رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: توافق هسته‌ای، در نتیجه مقاومت ملت حاصل شد و غرب و آمریکایی ها امروز حقوق هسته ای ملت ما را به رسمیت شناختند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه الرای کویت، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره روابط بین ایران و کشورهای خلیج فارس ابراز خوشبینی کرد.  

روزنامه الرای کویت نوشت: علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ،درباره روابط میان ایران و کشورهای خلیج (فارس) ابراز خوشبینی کرد و گفت: «ما خواستار ثبات در منطقه و به ویژه در خلیج فارس هستیم.»

صالحی در دیدار با سردبیران تعدادی از روزنامه های عربی از جمله ماجد العلی سردبیر روزنامه الرای به این روزنامه گفت: «ما با بحران هایی در منطقه مواجه هستیم و این بحران ها به جای اینکه کاهش یابد روز به روز افزایش می یابد و علل این بحران ها  برای همه مشخص است.»

صالحی گفت: هفت سال پیش، که به عنوان معاون دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در عربستان بودم، کنسول روسیه نزد من آمد و به من گفت: اطلاعات سری در اختیار دارد که نشان می دهد غرب قصد دارد بین شیعیان و سنی ها جنجال ایجاد کند و او از من سوال کرد که آیا ممکن است علمای شیعه وارد این جنجال شوند که من به او گفتم علمای شیعه کسانی را که لا إله الا الله می گویند تکفیر نخواهند کرد، اما تکفیری ها چنین کاری می کنند.

این مسئول ایرانی به حوادث سرزمین‌های فلسطینی اشاره کرد و گفت: اکنون شاهد انتفاضه جدیدی در کرانه باختری هستیم و زمانی که سکوت عربی در قبال کشتار صهیونیست ها علیه فلسطینی ها را در مسجد الاقصی به ویژه از سازمان همکاری اسلامی می بینیم متاسف می شویم؛ سازمان همکاری اسلامی برای حفاظت از مسجد الاقصی تاسیس شده است ... و اوضاع در جهت خلاف منافع امت اسلامی و عربی در منطقه پیش می رود.

صالحی از سوی دیگر اظهار داشت: انفجارهایی که چند روز پیش در آنکارا رخ داد و دهها کشته بر جا گذاشت نشانه خطرناک بودن اوضاع در منطقه است. 

صالحی گفت: کشورها و طرف هایی هستند که امنیت و شکوفایی و پیشرفت منطقه را نمی خواهند. 

وی با اشاره به اینکه مقاومت راهی برای دستیابی به حقوق مان است، افزود: دیدید که توافق هسته ای با غرب در نتیجه مقاومت ملت ما حاصل شد و غرب و آمریکایی ها امروز حقوق هسته ای ملت ما را به رسمیت شناختند. 

صالحی تصریح کرد: با وجود تحریم‌هایی که آن ها علیه ایران اعمال کردند، آن ها و کل منطقه در بحران به سر می برند در حالی که (اوضاع) ایران خوب است و همه این ها نتیجه مقاومت ملت ما است و آزمایش موشک جدید ایرانی را دیدید. 

به نوشته روزنامه الرای، این مسئول ایرانی درباره روابط با کشورهای منطقه ابراز خوشبینی کرد و گفت ما خواستار ثبات در منطقه به ویژه در خلیج فارس هستیم اما متاسفانه تعدادی از کشورهای منطقه تدابیری اتخاذ می کنند و فکر نمی کنند که این تدابیر تاثیر منفی بر آن ها دارد و به خلاء سیاسی در منطقه منجر می شود.

صالحی در ادامه  تاکید کرد: در پرونده هسته ای پیوست های سری وجود ندارد بلکه پیوستی وجود دارد درباره اینکه برنامه هسته ای ایران ده سال دیگر چگونه باشد؛ اما این سری نیست. ما توافق کردیم که این فعالیت را به آژانس بین المللی و سپس به کشورهای گروه پنج به علاوه یک ارائه کنیم. 

وی درباره تحریم ها، گفت: انواع تحریم ها وجود دارد، تحریم های اروپایی به طور نهایی لغو خواهد شد و تحریم های آمریکایی که از جانب رئیس جمهور است، او به طور نهایی آن ها را لغو خواهد کرد و تحریم های کنگره تعلیق خواهد شد و ده سال دیگر تحریم های آمریکا به طور نهایی پایان می یابد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار داشت: ما ممنوعیتی درباره هیچ شرکتی نداریم و از همه شرکت ها استقبال می کنیم حتی اگر آمریکایی باشد. ایران از ابتدا با آمریکا روابط تجاری نداشته است و تجارت با آمریکایی ها برای ما مهم نیست زیرا با چین و هند و بسیاری از کشورها روابط تجاری داریم.

الرای نوشت صالحی از نقش عمان به عنوان میانجی در توافق هسته ای از سال 2013 سخن گفت و افزود: در آن روزها، آمریکایی ها گفتند که حق ایران را در غنی سازی اورانیوم به رسمیت خواهند شناخت. 

وی در پاسخ به سوالی درباره وجود تقسیم نقش ها در ایران درخصوص پرونده هسته ای، گفت تقسیم نقش ها وجود ندارد و این اختلافات در همه کشورها وجود دارد و طبیعی است. ایران بر اصل حل مشکلات از طریق مذاکرات دیپلماتیک تاکید دارد. 

علی اکبر صالحی افزود: مذاکرات به علت حکمت سیاسی ایران و حمایت رهبر انقلاب به نتیجه رسید و اگر حمایت رهبر انقلاب نبود پیش نمی رفتیم و رهبر انقلاب در آن روزها به ما اجازه داد درباره پرونده هسته ای با آمریکایی ها مذاکره کنیم و ما را از مذاکره درباره مسائلی غیر از این پرونده منع کرد. 

صالحی گفت: اتهامات درباره دخالت ایران در مسائل منطقه صحت ندارد و این ها صرفا ادعا و تهمت است. حمایت ما از عراق و سوریه به درخواست این کشورها برای پشتیبانی از آن ها در مبارزه با خطر داعش تروریست صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که گروه داعش از کجا آمده است، تصریح کرد: هیلاری کلینتون اعتراف کرد که آمریکایی ها داعش را تاسیس کرده اند. 

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
بدانیم کشورها به اقتداروهمراه مناسب بودن وآرامش خواه بودن جمهوری اسلامی ایران اعتقاددارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
تعامل بهتر از تقابل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
دقیقا همین خوشبینی باعث شده اینقدر پر رو بشن
آخرین اخبار