قلعه تاریخی قمچقای به مساحت 5000 متر مربع در 5 کیلومتری غرب روستای قمچقای و 60 کیلومتری شمال شرق بیجار مشرف به دره‌های مخوفی است و بنای‌ این‌ قلعه‌ به‌ سده‌های‌ 9-8 پیش‌ از میلاد می‌رسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازسنندج؛ موقعیت جغرافیایی قلعه قمچقای،هیبت و عظمت خاصی دارد از یک سو به دره‌ای مشرف است که در قدیم به در شاهان شهرت داشته و تیغ‌های بلند و هولناک این کوه با پرتگاه‌های بلند، بالا رفتن از آن و رسیدن به دژ را بسیار دشوار می‌کند.

این‌ قلعه قمچغای یکی از‌ بی‌نظیرترین دژهای‌ باستانی‌ و بسیار کهن‌ کردستان‌ است‌. در جهت‌غربی‌ دژ، مکانی‌ به‌ عمق‌ 100 متر وجود دارد که‌ با راهی‌ سخت‌ به‌ صفه‌ غربی‌ قلعه‌ منتهی‌ می‌شود.

قلعه قمچقاي بنایی تاریخی از سده‌های‌ 9-8 پیش‌ از میلاد+ تصاویر

سازندگان‌ وبنیان‌ گذاران‌ اولیه‌ در این‌ قسمت‌ از بنا به‌ بزرگترین‌ و دشوارترین‌ کار، یعنی‌ احداث‌ دیواری‌ به‌ طول‌ تقریبی‌ 100متر و بلندی‌ 15 تا 20 متر با استفاده‌ از سنگ‌های‌ عظیم‌ دست‌ زده‌اند و استحکامات‌ اصلی‌ آن‌ را بنا نهاده‌اند. 

این‌شیوه‌ ساخت‌، رایج‌ترین‌ شیوه‌ معماری‌ دوره‌ هزاره‌ اول‌ قبل‌ از میلاد بشمار می‌رود. در حاشیه‌ شمالی‌ دژ،حفره‌ای‌ به‌ زیبایی‌ تمام‌ تراشیده‌ شده‌ است‌. در شمال‌ غربی‌، پلکان‌ طویلی‌ وجود دارد که‌ سه‌ دوره‌ سکونت‌مادها، پارت‌ها و اشکانیان‌ را مسلم‌ می‌دارد. در عصر مغول‌، محراب‌ کوچکی‌ با چهار پلکان‌ ساخته‌ شده‌ است‌ که‌در نوع‌ خود جالب‌ توجه‌ است‌.

احداث‌ خانه‌های‌ خشتی‌ و آجری‌ در حد شرقی‌ و بر روی‌ بناهای‌ ساسانی‌ یکی‌ ازکارهای‌ خاص‌ مغولان‌ است‌.

رودهايي كه از اطراف بنا مي‌گذرند، دره‌هاي عميقي را به وجود آورده‌اند كه ارتفاع برخي قسمت‌هاي آن بيش از 200 متر است.

تنها راه ارتباطي قلعه با خارج، گذرگاه باريكي است كه با دست ساخته شده ‌است و يك نفر به دشواري مي‌تواند از آن بگذرد، ‌از استحكام و موقعيت سوق‌الجيشي قلعه چنين بر مي‌آيد كه جنگ‌هاي سختي در اين منطقه در مي‌گرفته است.

قلعه قمچقاي بنایی تاریخی از سده‌های‌ 9-8 پیش‌ از میلاد+ تصاویر

این بنا چندین بار در دوره های مختلف مرمت شده با توجه به نوع مصالح و سبک معماری به نظر می رسد که آخرین بار در زمان " ایلخانان " مرمتی کلی گردیده و در همان زمان گنبد آجری بنا احداث شده که جای سقف مخروطی سنگی سابق را گرفته است.

انتهای پیام/ی
برچسب ها: بنا ، هولناک ، حفره ، سکونت ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا چیچکلی
۲۰:۱۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۷
این تصاویر برای قلعه قمچقای نیست قلعه قمچقای یکی از بی نظیرترین سازه سنگی است