مقایسه حملات روسیه و آمریکا بر ضد داعش در روزنامه‌های جهان و خصوصاً روزنامه‌های آمریکایی نتایجی دارد که به نفع کاخ سفید نیست.

عملیات نظامی مسکو در سوریه؛ سیلی محکم پوتین به صورت نیروهای آمریکایی
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، با آغاز حملات روسیه به گروههای مسلح در سوریه روزنامه های جهان به مقایسه حملات روسیه و آمریکا پرداخته اند. گزارشگر این شبکه در گفت: حملات روسیه در سوریه افزون بر این که سیلی هایی به گروههای مسلح در عرصه جنگ در این کشور است در عرصه سیاست نیز سیلی هایی به آمریکا به شمار می آید.

واشینگتن پست در این خصوص نوشته است: با شلیک موشکهای روسی از دریای خزر به سمت سوریه و اصابت آنها به همه اهداف تعیین شده، پوتین سیلی محکمی به نیروهای آمریکائی زد این اقدام بر خلاف حملاتی بود که آمریکا به اشتباه علیه بیمارستان پزشکان بدون مرز در قندوز افغانستان صورت داد. برخی روزنامه های دیگر آمریکائی عملکرد مسکو را فراتر از سیلی به شمار آورده اند و گفته اند این ضربه از سوی مسکو علیه سیاست خارجی اوباما است و آمریکا در حال از دست دادن رهبری در منطقه به نفع روسیه است.

روزنامه های آمریکائی در مقالات خود حملات آمریکا و روسیه را مقایسه می کنند. در حالی که روسیه از فاصله 2500 کیلومتری موشکهایی را شلیک می کند و اهداف مورد نظر را با دقت بسیار بالا منهدم می کند حملات هوائی آمریکا این دقت را ندارند.

مقایسه حملات یکساله آمریکا علیه داعش با حملات چند روزه روسیه نیز نتایجی به همراه دارد که به نفع واشینگتن نیست. برخلاف آمریکا، در حملات روسیه به اهداف تعیین شده هیچ ابهامی وجود ندارد. روسیه همچنین برخلاف آمریکا محدودیتی جغرافیائی برای حملات خود ندارد و با این وصف حملات آمریکا هیچ نتیجه ای نداشته و تفسیری منطقی برای ناتوانی آمریکا از تحقق اهدافش وجود ندارد و گوئی که آمریکا درحال اجرای بازی الکترونیکی در فضای مجازی است. 

از دیگر موارد مورد مقایسه، کیفیت تسلیحات و میزان پیشرفته بودن آن و تعداد پروازها و اهداف است. از نظر سیاسی نیز می توان گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به موازات نقشه نظامی نقشه ای سیاسی را نیز دنبال می کند و این درحالیست که نقشه ائتلاف تحت رهبری واشنگتن هیچ مفهومی ندارد و حتی منجر به ایجاد آشفتگی در دیگر نقشه های واشینگتن نیز شده است.

بدین شکل می توان گفت که روسیه زمام امور را به دست دارد و آمریکائی ها سعی دارند اوضاع را درهم بپیچند. باراک اوباما گفته است که این مسئله نوعی رقابت میان قدرتهای بزرگ در صفحه شطرنج نیست. این تکذیب در واقع برای کارشناسان بیانگر آن است که این مسئله دقیقاً همین گونه است. نیویورک تایمز به نقل از یک مسئول بلند پایه آمریکائی نوشته است: آنچه روسیه در سوریه انجام می دهد درسی است که کرملین می خواهد به آمریکائی ها بدهد. درسی که فهمیدن و حفظ کردن آن آسان نیست اما تجربه تضمین کننده باقی ماندن نتایج آن در اذهان خواهد بود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار