یک روانشناس گفت: عده‌ای به دلایل مختلفی هم چون نداشتن جرات ورزی، قاطعیت و عزت نفس، نظریات خود را از زبان دیگران بیان می‌کنند.

دکتر ربابه غفار تبریزی روان شناس بالینی در گفتگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: برخی افراد از بروز عقاید خود ناتوان بوده و به طور غیر مستقیم با استناد به دیگران آن را بیان می کنند.

وی تصریح کرد: نداشتن جرات ورزی، عدم عزت نفس یا کمبود اعتماد به نفس و فقدان قاطعیت سبب می‌شود که فرد نتواند ابراز وجود کرده و عقیده خود را  بیان کند.

غفار تبریزی در مورد عوامل بروز این مشکل گفت: یادگیری و الگو برداری از رفتار والدین و نیز به دلیل ان که شخص در دوران کودکی یا نوجوانی با ابراز وجود خود از سوی اعضای خانواده مورد تحقیر، تمسخر و تنبیه قرار می‌گرفته سبب شده که از ابراز عقاید خود خودداری کند.

وی خاطر نشان کرد: البته گاهی افراد مضطرب هم از ابراز نظرات خویش خودداری می‌کنند. همچنین برخی اشخاص هم برای خود حق و حقوقی  قایل نبوده بنابراین نمی‌توانند در برابر دیگران ابراز وجود کرده و عقیده خود را بیان کنند.

غفار تبریزی افزود: عده‌ای در محل کار به دلیل فقدان ارتباطات دوستانه و صمیمانه و نیز بر حسب شرایط، موقعیت و مصلحت خویش از ترس اخراج شدن  نمی توانند حرف و مشکلات خود ار با رئیس خویش بیان کنند.

این روان شناس تاکید کرد: افراد دچار این مشکل لازم است به روان شناس مراجعه کرده و مهارت‌های ارتباطی، جرات ورزی، اعتماد به نفس و عزت نفس را فرا بگیرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار