اصفهان؛

کشف و تحویل یک لاک پشت فراتی کمیاب در اصفهان

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از کشف و تحویل یک گونه لاک پشت فراتی کمیاب توسط دوستدار محیط زیست به این اداره کل خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛ سعید یوسف پور افزود: این لاک پشت فراتی توسط دوستدار محیط زیست در شهر اصفهان پیدا شد و به این اداره کل تحویل داده شد.

وی اظهار داشت: لاک پشت فراتی گونه ای از لاک پشت های نرم لاک از خانواده لاک پشت های سرانگشتی است که زیستگاه آن در رودخانه های دجله ،فرات و اروندرود می باشد که انشعابات آن در عراق،ایران، ترکیه و سوریه است.

یوسف پور تصریح کرد: لاک پشت فراتی به نظافت کننده بستر رودخانه ها معروف است و از ماهی ها مرده و جلبک ها تغذیه می کند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه این لاک پشت فراتی از برخی نواحی بدن زخمی است و کمی خونریزی دارد گفت: بعد از مراقبت و بازیابی با هماهنگی به اداره کل حفاظت محط زیست استان خوزستان تحویل داده خواهد شد و در زیستگاه های خود در این استان رها سازی خواهد شد.

لاک‌پشت فراتی (Rafetuseuphraticus) گونه‌ای لاک‌پشت نرم‌لاک از خانواده لاک‌پشت‌های سه‌ انگشتی است. زیستگاه این لاک پشت رودخانه‌های دجله و فرات و انشعابات آن‌ها در عراق، ایران، ترکیه و سوریه است و به‌جهت تخریب زیستگاه، آلودگی و معدوم‌شدن توسط ماهیگیران در خطر بالای انقراض قرار دارند.

این لاک پشت تنها گونه لاک‌پشت‌های سه‌انگشتی در ایران است و با وجود خطر بالای انقراض و کاهش جمعیت در فهرست گونه‌های مورد حمایت قرار ندارد.

پراکندگی این لاک‌پشت فقط به استان خوزستان شامل حوضه آبگیر دجله و فرات، هورالعظیم، تالاب شادگان، رودخانه‌های کارون، کرخه، دز و جراحی و انشعابات آن‌ها می‌شود.

این لاک پشت در حال حاضر در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی در رده در معرض خطر انقراض قرار دارد.

این لاک پشت بیشتر اوقات در زیر آب زندگی می کند همچنین در برخی اوقاع این گونه را می توان به صورت مدفون در زیر گل و لای رودخانه ها و ماسه ها مشاهده کرد. این در حالیست که لاک پشت فراتی تنها برای گرفتن آفتاب و تخم گذاری از آب بیرون می آید و بیشتر ترجیح می دهد در رودخانه های فرعی با جریان آهسته و یا آبهای راکد کم عمق زندگی کند.

بررسی ها نشان می دهند در بین تمام انگشت های پاهای عقبی و جلویی این گونه،پرده وجود دارد و هر کدام از آنها دارای 3 ناخن بزرگ،قوی و بزرگ هستند.گردن در این گونه دراز،قابل انعطاف و بسیار قویست و می تواند آن را داخل لان خود ببرد.

گاهی موارد الگوها متفاوت رنگی از سبز تیره تا روشن با نقوش مختلف در این گونه قابل مشاهده است.

لاک پشت فراتی گونه ای بسیار ترسو یا شاید به شدت خجالتی است و مشاهده ان در بیرون از آب بسیار سخت و مشکل است یا در صورت مشاهده به محض نزدیک شدن یا حرکت به طرف آن ،داخل آب می پرد.

لاک اين جانور بر خلاف ساير لاک پشت ها، نرم و داراي لبه هاي نرم و انعطاف پذير است. کاراپاس آن ها، گرد تا بيضوي، در نابالغين، سبز زيتوني با خال هاي زرد، کرم يا سفيد است؛ اما در بالغين، بدون علامت يا با خال هاي معدود تيره است.

سر لاک پشت فراتي تقريبا عريض و پوزه لوله مانندش، کوتاه و کلفت است که به وسيله لب هاي گوشتي پوشيده شده است و داراي گردن دراز و قابل انعطاف است.

تمام انگشتان پاهاي جلو و عقب، پرده دارند و تنها سه انگشت داخلي پاهاي جلو و عقب، داراي چنگال هستند. رژيم غذايي گوشت خواري دارند. در هر سال حداقل بين 5 - 4 تخم مي گذارند.

ميانگين قطر تخم هاي به دست آمده 28.95 ميلي متر بوده است. نتايج آماري نشان داد که هيچ گونه تفاوت معني داري بين صفات مختلف در دو جنس نر و ماده مشاهده نمي شود.


انتهای پیام/ی

برچسب ها: کشف ، لاک پشت ، کمیاب ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.