مراقب برنامه هاي رايگان گوشي هاي هوشمند باشيد

رئيس پليس فتا همدان در خصوص برنامه هاي رايگان گوشي هاي هوشمند هشدار داد.

مراقب برنامه هاي رايگان گوشي هاي هوشمند باشيدبه گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، تلفن هوشمند امروزه يکي از مهمترين ابزارهاي مورد استفاده در کارهاي روزمره انسان به شمار مي رود.

افزايش اپليکيشن هاي فارسي و ايراني براي سيستم عامل هاي موبايل به ويژه اندرويد و iOS، استفاده از اسمارت فون ها را در کشورمان کاربردي تر کرده و هر روزه افراد بيشتري به سمت استفاده از اين ابزار، گرايش پيدا مي کنند.

در حال حاضر و با توجه به نظر کارشناسان حوزه فناوري اطلاعات برآورد مي شود شمار کاربران اسمارت فون ها تا پايان امسال به 40 ميليون نفر برسد.

تهديداتي که در اين مورد متصور مي شود:

همانطور که اشاره شد امروزه کاربران گرايش به استفاده از گوشي هاي هوشمند دارند که يکي از دلايل آن را ميتوان به ارائه برنامه هاي کاربردي رايگان اشاره کرد  از طرف ديگر رشد تلفن هاي هوشمند سبب تقاضاي بيشتر کاربران براي ارائه اپليکيشن هاي تلفن همراه مي گردد که اين امر مي تواند بستر مناسبي را براي افراد سودجودر قالب جاسوسي کاربران از طريق ارائه برنامه هاي رايگان براي گوشي هاي هوشمند ايجاد نمايد. 

برخي اپليکيشن هاي موبايلي موجود در  سايت ها و فروشگاه ها از کدهاي مخرب استفاده کرده و کنترل گوشي کاربر را در اختيار مي گيرند، فهيمدن اين موضوع نيز بسيار مشکل است چرا که کدهاي اين اپليکيشن ها با ترکيب ميليون‌ها کد مختلف ديگر در سيستم عامل باعث مي گردند تا بتوان از گوشي کاربران جاسوسي نمايند. موارد جاسوسي شامل ارسال پيامک هاي دريافتي و ارسالي کاربر بدون آنکه خود متوجه شود، ارسال عکس ها، کليپ ها و فيلم هاي موجود در حافظه گوشي، ارسال ليست تماس هاي دريافتي و شماره مخاطبين موجود در گوشي و... است.

از طرف ديگر تهديدات امنيتي گوشي هاي همراه هوشمند بيشتر از لب تاب و کامپيوترهاي خانگي است، چرا که ميزان اطلاعات شخصي که کاربران با خود در موبايل هاي هوشمند حمل مي کنند به مراتب بيش از نوت بوک و و کامپيوترهاي خانگي آنها است ضمن آنکه دسترسي سارقان يا هکرها به گوشي همراه به مراتب سهل تر مي باشد. اخاذي از کاربر با توجه به داشتن اطلاعات زياد از وي يکي از مهمترين تهديدات است.

توصيه پليس فتا به دارندگان گوشي هاي هوشمند:

درگام اول توصيه پليس فتا به دارندگان اسمارت فون ها  اين است که کاربران  بر روي گوشي خود يک برنامه امنيتي مانند نرم افزار ضد جاسوس نصب نمائيد همچنين از دانلود بي مورد نرم افزارها و کليپ‌ هاي موجود در سايت ها خودداري نمايند و فقط برنامه ها و نرم افزارهاي لازم و کاربردي را دريافت و تنها به نمونه‌هاي رسمي موجود اعتماد کنند در سايت هاي معتبر که گاها" هم پولي است دريافت نمايند. 

هنگامي که کار شما با يک برنامه يا سرويس وب تمام شد، از برنامه خارج شويد يا Log Out کنيد. اين کانال را همين طور به حال خود باز نگذاريد تا ديگران اطلاعات شما را کنترل کنند.

در پايان توصيه ميشود شهروندان در صورت مواجه با موارد مشکوک مي توانند آن را از طريق سايت پليس فتا به آدرسCyberpolice.ir بخش مرکز فوريت هاي سايبري، لينک ثبت گزارشات مردمي  و يا با شماره 2182674به پليس فتا اعلام نمايند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جواناینجاکلیک کنید.


منبع:  پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
لی لی
۰۰:۰۶ ۱۶ بهمن ۱۳۹۵
سلام. لطفا یه نرم افزار ضد جاسوس معرفی کنید.
ممنونم