روزنامه اصفهان زیبا چاپ اصفهان در شماره روز شنبه هجدهم مهرماه مهارت‌های ارتباط سالم با نوجوانان را بررسی کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه اصفهان زیبا در گزارشی با تیتر "انتظاراتی که تمامی ندارد" نوشت: سال‌های نوجوانی، مهم‌ترین دوره رشد در زندگی به شمار می‌آید و انتظار می‌رود نوجوان با گذر از این مرحله بحرانی، به عنوان فردی مستقل از لحاظ عاطفی و اجتماعی به زندگی خود در جوانی و بزرگسالی ادامه دهد.

از این رو، پشت سر گذاردن موفقیت آمیز این مرحله حساس، مستلزم برقراری رابطه صحیح میان والدین و فرزند نوجوان‌شان است.

افراد برای آن که در دوران نوجوانی هویت مستقلی پیدا کنند باید دوران کودکی خوبی را کنار خانواده پشت سر گذاشته باشند تا ورود به نوجوانی را با آسیب کمتری تجربه کنند.

ماحصل ارتباط، انتقال پیام به مخاطب است

متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی در این زمینه گفت: ارتباط بدان معناست که چنان چه موردی، دغدغه‌ای، احساسی در ذهنمان است بتوانیم به یک وسیله مناسب آن را به دیگری انتقال دهیم.

هنگامی که طرف مقابل دریافت کرد تا حد ممکن به موردی که می‌خواهیم بگوییم، آگاه باشد. بنابراین ماحصل ارتباط، انتقال پیام به مخاطب است تبدیل پیام ذهنی به کلمه ولحن مناسب، همچنین زبان بدن، حالت چهره، شیوه نشستن و حرکت بدن و استفاده از فضایی مطلوب برای انتقال پیام است.

استاد دانشکده پزشکی اذعان داشت: گفتن سخن در موقعیت روانی که به موانعی برنخورد تا انتقال پیام صورت پذیرد، مهم بوده و توجه به آمادگی طرف مقابل برای دریافت پیام و خلاصه‌بندی آن دارای اهمیت است.

نکته دیگر مدیریت رابطه است، کسی که وظیفه مدیریت کردن رابطه را دارد، انتقال پیام برایش مهم‌تر بوده و این وابسته به موقعیت فرد است.

ویژگی‌های ارتباط سالم با نوجوان

دکتر احمد زمانی در خصوص ویژگی‌های ارتباط سالم تصریح کرد: ارتباط سالم دارای ویژگی‌های زیاد است واقعیت این که ارتباطی که درآن توهین، تحقیر، استهزا و... باشد، موجب ایجاد احساس بد شده و انتقال پیام بدون محتوا می‌باشد.

ارتباط سالم ارتباطی است که سخن و انتقال درست و استفاده از تکنیک را داشته باشیم و آن انگیزه پیام‌رسانی و شروع ارتباط‌ها در نظر گرفته شود.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: در ارتباط سالم چنان چه خواهان گفتن کلام درست هستیم باید به نیاز نوجوان توجه کنیم، همچنین انگیزه ارتباط مهم است، برخی مواقع انگیزه‌های ارتباط نادرست بوده، برای تربیت صحیح نوجوان پیدا کردن مسیر درست در اجتماع دارای اهمیت و نوجوان نیازمند اطلاعات است، نه سرزنش کردن.

دانستن علت ارتباط و رسیدن به نتیجه، فوق العاده مهم و ساختن اصل انگیزه و چرایی رابطه و گذراندن دوره تحول برای مخاطب نیز اساسی است. نوجوان هنوز کامل نشده است و در سن سختی قرار دارد، نوجوان باید در چند جبهه مبارزه کند، با تغییرات بدنی که برایش غریب است با انتظارات والدین که بدن و فیزیک بزرگ شده ولی در عین حال هنوز اطلاعات کامل برای این که بتواند خودش را مدیریت کند ندارد و با انتظارات جامعه و توقعاتی که جامعه و گروه همسالان از او دارد.

نکته دیگر شکل روانی هویت است که همه را باید مدیریت کند، درحالی که ابزار و توانایی لازم را ندارد.

والدین در تربیت فرزندان مسئولند

متخصص طب پیشگیری وپزشکی اجتماعی گفت: نوجوان با دستیابی به استقلال اجتماعی خواهان ایستادن، مخالفت کردن و تصمیم گرفتن است، چنان چه والدین این هویت را شناخته و خواهان ارتباط سالم بانوجوان باشند باشناخت ویژگی‌های اخلاقی او می توانند درست عمل کنند.

احمد زمانی یادآور شد: والدین در تربیت فرزندان مسئولند و باید با او ارتباط سالم برقرار کنند، همدلی با نوجوان از مهارت‌های فوق العاده کارگشاست، به دلیل آن که همیشه نمی‌توان نیازهای نوجوان را برآورده و یا رفتارش را تایید کرد، اما می‌توان با همدلی کردن روی احساساتش صحه گذاشت.

گذاشتن وقت با کیفیت برای فرزندان

وی در خاتمه بحث اظهار داشت: در حقیقت ارتباط خوب آن است که بتوان دغدغه‌ها و نیازها را به هم گفت مهارت ارتباطی مهم آموختن و گذاشتن وقت با کیفیت برای فرزندان است.

گوش دادن، اساسی‌ترین و مهم‌ترین امر در رابطه با نوجوان است. داشتن احساس‌های متناقص در دوران نوجوانی امری شایع و طبیعی است، همچنین خلق ناپایدار از خصوصیات این دوران است.

خصوصیت شخصیت درونگرایی و برون‌گرایی فرزندان، بی‌انگیزگی، بی‌هدفی، گوشه‌گیری و افسردگی دوران نوجوانی نیاز به شناسایی و درمان دارد.

یک محیط سالم و همراه با احترام بین پدر و مادر فوق‌العاده کمک کننده است، در جمع در مورد نوجوان صحبت نکرده و او را نصیحت نکنند و با حفظ حریم نوجوان و رازداری به او کمک کرده تا استعدادهایش را کشف کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.