کارشناسان از خسارت‌های تاخیر در اجرای برجام می‌گویند. این‌بار سیروس ناصری همان مردی که خود مذاکره و نتایج آن را به خوبی در گذشته‌ای نه چندان دور تجربه کرده است از خسارات تاخیر در اجرای برجام می‌گوید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، خسارتی که از نگاه او میلیاردها دلار سود عاید دیگران می‌کند؛ سودی که از جیب کشور ما خارج می‌شود. او اما آمار دقیق‌تری هم می‌دهد و صراحتا می‌گوید که روزانه ١٠٠ تا ١٥٠ میلیون دلار هزینه تاخیر در اجرای برجام می‌شود. جمع‌بندی هم می‌کند و می‌گوید با تاخیر ٢٢ روزه‌ای که در اجرای برجام تا به حال صورت گرفته است حالا ٢٠٠٠ تا ٢٥٠٠ میلیون دلار ضرر به کشور وارد شده است. عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای صراحتا می‌گوید که: «هر روز تاخیر در اجرای برجام میلیاردها دلار سود عاید کشورهایی می‌کند که به خاطر عملکرد آنها در منطقه، شهید می‌دهیم.»
 
سیروس ناصری اما در ادامه از آنهایی که باعث تاخیر در اجرای برجام شده‌اند هم صحبت می‌کند؛ آنهایی که شاید بخشی‌شان نمایندگان مجلس هستند. ناصری اما در تحلیل رفتارهای آنها می‌گوید: «به نظر من همین مجلس هم که مخالفان تند در آن جایگاه محکمی دارند، رایی بر رد برجام نخواهد داشت. نمایندگانی که پر سر و صدا هستند از رای گریزانند چون ثبت می‌شود و باید آثار عدم اجرای برجام را بپذیرند.» او دقیقا از همان چیزی می‌گوید که شاید بخشی از نمایندگان مجلس هم حالا اندیشه آن را در سر دارند. یعنی رای منفی به برجام و آثاری که پس از آن به آنها تحمیل می‌شود که شاید یکی از آنها هم نارضایتی مردم باشد.

وی به ایراد‌های گزارش کمیسیون ویژه برجام پرداخت و افزود: نظر قطعی کارشناسان کمیسیون ویژه این است که قطعنامه‌های گذشته علیه ایران تحت فصل هفت نبوده است. این بی پایه‌ترین و بی محتواترین و غلط‌ترین ارزیابی است که از این چند قطعنامه می‌شود، کرد.» عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: این گزارش اصلا مطرح نمی‌کند که الان درچه وضعیتی هستیم. نکته‌هایی در مورد آینده می‌گوید و امکان بازگشت به شورای امنیت را مخاطره جدی و مبنای خطر جدی امنیتی برای کشور تلقی می‌کند. یعنی ما در مهلکه امنیتی و عمیق‌ترین نقطه امکان‌پذیر بابت مقابله شورای امنیت هستیم.

وی در بخش دیگری از این نشست به ارزیابی گزارش کمیسیون ویژه در بخش نفت پرداخت و گفت: طبق همین روند فروش نفت به طور متوسط بیش از ٢٠ میلیارد دلار پول ایران در چین، بیش از ٦میلیارد دلار در هند انباشته شده و مبالغ انباشته شده در کره جنوبی و ژاپن قدری متفاوت است. رقمی هم که هیچ‌وقت اظهار نمی‌شود در مورد امارات است که حدود پنج میلیارد دلار است.
 
ناصری گفت بهتر بود مجلس به این بخش به عنوان خسارت امنیتی می‌پرداخت و نسبت به ادامه آن هشدار می‌داد. وی اظهار داشت: ما حدود ٦ تا هفت میلیارد دلار فقط برای پول‌های انباشته شده هزینه می‌دهیم. در طول سال‌های ٨٦ تا ٩٢ حدود ٨٠٠ میلیارد دلار ورودی و به همین میزان خروجی داشتیم. با اعمال هزینه پول و هزینه گران خرید کالا به میزان ٢٠ تا ٢٥ درصد، می‌شود ١٠٠ تا ١٥٠ میلیون دلار در روز. با احتساب ٢٢ تا ٢٣ روز تاخیر اجرای برجام هم می‌شود ٢٠٠٠ تا ٢٥٠٠ میلیون دلار بابت تاخیر اجرای برجام.

ناصری اظهار داشت: یک دوره مردم ما مقاومت کردند و پذیرفتند هزینه پرداخت شود. گرچه علتش ندانم کاری بود اما ملت ما اهل مقاومت است و در مقابل امریکا محکم ایستاد. اما زمانی که توافقی کاملا ممتاز صورت گرفته که پیروزی برای ملت محسوب می‌شود ادامه این هزینه برای مردم توجیه ندارد. عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از عبور برجام از طریق مجلس دفاع کرد و گفت: برجام از اول باید به مجلس می‌رفت. به نظر من در همین مجلس که مخالفان تندرو جایگاه محکمی دارند رای بر رد برجام صادر نخواهد شد.

پس بهترین راه همین است. عضو سابق تیم مذاکره‌کننده درباره احتمال رد توافق در مجلس شورای اسلامی تحلیل محکمی ارایه می‌دهد و از پاسخی می‌گوید که این نمایندگان باید به مردم در این مورد بدهند. او گفت: ایران در موضع دشواری قرار خواهد گرفت. نمایندگانی که علیه عبور توافق از مجلس رای می‌دهند باید پاسخگوی مردم باشند که فکر می‌کنم پاسخگویی سنگینی است. این نمایندگان پرجنجال حرف زیاد می‌زنند اما از رای گریزان هستند چون ثبت می‌شود و آثار عدم اجرای برجام را باید بپذیرند. وی در باره تبعات تایید یا رد برجام گفت: وقتی موضوعی دو قطبی می‌شود اگر مخالفان روی کل رای نداشته باشند در اجزا هم چنین خواهد بود.


منبع: اعتماد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.