در نشست خبری معاونت تبلیغات اسلامی و اماکن متبرکه آستان قدس برنامه‌های حرم مطهر رضوی در دهه اول محرم تشریح و بر لزوم تجمیع هیئات مذهبی زیر پرچم رضوی تاکید شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در این نشست معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی با بیان اینکه اسلام ناب با عاشورا پیوند خورده است، گفت: عاشورا بسیاری از شاخصه‌ها و معیارهای یک انسان کارآمد و کامل را در اوج به بشریت معرفی کرد و شهامت، فداکاری، ایثار، تقابل عدالت و ظلم، ظلم ستیزی و مظلوم خواهی را به همگان آموخت.

حجت الاسلام سید جلال حسینی آستان قدس رضوی را مرکز نشر فرهنگ اسلام ناب توصیف و تاکید کرد: در تلاشیم با بهره‌گیری از ظرفیت علمی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی عاشورا، سبک زندگی حسینی را در جامعه نهادینه کنیم.

وی با بیان اینکه دشمن نمی‌تواند ریشه عاشورا را بخشکاند و به تحریف پیام عاشورا رو آورده است، تصریح کرد: مهمترین راهبرد گروه‌های تکفیری و داعش تحریف محتوای پیام عاشوراست.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس تاکید کرد: نهادها و دستگاه‌ها باید با بهره‌گیری از فناوری‌های رسانه‌ای، فرهنگ ناب حسینی و واقعیات عاشورا را به دنیا معرفی کنند زیرا دنیا تشنه پیام صلح عاشورای راستین است.

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه دشمنی با ظالم و دفاع از مظلوم پیام راستین عاشوراست،‌ گفت: پیام ایران همان پیام عاشوراست و قدرت‌های استکباری به همین دلیل با ایران مقابله می‌کنند.

وی از اعلام آمادگی اجرای برنامه برای 2 و نیم میلیون زائر در دهه اول محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد و افزود: شعار اصلی برنامه‌های عاشورایی سبک زندگی رضوی با تکیه بر احیای شعائر اسلامی و واجب فراموش شده امر به معروف و نهی از منکر است.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس معرفی اسلام ناب در مقابل اسلام انحرافی و جریان‌های تکفیری و تعیمق معارف با توجه به احیای امر به معروف را از دیگر محورهای برنامه‌های دهه محرم اعلام کرد و افزود: معرفی شاخص‌های احیای شعائر اسلامی و ارائه عزاداری مطلوب از منظر اهل بیت از اهداف اصلی برگزاری مراسمات دهه محرم است.

سیاه پوش شدن هیئات مذهبی در حرم همزمان با تعویض پرچم گنبد

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه چهارشنبه جاری از ساعت 15:30 میزبان هیئات مذهبی مشهد خواهیم بود، گفت: 4 هزار هیئت مذهبی فعال مشهد در این مراسم حضور خواهند داشت و یکی از پیرغلامان برای نمونه لباس دو ماه عزای سید الشهدا را بر تن می‌کند و مرثیه سرایان اقامه عزا خواهند کرد.

در محضر سفینه النجاه

وی به برگزاری 120 جلسه تبیین معارف حسینی با عنوان "در محضر سفینه النجاه" با حضور برجسته ترین مبلغان کشور از جمله آیات عظام علم الهدی و کازرونی‌ و ححج الاسلام شریعتی تبار، فرزانه، گرایلی، طباطبایی، مجتبوی، صداقت زاده و رضایی تهرانی اشاره کرد و افزود: 42 جلسه ازین سلسله جلسات متعلق به بانوان است و هر روز قبل و بعد از نماز ظهر و عصر در رواق دارالاجابه برگزار می‌شود.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس با اشاره به اینکه عزاداری باید معیار و الگو داشته باشد، گفت: 180 جلسه مرثیه سرایی در دهه محرم در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد.

همایش شیرخوارگان حسینی

حجت السلام حسینی به برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در اولین جمعه دهه محرم که مصادف است با 24 مهر اشاره کرد و گفت: این مراسم ساعت 9 صبح در صحن جامع رضوی با سخنرانی حجت الاسلام حلوائیان و مداحی احمد واعظی برگزار می شود.

حلقه معرفت و پرسمان دینی

وی برگزاری 140 حلقه معرفت در دهه محرم و برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر در مسجد صدیقی ها در 27 و 28 مهر از ساعت 9 الی 11 را از دیگر برنامه های دهه اول محرم برشمرد و افزود: پرسمان دینی به مدت 7 روز در مدرسه پریزاد بعد از نماز مغرب و عشا پاسخگوی شبهات جوانان پیرامون عاشوراست.

همایش احلی من العسل نوجوانان حسینی

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس روز ششم محرم را روز تشرف دانش آموزان عزادار حسینی به حرم مطهر رضوی برشمرد و افزود: همایش دانش‌آموزان در این روز با تاسی به حضرت قاسم ابن الحسن و با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان با عنوان "احلی من العسل" ساعت 9:30 صبح سه شنبه 28 مهرماه در صحن جامع رضوی برگزار خواهد شد.

تاسوعا و عاشورای حسینی/ قرائت زیارت کامل عاشورا

حجت السلام حسینی به مراسم روز تاسوعا وعاشورا اشاره کرد و افزود: در این دو روز پس از اقامه نماز صبح تا بعد از نماز ظهر و عصر مراسم در رواق امام خمینی برگزار می شود و روز تاسوعا زیارت حضرت عباس و روز عاشورا زیارت عاشورا بطور کامل همراه با صد لعن و زیارت ناحیه مقدسه قرائت خواهد شد.

وی خطبه خوانی شب عاشورا و تبیین معارف حسینی توسط آیت الله عبدخدایی را از دیگر برنامه ها برشمرد و گفت: بر اساس سنت حسینی در این شب محفل انس با قران از ساعت 22:30 الی 24 در رواق امام خمینی برگزار می‌شود و هر روز نیز در دارالقران حرم یک دور قرآن را ختم و به امام حسین(ع) هدیه می‌کنند.

معاون تبلیغات وارتباطات اسلامی آستان قدس افزود: هیئات مذهبی می‌توانند با مراجعه به رواق دارالهدایه و سر در شرقی دفتر هیئات مذهبی حرم با تنظیم وقت با مدیریت خودشان در حرم اقامه عزا کنند.

حجت الاسلام حسینی همچنین گفت: نسخه دیجیتال محصولات فرهنگی آستان قدس از طریق ارسال رادیویی و بلوتوث برای زائرین ارسال و کلیه برنامه‌های دهه محرم و برنامه‌های حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس از طریق سایت رضوی تاک و رضوی تی وی پخش مستقیم می‌شود.

محرم و زائران غیرایرانی حرم

وی به برگزاری برنامه ویژه زائران غیر ایرانی اشاره کرد و افزود: هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء برنامه‌ها در رواق دارالمرحمه برگزار می‌شود.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس همچنین برگزاری مجلس ویژه خواهران عرب زبان در 5 محرم در دارالمرحمه، مجلس ویژه اردوزبانان هر شب در رواق کوثر و مجلس ویژه آذری زبانان و انگلیسی زبانان در رواق غدیر را از برنامه‌های دهه اول محرم عنوان کرد.

حجت الاسلام حسینی اقامه عزا به نیت 5 موقوفه مهم آستان قدس، اعزام روحانی و مداح به مساجد وابسته به آستان قدس، برگزاری مراسم در ده شب اول محرم در حسینیه امام رضا(ع) با حضور آیت الله واعظ طبسی، برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای حرم رضوی در شام غریبان حسینی همزمان با شام غریبان در رواق امام خمینی و توزیع روزانه 2 هزار فیش صبحانه و 3 هزار فیش نهار مهمانسرای حضرت در هیئات شهرستان‌ها را از دیگر برنامه‌های حرم در محرم اعلام کرد.

لزوم تجمیع هیئات مذهبی مشهد زیر پرچم امام رضا(ع)

همچنین معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس از تعویض پرچم گنبد امام رضا(ع) و سیاه پوش کردن ضریح مطهر آن حضرت گفت و تاکید کرد: تا پایان ماه صفر حرم سیاه پوش خواهد ماند.

سید خلیل منبتی مراسم صلاه خوانی روز سی ذی حجه، هم خوانی حفاظ در خطبه شب شهادت امام حسین(ع)، خدمات رسانی به هیئات مذهبی برای رعایت نظم بیشتر را از دیگر برنامه‌های معاونت اماکن اعلام و ابراز امیدواری کرد: هیئات مذهبی بطور واحد و جمعی همچون حسینیه اعظم زنجان و دیگر نمونه های مشابه زیر پرچم امام رضا(ع) اجتماع کنند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.