مسئولان پرسپولیس خبر از پرداخت پول قرارداد هادی نوروزی به طور کامل به خانواده‌اش سخن می‌گویند، هیچکس در درستی چنین اقدامی به خود ذره‌ای شک ندارد از نظر بسیاری این حداقل کاری است که می‌توان برای او انجام داد.

پرداخت پول قرارداد نوروزی در پیچ و خم‌های قانونی گیر نکندبه گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان هادی نوروزی با اینکه از نفرات اصلی تیم و با سابقه‌ترین و کاپیتان آنها بود، هیچگاه مدعی نشد که باید بالاترین رقم را دریافت کند. او در ابتدای این فصل هنگام عقد قرارداد بر سر رقم قراردادش بحث‌هایی داشت و حتی طبق قواعد مذاکرات به باشگاه اعلام کرده بود جدا خواهد شد، اما در نهایت با پرسپولیس کنار آمد تا در این تیم بماند، در حالیکه جدا از مایکل اومانا که قرارداد خود را از سال قبل منعقد کرده بود، امید عالیشاه، رامین رضائیان، سوشا مکانی، رضا نورمحمدی و محسن بنگر دستمزدی بیش از او دریافت می‌کردند و حتی بازیکنی مثل محسن مسلمان با آن همه حرف و حدیثی که وجود داشت، تنها 50 میلیون تومان از هادی نوروزی دریافت می‌کرد.

قرارداد هادی نوروزی 700 میلیون تومان عنوان می‌شود که با آفرهای در نظر گرفته شده به 800 تا 850 میلیون تومان می‌رسد.

به نظر می‌رسد چنین بازیکنی ارزش آن را دارد که حداقل این روزها در نبودنش به فکر خانواده‌اش بود، ضمن آنکه نباید فراموش کنیم او وقتی با قراردادی پنج ساله به پرسپولیس آمد، رقم چندانی دریافت نکرد.

نکته دیگر این است که پرسپولیس باید برای آینده‌اش برنامه‌ریزی کند. اگر همیشه سخن از این است که بازیکنان پولکی شده و تعصب به پیراهن از بین رفته است، حالا زمان است که برای این ارزش، ارزش قائل شویم و این پیام را به سایر فوتبالیست‌ها ندهیم که تعصب به پیراهن یعنی کشک و فقط سعی کنید  خود را ببندید.

رفتار امروز پرسپولیس با خانواده هادی نوروزی و قرارداد تاثیر مستقیم بر رفتار بازیکنانی دارد که قرار است پرسپولیس در آینده برای جذبشان به سراغ آنها برود.

همه این موارد دلایلی هستند که امروز مسئولان باشگاه پرسپولیس نیز اعلام کنند که آنها هم می‌خواهند پول قرارداد هادی نوروزی در این فصل را به طور کامل پرداخت کنند. برای این سیاست یک دلیل دیگر هم وجود دارد. خواست عمومی که از سوی هواداران، رسانه‌ها و تمامی اهالی فوتبال مطرح می‌شود و در واقع هر اندیشه‌ای غیر از این ناجوانمردانه تلقی می‌شود، اما کار به همین سادگی نخواهد بود.

حق و حقوق هادی نوروزی به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش اول مطالبات وی هستند که شامل کارکرد او در سالهای گذشته و در همین فصل تا قبل از درگذشتش می‌شوند. برای پرداخت این بخش هیچ مشکلی وجود ندارد و همه چیز به همت باشگاه بستگی دارد.
البته پرداخت این پول هم می‌تواند پس از آن صورت بگیرد که مراحل انحصار وراثت انجام شود و مراجع قانونی پس از مشخص کردن قیم قانونی دو کودک هادی نوروزی نحوه پرداخت و درصد آن را مشخص می‌کند.

اما بخش دیگر قرارداد هادی نوروزی مربوط به این زمان می‌شود که دیگر حضور ندارد. کارشناسان حقوقی می‌گویند قراردادها با مربیان و بازیکنان قراردادهای خرید خدمت هستند که تا زمان ارائه خدمت و در نتیجه حیات اعتبار دارند، مگر اینکه در قرارداد به آنها اشاره شده باشد. پرسپولیس اگر یک مجموعه خصوصی بود، کار به آسانی انجام می‌شد، اما این باشگاه دولتی بوده و زیرنظر نهادهای بازرسی و حسابرسی قرار دارد و هر پرداختی باید در چارچوب قوانین موجود صورت بگیرد.

پرسپولیسی‌ها حالا باید مشکل را حل کنند. سرپرست یا مدیرعامل باشگاه هرکه باشد برای چنین پرداختی باید مصوبه هیئت مدیره را داشته باشد تازه بعد از این هم دست‌اندازهای قانونی وجود دارد.

در مجموعه‌های دولتی ذیحساب حضور دارد که اسناد مالی بعد از تائید او قابل اجرا است. این ذیحساب از طریق وزارت امور اقتصاد و دارایی معرفی می‌شود و ناظر بر انجام پرداخت‌ها طبق ضوابط و کدهای اقتصادی است. ذیحساب اگر مصوبه هیئت مدیره را خلاف قوانین موجود بداند نمی‌تواند آن را تائید کند، چون در آینده با بروز مشکل باید خود متحمل جبران این خسارت شود، اگرهم مجبور به انجام این کار شود، مدیرعامل یا هیئت مدیره را به مراجع ذیربط از جمله دیوان محاسبات معرفی می‌کند و در این صورت امضاءکنندگان هیئت مدیره، مسئول بازگرداندن مبلغ پرداختی به خزانه دولت خواهند شد.

با توجه به وجود این شرایط، حالا خبر می‌رسد که هیئت مدیره پرسپولیس خود باید مجوز را از مجمع عمومی باشگاه دریافت کند، چرا که در نهایت این مجمع عمومی است که باید صورت‌های مالی را تائید نماید و اگر در زمان انجام این کار این بخش پرداخت را تائید نکند، هیئت مدیره دچار مشکل خواهد شد.

پرسپولیس به عنوان یک شرکت دولتی در حال واگذاری مجمع عمومی پیچیده‌ای است که سه نفر از اعضای آن وزرای ورزش، اقتصاد و دادگستری هستند. امضاء گرفتن از این وزراء خود کار دشواری است، به ویژه اگر هیئت مدیره پرسپولیس همین حالا که موضوع گرم است و تب احساسات داغ این کار را انجام ندهد و بگذارد موضوع سرد شود.

البته برای پرداخت پول قرارداد هادی نوروزی بدون پشت سر گذاشتن این پروسه هم شاید راهکارهای خوبی وجود داشته باشد. این پروسه طولانی برای زمانی است که دانشگاه بخواهد پرداخت را از درآمدهای خود و از حساب خزانه انجام دهد. اما به عنوان مثال اینکار را می‌توان مستقیم از طریق اسپانسرها و شرکای تجاری انجام داد. یعنی توافق برای پرداختی اضافه‌تر که در اسناد مالی نیاید یا همین اختصاص درآمد داری و بلیت فروشی آن به خانواده نوروزی که البته کارشناسان حقوقی و مالی باید بگویند با توجه به دولتی بودن پرسپولیس این موضوع با مشکل روبرو می‌شود یا نه؟

** چه کسی نظر برانکو را عوض کرد؟ /آخرین تلاش سپهر حیدری برای متقاعد کردن پرسپولیس ناکام ماند

در شرایطی که سپهر حیدری برای بازی یادمان هادی نوروزی با حضور در درفشی فر با برانکو ایوانکوویچ و محمود خوردبین هماهنگ کرده بود، حالا مسئولان باشگاه خبر از عدم هماهنگی برای این بازی می‌دهند.

سپهر حیدری هفته گذشته در محل تمرینات پرسپولیس حضور یافت و به وی اعلام کرد که چند نفر از بازیکنان تیم برای بازی در تیم یاران هادی نوروزی نیاز دارد.

یکی از دست‌اندرکاران باشگاه حاضر در محل تمرینات در این ارتباط گفت: برانکو با این بازی مخالفت نکرد، اما موافقت خود را هم به صورت قطعی اعلام نداشت. سپهر حیدری حتی در جمع دوستانش عنوان کرد برانکو ایوانکوویچ به وی گفته است اگر قرار بر انجام این کار شود، تمرین روز دوشنبه را در نوبت صبح برگزار خواهد کرد. در چنین شرایطی روز شنبه ناگهان اعلام شد اعضای تیم فوتبال پرسپولیس روز دوشنبه در بازی "یاران هادی" و "تیم هنرمندان" حضور پیدا نمی‌کنند. سوال این بود که آیا ایوانکوویچ خود مخالف حضور نمادین دو، سه بازیکن خود در این دیدار بوده است یا اینکه رای او را زده‌اند؟

در این شرایط بازی روز جمعه هم می‌تواند دلیلی برای نگرانی سرخپوشسان بابت مصدومیت بازیکنانشان باشد، ولی به نظر می‌رسد موضوع فراتر از این مسئله است. باشگاه پرسپولیس یک روز پس از آنکه اعلام می‌کند جلوی سوء استفاده از نام پرسپولیس در فروش پیراهن هادی نوروزی را در فضای مجازی گرفته است، با ادبیات دیگری مخالفت خود با حضور اعضای تیم در این بازی اعلام داشته است. آیا این دو حرکت مشابه هم تلقی شده‌اند؟ طبعا پرسپولیسی‌ها پاسخ منفی می‌دهند و ماهم قضاوتی نمی‌کنیم.

مقام‌های باشگاه در این ارتباط به خواست سرمربی تیم و بازی پیش‌رو با صبا اشاره کرده‌اند، اما اصل موضوع زمانی نمایان می‌شود که از عدم هماهنگی سخن به میان می‌آید. یعنی انتقال این پیام که باشگاه صاحب دارد و اینطور نیست که با هماهنگی در تیم، کار تمام شده تلقی شود که البته اگر این تحلیل درست باشد، چندان هم نمی‌توان به آن خرده گرفت. ضمن آنکه در اینباره می‌شنویم با وجود توجهی که مردم به موضوع هادی نوروزی نشان داده‌اند، مسئولان باشگاه تصمیم دارند خود بانی چنین اقداماتی برای کاپیتان تیمشان باشند.

به هرحال آخرین خبر در این باره حکایت از ناکامی سپهر حیدری در آخرین تلاشش برای متقاعد کردن مسئولان باشگاه پرسپولیس داشته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: قرارداد ، نوروزی ، بازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار