به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛در چند سال گذشته راهنمایی و رانندگی تهران باتوجه به شلوغی و تردد بیش از اندازه خودروها قانون جدیدی را مبنی بر اجرای طرح زوج و فرد طرح ترافیک مصوب کرد که بر اساس آن در برخی از محدودههای شهری خودروها باید طبق پلاک ثبتیشان تردد کنند.
این طرح از شهریور سال 58 تاکنون به اجرا درآمده است که مرحله اول از ابتدای شهریور 58 با ایجاد مسیر ویژه اتوبوسهای شرکت واحد در مرکز شهر به وسیله ایجاد مسیری به طول 30280 متر آغاز گردید. مرحلهی دوم با ایجاد محدودهای در مرکز از اول آبان ماه 58 به مرحله اجرا درآمد که در این مرحله ورود اتومبیلها تک سرنشین به مرکز شهر بین ساعت 6:30 تا 10 صبح ممنوع شد. مرحلهی سوم با تصویب شورای انقلاب در خرداد سال 59 محدودهای در مرکز شهر تهران تعیین گردید تا از ورود کلیه وسایل نقلیه به استثناء وسایل نقلیه مجاز از قبیل اتومبیلهای اورژانس ،کادر پزشکی و سرویسهای دولتی تا ساعت 10 صبح در تمام ایام هفته جز در دو روز آخر هفته جلوگیری به عمل میآید و پس از آن این طرح ادامه یافت تا سال 73 که آرمهای موقت روزانه جهت ورود وسایل نقلیه به داخل محدوده توزیع شد و در ادامه در دورهی جدید با توجه به تغییرات مورد نیاز و در روش اجرایی واحد صدور آرم و ایجاد سیستمهای مکانیزه جهت سهولت گردش کار و جلوگیری از مراجعات غیرضروری، به منظور پاسخگویی بهتر و سریعتر به متقاضیان و به حداقل رساندن خطاها سیستم نرم افزاری صدور آرم مکانیزه گردید.
*جایگزینی محدوده کم انتشار آلاینده با محدوده زوج و فرد
اکنون هر خودرویی با آلایندگی بالا با داشتن آرم طرح ترافیک میتواند وارد محدوده طرح ترافیک شود و یک خودرو استاندارد که آلودگی تولید نمیکند از چنین فرصتی محروم است اما این روزها با تصویب و اجرای طرح کم انتشار آلاینده گویا تغییرات بنیادی در ارائه طرح ترافیک صورت خواهد گرفت.
مصطفی قنبرنژاد مدیر واحد صدور آرم سازمان ترافیک شهرداری تهران از اعمال تغییرات در سیستم دریافت آرم طرح ترافیک سال 95 خبر داد و میگوید: بر اساس طرحی که در شورای عالی ترافیک تهران هم به تصویب رسیده است به زودی محدوده کم انتشار آلاینده جایگزین محدوده زوج و فرد میشود. در این طرح ایجاد ساز و کار معاینه یکپارچه و ارتقاء استاندارد معاینه فنی از الزامات اجرا است همچنین در این طرح خودروها به 4 گروه آبی، سبز، زرد، قرمز تقسیم میشوند که خودروهای هیبریدی و برقی و خودروهای با استاندارد یورو 5 بدون محدودیت میتوانند در این محدوده تردد کنند بر همین اساس خودروهای قرمز شامل خودروهایی میشوند که به سن فرسودگی رسیده، کاربراتوری هستند و توان اخذ معاینه فنی را ندارند.خودروهای زرد شامل خودروهایی است که به سن فرسودگی نزدیک هستند و استاندارد آنها پایین تر از یورو دو است و قطعا محدودیتهایی را در زمان آلودگی هوا برای تردد در هسته مرکزی و محدوده طرح ترافیک برای آن ها در نظر خواهیم گرفت.
گفتنی است؛ با اعمال تغییرات در سیستم دریافت آرم طرح ترافیک در سال 95 امید است مشکل آلودگی هوا تا حدی برطرف شود.