یورگن کلوپ پس از جدایی از دورتموند هدایت تیم لیورپول را بر عهده گرفت.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در طول تاریخ سرمربی‌های زیادی در دنیای فوتبال مربیگری کرده‌اند و در این میان برخی موفق به بعضی دیگر ناموفق بوده‌اند، که یورگن کلوپ سرمربی حال حاضر لک لک‌ها جزو یکی از موفق ترین مربی های یک قرن اخیر محسوب می شوند.
 
یورگن نوربرت کلوپ ملقب به یوگی در 16 ژوئن 1967 در اشتوتگارت آلمان چشم به جهان گشود.
 
یورگن در کودکی علاقه زیادی به اسکی داشت و در این زمینه نیز پدر وی مربیگری اسکی یورگن را بر عهده گرفت، در همان دوران کودکی یورگن دچار یک ضربه روحی شد و پدر خود را بر اثر بیماری سرطان از دست داد، پس از این اتفاق کلوپ تصمیم گرفت فوتبال خود را ادامه دهد و از آن به بعد فوتبال را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کرد.
 
نخستین تیم یورگن در جوانان، اس وی گلاتن بود که بین سال های 1983 تا 1975 به مدت هشت سال در این تیم توپ می زد.
 
یوگی پس از این تیم و در سال 1983 به تیم تی. یو .اس ارگنزینگن در منطقه روتنبرگ پیوست و 3 سال در عضویت این تیم بود.
 
این بازیکن پس از عملکرد درخشانش در سال 1986 به تیم بزرگسالان این تیم راه یافت و توانست نخستین بازی رسمی‌اش را در این سال انجام دهد.

از دیوار زرد تا لک لک‌های بندری
 
وی در تیم اصلی با مشکلاتی روبرو شد و تصمیم گرفت پس از یک سال حضور از این تیم جدا شود و به فروزهایم بپیوندد.
 
کلوپ در دوران بازیگری‌اش به جز ماینتس، در تیم های دیگر حضور یکساله ای داشته است و یکی از دلایل دیر معروف شدن وی، تغییر تیم های زیاددر این چند سال بود.
 
یوگی پس از عضویت در تیم های فروزهایم، اینتراخت فرانکفورت ویکتوریا، روت وایس و پس از آن در سال 1990 به عضویت تیم دسته دوم ماینتس در می آید تا روزهای خوبش را با این تیم آغاز کند.
 
کلوپ که بر خلاف دیگر تیم های باشگاهی‌اش در ماینتس عملکرد فوق العاده‌ای داشت، توانست به عنوان مدافع ثابت در تمامی دیدارهای تیمش حضور داشته باشد.
 
وی ابتدا در پست مهاجم توپ می زد، اما به دلیل قد 193 سانتی متری و وزن زیادش به یک مدافع ثابت در ترکیب تیمش تبدیل شد.
 
کلوپ حتی در یک دیدار موفق به زدن چهار گل شد و در کنار اور تنها کسانی هستند که موفق شدند در یک دیدار چهار گل به ثمر برسانند.
 
وی حتی در دوران بازیگری‌اش نیز علاقه وافری به مربیگری داشت و در همان دوران بازیگری‌اش به کلاس های پیشرفته مربیگری نیز می رفت.
 
 سرانجام تلاش‌های آقای خوش قیافه فوتبال جواب می‌دهد و سال 2001 پس از انجام دادن 337 بازی و 52 گل زده به عنوان سرمربی کار خود را در ماینتس آغاز می کند.
 
شروع دوران مربیگری
 
یورگن کلوپ در عرض 2 هفته در درون زمین به نیمکت تیمش رسیده بود، در 2 بازی نخست پیروز در زمین مسابقه خارج شد و پس از چهارمی در سال های 2002 و 2003 سرانجام در سال 2004 ماینتس را به بوندس لیگای،یک آورد.
 
اما این درخشش کلوپ با ماینتس زیاد دوام نیاورد و این تیم در سال 2007 بار دیگر به بوندس لیگا، سقوط کرد.
 
هر چند یوگی در سال آخرش در بوندس لیگا رده یازدهمی را برای این تیم به ارمغان آورد، اما هواداران این تیم که پس از 100 سال تیم خود را در دسته برتر آلمان می دیدند، کلوپ را برای خود یک اسطوره می نامیدند.
 
یوگی در وست فالن
 
یورگن پس از جدای از ماینتس با پیشنهاداتی از سوی بایرن مونیخ، بایرن لورکوزن و دورتموند روبرو شد و پس از جمع بندی‌های نهایی راهی وست فالن شد.

از دیوار زرد تا لک لک‌های بندری
 
نخستین کار این مربی پس از رسیدن به دورتموند جدانگرایی بود و پس از آن به فکر ذخیره مالی برای مدیران باشگاه افتاد.
 
کلوپ در نخستین سال حضورش در دورتموند رده پنجمی را بدست آورد و پس از اتمام سال اولش به هواداران قول سهمیه لیگ قهرمانان را در فصل بعد داد و در پایان همان سال نیز رتبه چهارمی را در جدول بوندس لیگا کسب کرد، اما نتوانست به لیگ قهرمانان اروپا صعود کند، اما سرانجام انتظار طرفداران دورتموند به پایان رسید و زردپوشان وست فالن در سال 2011-2010 موفق به قهرمانی در بوندس لیگا پس از 9 سال شدند.
 
شاگردان کلوپ در آن فصل با 75 امتیاز و 7 امتیاز اختلاف نسبت به بایرن لورکوزن صدرنشین بوندس لیگا شدند و توانستند برای دیوار زرد قهرمانی را به ارمغان بیاورند اما عطش کلوپ برای قهرمانی تمامی نداشت و سال بعد نیز با قهرمانی توانستند برای پنجمین بار قهرمانی خود را در بوندس لیگا جشن بگیرند و با 81 امتیاز صدرنشین شوند.
 
در کنار 2 قهرمانی در بوندس لیگا، کلوپ همراه با دورتموند افتخارات زیاد دیگری نیز کسب کرد که می توان به نایب قهرمانی در لیگ آلمان در سالهای 2013-2012 و 2012 و 2013 قهرمانی جام حذفی در سال 2012و2011، نایب قهرمانی در سالهای 2014و 2013 و 2015 و 2014و همچنین 2 قهرمانی در سوپر کاپ آلمان در سال 2013 و2014 نیز اشاره کرد، اما شاید مهمترین جام کسب شده یوگی همراه با زردپوشان وست فان نائب قهرمانی این تیم در لیگ قهرمانان اروپا بود که پس از درخشش لیگ های طلایی مقابل رئال مادرید و پیروزی برابر این تیم در یک فینال تمام آلمانی مقابل بایرن مونیخ تن به شکست دادند و دومین افتخار خود را پس از قهرمانی در سال 1997 مقابل یوونتوس کسب کردند.
 
نکاتی جالب درباره یوگی
 
کاشتن مو:
 
یورگن کلوپ در سال 2013 موهای خود را برای بار دیگر کاشت، وی حتی در یکی از کنفرانس های خبری خود اظهار کرد،‌من مو کاشته ام، فکر می کنم نیز نتیجه آن واقعا جذاب شده است، به نظر شما این طور نیست؟
 
بلند قدترین مربی تیم های انگلیسی:

پس از قطعی شدن حضور کلوپ در انگلیس می توان وی را به عنوان بلندقدترین مربی تیم های انگلیس نامید.
 
یوگی با 193 سانتی متر به عنوان بلندقدترین و پس از آن آرسن ونگر سرمربی آرسنال با 191 سانتی متری قرار دارد.
 
متخصص فروش ماشین:
 
یورگن کلوپ به تازگی قراردادی را با شرکت اپل امضا کرده است و باعث آن شده است تا فروش ماشین‌های این شرکت افزایش 35 درصدی داشته باشند.
 
حال باید دید آیا این مربی کاریز ماتیکو خوش قیافه دنیای فوتبال می تواند افتخارات و درخشش خود را مانند چند سال گذشته در لیورپول تکرار کند یا دچار چالشی جدید می شود. 

گزارش از محمد صادق تبار
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار