این طرح نیروی انسانی اجباری غیر منصفانه است که امیدواریم بتوانیم این معضل را برای متخصصین این رشته حل کنیم.

وی اضافه کرد: کشور هر دوره‌‌ای به دلیل نیاز شدید و ناتوانی مالی مجبور بود قوانین را وضع کند دانشگاه‌ها در دراز مدت مجبور شدند که 30 درصد نیروی بومی تربیت کنند و مشکل نیروی انسانی طی 5 یا 10 سال آینده حل شود همچنین شورای عالی بیمه به رشته‌های غیر جراحی توجه ویژه‌ای داشته است در دو سال باقی مانده از عمر دولت باید به رشته‌های غیرجراحی نیز توجه شود. 

وزیر بهداشت با تأکید اهمیت نیروی انسانی و علم و دانش در قدرتمندی کشورها بیان کرد: در دو سال گذشته همراهی زیادی از متخصصین اطفال دیده‌ایم شاید یکی از دلایلش این باشد که این افراد با پاکترین و معصوم‌ترین قشر در ارتباط هستند در طب کودکان تحولات زیادی اتفاق افتاده اما به نظر می‌رسد موانعی نیز وجود دارد که در برنامه چهارم طرح تحول سلامت بخش مهمی از آن اصلاح می‌شود.

وی در مورد یکی از مهمترین مشکلات بعد از انقلاب خاطر نشان کرد: یکی از گرفتاری‌های بعد از انقلاب گسترش بی‌رویه دانشگاه‌ها و بی‌برنامگی در برخی رشته‌ها بود خوشبختانه وزارت بهداشت در این دوره موفق شد تا با مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی این مشکل را حل کند شاید ضرورت داشته باشد که برخلاف گذشته بخش خصوصی حضور خود را تقویت کند زیرا درست نیست که دانشجویان با صرف هزینه‌های زیاد و مشکلات اجتماعی متعدد به تحصیل مشغول باشند. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار