رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: به دلیل اظهار نظرهای غیرکارشناسی در فضای مجازی و ترویج باورهای غلط، غذا هراسی در جامعه به وجود آمده است که آسیب های مختلف اجتماعی دارد .

به گزارش گروه وب گردی باشگاه خبرنگاران جوان ، محمد محمد پور عمران  در همایش روز جهانی غذا در ساری افزود : باورهای نادرست و درست در مورد غذا به وجود آمده است که مصرف را به شک و تردید مواجه کرده است .

وی تاکید کرد : مسئولیت ممیزی غذا در جامعه باید مشخص باشد و نباید در رسانه های مجازی افراد در مورد خواص غذا اظهار نظر کنند.

محمدپور با اظهار این که امروز آرامش و امنیت غذایی در کشور دچار چالش شده است، گفت : معاونت غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی باید بر اساس آزمایشات و استانداردها به این موضوع ورود پیدا کنند، چرا که دانشگاه و موسسه استاندارد مرجع هستند.

وی افزود : مازندران در حوزه صنایع لبنی در دنیا سرآمد است اما هنوز در این استان شاهد کاهش سرانه مصرف و روی آوردن مردم به خرید و مصرف شیر فله ای هستیم.

او ادامه داد: بیش از نیم قرن تلاش شد تا بگوییم که استفاده از شیر خام بدون توجه به مسائل بهداشتی خطر دارد، اما اکنون عقب گرد کردیم که تبعات خطرناکی دارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: امروز در حال گذر از روش تولید سنتی محصولات غذایی به صنعتی هستیم و توجه به کمیت و کیفیت در کنار هم با هدف سلامت جامعه مهم است.

وی توسعه صادرات محصولات غذایی مازندران نیز مهم توصیف کرد و افزود : 50 درصد صادرات استان را فرآورده های غذایی تشکیل می دهد .

او ادامه داد : استان مازندران در بخش تولیدات و محصولات کشاورزی جایگاه بالایی در کشور دارد و برخی از واحدهای صنایع غذایی جزو برند های برتر جهان است.

محمدپور گفت: هنوز بازار کشورهای حاشیه دریای خزر را نداریم و موضوع دریافت مجوز برای صادرات محصولات غذایی مازندران به روسیه به کندی پیش می رود و هنوز در صدور ویزا و مجوز صادرات به روسیه با مشکل مواجه هستیم.

وی یکی دیگر از مشکلات صادرات محصولات غذایی مازندران را حمل نقل دانست و افزود : این درحالی است که آمادگی برقراری پرواز به آستراخان ، مسکو و ترکمنستان وجود دارد و یارانه پرواز را هم سازمان توسعه و تجارت می پردازد.

محمد پور فرآوری ماهی در مازندران را فرصت جدی برای استان ارزیابی کرد و گفت که سرانه مصرف این ماده غذایی همچنان پایین است .

وی فراوری میوه و سبزی در مازندران را از دیگر مزیت های صنایع غذایی برشمرد.

بر اساس آمار بانک اطلاعاتی انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران ،450 واحد صنایع غذایی در استان شناسایی شده است که 315 واحد آن توسط سازمان صنعت و معدن و 135 واحد توسط جهاد کشاورزی مجوز فعالیت بهره برداری دارند.

از مجموعه 450 واحد صنایع غذایی شناسایی شده در مازندران حدود نیمی از این واحد ها فعال هستند که البته تمام آنان به طور میانگین کمتر از 50 درصد ظرفیت فعالیت دارند.

منبع : ایرنا 

انتهای  پیام/








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.