با تایید برجام در پایتخت‌ها، اکنون تاریخ منتظر ثبت روز مهم دیگری است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، 23 تیرماه 1394 روزی که "محمدجواد ظریف" وزیر خارجه کشورمان و " فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پشت تریبون رفتند و طی یک بیانیه از رسیدن ایران و غرب به یک جمع‌بندی نهایی به نام برنامه جامع اقدام مشترک خبر دادند و مذاکرات پایان یافت، پایانی که آغازی دیگر داشت..

سوغاتی ماندگار وین برای ایران و 1+5

غللاب

به تعبیر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان 12 سال نزاع خطرناک کنار گذاشته شد و به قول وزیر خارجه خودمان توکل به خدا به ما جرات داد تا در مقابل 6 قدرت ایستادگی کنیم، ظریف و هیات همراه در حالی وین را ترک کردند که می دانستند این بار  بازگشتی در کار نخواهد بود بنابراین سوغات مهم خود را که همان دستاورد این گفتگوها بود به دست گرفته و راهی کشورمان شدند.

فرق این سوغاتی با دیگر سوغاتی های مرسوم در این بود که پذیرنگان آن باید ان را تایید می کردند به همین جهت برای باز شدن و پسندیده شدن این سوغاتی مدتی 90 روزه تعیین شد.

برجام به پایتخت‌ها رفت اما همچنان تمرکز رسانه ها روی تهران و واشنگتن بود تا ببینند با تایید این متن جمع بندی، ایران و 1+5 وارد مرحله جدید اجرایی خواهند شد یا خیر، بررسی این متن در کنگره نبضی به خودت گرفت که از قبل می توانستیم آن را پیش بینی کنیمازجمله  داد و هوار بر سر "کری" و یارانش گرفته تا دانه دانه اضافه شدن موافقان و در نهایت تایید برجام.

برجام، میهمان کنگره

غللاب

در همان روزهای ابتدایی که برجام به واشنگتن رفت "علی اکبر صالحی" به خوبی سرنوشت آن را مشخص کرد، رییس سازمان انرَژی اتمی کشورمان گفت: در آمریکا غوغایی به پا شده است و کنگره و دولت آمریکا مقابل یکدیگر ایستاده‌اند.

وی افزود: اگر نتیجه مذاکرات در ایران بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان که این گونه به یکدیگر می‌تازند بازی باشد، در آمریکا هم بازی است و برجام به سرانجام برسد یا کنگره آمریکا آن را نپذیرد و اوباما نتواند کاری بکند باز هم ما پیروز هستیم.

غللاب

روز به روز به این غوغا اضافه می‌شد تا جایی که نمایندگان به کری گفتند استعفا دهد و از او شخصیتی ساختند که سرش کلاه رفته است بیشتر، با همه این احوالات این بازی سیاسی پایان یافت و کنگره آمریکا توانست با حمایت دموکرات‌ها بدون توسل به قدرت وتو، از سد مخالفت جمهوریخواهان عبور کند.

۵۸ سناتور که عمدتا جمهوریخواه هستند خواهان آغاز رای‌گیری شدند اما ۴۲ سناتور دموکرات و مستقل با آغاز رای‌گیری درباره طرح مذکور، مخالفت کردند، سنای آمریکا در کنترل جمهوریخواهان است اما این حزب نتوانست حد نصاب ۶۰ رای لازم را کسب کند و بر اساس رویه درونی مجلس سنا، بحث در مورد یک طرح حد زمانی ندارد، اما اگر ۶۰ عضو از ۱۰۰ سناتور به کفایت مذاکرات رأی دهند، مذاکرات متوقف و رأی گیری انجام می‌شود.

حزب جمهوریخواه و نیز برخی از نمایندگان دموکرات از مخالفان توافق با ایران بودند.اما باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر هشدار داده بود در صورت تصویب این طرح، با استفاده از اختیارات قانونی خود، مصوبه احتمالی سنا را وتو خواهد کرد و به این ترتیب بود اوباما توانست در دوره ریاست جمهوریش موضوع مهمی را به نام خود ثبت کند و "توافق هسته‌ای با ایران" بدون شک امتیاز بزرگی در کارنامه ریاست جمهوری وی بود.

غللاب

نبض برجام در مجلس و نوار قلبی‌ای با نوسان بسیار

سرو صداهای بررسی برجام در ایران نیز دست کمی از ایالات متحده آمریکا نداشت، ابتدا این متن در کمیسیون ویژه برجام بررسی شده و گزارش آن در صحن علنی قرائت شد و با وجودحاشیه هایی چون از رگ‌های متورم گردن نمایندگان مخالف برجام تا آرزوی مرگ برای رییس سازمان انرژی اتمی، نمایندگان در صحن علنی با تصویب کلیات طرح اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام موافقت کردند.

این طرح با 139 رای موافق، 100 رای مخالف و  12 رای ممتنع به تصویب وکلای ملت رسید.

نبض

مهمترین طرح مجلس نهم(جزییات برجام) در بیست دقیقه به تصویب رسید و با وجود حاشیه‌هایی چون اشک‌های برجامی "زارعی" و حضور اورژانسی حسینیان در نهایت با تصویب کلیات در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی (سه‌شنبه، 21 مهرماه) مجلس، جزییات طرح "اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام" را به تصویب رساندند.

نمایندگان مجلس با 161 رای موافق، 59 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 250 نماینده حاضر، ماده واحده، تبصره و بندهای طرح مذکور را تصویب کردند.

و اما تاریخ، منتظر روز اجرای توافق

نوار قلب پر نوسان

با تایید برجام در پایتخت‌ها اکنون تاریخ منتظر ثبت روز مهم دیگری است؛ "روز اجرای توافق" که در اصل همان ماحصل تلاش مذاکره کنندگان در وین است.

علی‌اکبر صالحی درباره لغو و تعلیق تحریم ها و اجرای سند برجام می‌گوید: اتحادیه اروپا در گام نخست به صورت رسمی اعلام می کند که تحریم های اروپا علیه ایران لغو می شود؛ البته زمان اجرای ان را منوط به اجرایی شدن سند برجام می کنند و پس از 26 مهر که طرفین مذاکره روز پذیرش برجام را اعلام کردند اروپایی ها طی بیانیه ای اعلام می کنند که تمامی تحریم هایی که علیه ایران داشتند را لغو می کنند.بیشتر

در قاره سبز نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی ایران به عنوان خبر خوب یاد کرد و گفت: خبرهای خوبی از تهران آمد، فرآیند بررسی توافق هسته ای توسط مجلس به پایان رسید و به توافق رسمی نزدیک شدیم.

نوار قلب پر نوسان

"سیدعباس عراقچی" عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای نیز در این باره می‌گوید: به صورت ملموس وقتی که این قانون را اجرا کنیم، اتحادیه اروپا تحریم‌های خود را لغو خواهد کرد و رئیس جمهور آمریکا هم تحریم‌های ناشی از دستورات اجرایی را لغو می‌کند و تحریم‌های کنگره را متوقف می‌کند و شورای امنیت سازمان ملل نیز تحریم‌های خود را لغو کرده است.

عراقچی ادامه داد: از نظر قانونی لغو تحریم‌ها اتفاق می‌افتد، ولی وقتی اجرایی می‌شود که یکسری کارهایی که ایران باید انجام دهد را انجام دهد که آن نیز بین یک ماه و نیم تا ۲ ماه طول می‌کشد و بستگی به این دارد که مراحل اجرایی شدن چقدر طول بکشد. پس از آن لغو تحریم‌ها نیز اجرایی خواهد شد.بیشتر

رسیدن به جمع‌بندی نهایی و تایید برجام در پایتخت‌ها روند مثبتی است که ایران و 1+5 را به روز تاریخ ساز دیگر نزدیک می‌کند روزی که در اصل تمام مذاکرات برای آن صورت گرفت تا طرفین به تمام آن چیزی که از گفتگوها می خواستند برسند.

گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۲ مهر ۱۳۹۴
برجام زمانی موجب پیشرفت و ترقی نظام جمهوری اسلامی خواهد بود که موجب نفوذ دشمن در این خاک مقدس نشود.... طبق بیانات رهبری مذاکره با آمریکا باید درچارچوب مقررات صورت پذیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۲۲ مهر ۱۳۹۴
بدانیم بااجرای برجام اجرای اقتصادمقاومتی بسیارمهم وراهگشااست
Belgium
ناشناس
۱۴:۴۱ ۲۲ مهر ۱۳۹۴
روحانی مچکریم
آخرین اخبار