پس از ناکامی ناباورانه هلند در رقابت‌های انتخابی یورو 2016 فرانسه، سایت معتبر گل 5 نفر را عامل ناکامی بزرگ این تیم معرفی کرد.

 به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ورزش گروه باشگاه خبرنگاران جوان،تیم ملی فوتبال هلند که در جام جهانی 2014 برزیل با هدایت لوئیس فن‌خال به عنوان سومی دست یافت، در عین ناباوری نتوانست از مرحله انتخابی یورو 2016 صعود کند.

این تیم در گروهی که جمهوری چک، ایسلند، ترکیه، قزاقستان و لتونی در آن قرار داشتند، با 13 امتیاز در جای چهارم ایستاد و نتوانست به دور بعد صعود کند.

شکست 3_2 هلند در برابر جمهوری چک پایانی بود بر چند ماه عملکرد وحشتناک این تیم.
تحلیلگر ورزشی سایت معتبر گل در گزارشی به بررسی دلایل عملکرد ضعیف هلند در ماه‌های اخیر پرداخته و از 5 نفر به عنوان مقصران اصلی حذف این تیم از یورو 2016 یاد کرده است.

گل می‌نویسد: بسیاری به بی‌تجربگی و فاصله میان نسل‌ها و همچنین عملکرد فراتر از حد انتظار هلند در جام جهانی برزیل اشاره خواهند کرد، اما این تیم باید از گروهی که در آن تیم‌هایی مانند ترکیه، چک، قزاقستان و لتونی قرار داشتند، صعود می‌کرد.

تصمیم فدراسیون فوتبال هلند در انتصاب گاس هیدینک برای هدایت تیم ملی در رقابت‌های انتخابی یورو 2016 اشتباه بوده است. از طرف دیگر انتخاب دنی بلیند به عنوان جانشین او اشتباهی بدتر بود.

به هرحال، ترکیبی از عوامل وجود دارند که به سقوط تیمی که در تاریخ خود سه بار به فینال جام جهاین راه یافته و یکبار قهرمان اروپا شده، منجر شده است. در اینجا به 5 نفری که باعث سقوط هلند شدند، اشاره می‌کنیم.

گاس هیدینک
گاس هیدینک سرمربی سابق پی اس وی آیندهون و چلسی، پس از جام جهانی 2014، مورد اعتماد فدراسیون فوتبال هلند قرار گرفت تا این تیم را از مرحله انتخابی یورو 2016 عبور دهد و به مرحله نهایی برساند.

اما مردی که در رقابت‌های یورو 2008 با تیم بسیار خوب روسیه قلب هلندی‌ها را شکست، یکبار دیگر این کار را کرد.

هیدینگ با تغییر سیستم بازی هلند که در زمان گاس هیدینگ به ضدحمله متکی بود، به سیستم 3_3_4 هلندی و تملک توپ و بازی در عرض زمین، بدترین شروع تیم ملی هلند را رقم زد.

هیدینک متوجه نبود که دلیلی وجود داشت که فن‌خال به سیستم متفاوتی رو آورده بود، در حقیقت گروهی از بازیکنان هلند مناسب "بازی باز" نیستند.
این مسئله به همراه چینش‌های عجیب و ناتوانی در درس گرفتن از اشتباهات و عدم ساخت تیمی کارآمد، نتایج ضعیف و عملکرد مصیبت‌بار هلند را بنیان گذاشت.

تنها پس از چند بازی درخواست‌ها برای اخراج هیدینک مطرح شد، اما او تقریبا به مدت یکسال در سمت خود باقی ماند، وقتی او هلند را ترک کرد، این تیم در گروه خود سوم بود.

 برن فن اوستوین

رئیس فدراسیون فوتبال هلند، یکی از مهمترین تصمیم‌گیرندگان و چهره‌های معروف فوتبال هلند است. فاجعه فعلی که تیم ملی هلند با آن مواجه شده است، فراتر از بازیکنان و مربیان است و از میان مسئولان فدراسیون فوتبال هلند، فن اوستوین سهم بیشتری در این فاجعه دارد.

بسیاری معتقدند این مرد 44 ساله باید سال گذشته اخراج می‌شد یا اینکه برای اصلاح اشتباه خود اقدامی صورت می‌داد.

اما فن اوستوین و فدراسیون فوتبال هلند نه تنها از درک اشتباه وحشتناک خود غافل شدند، بلکه هیچ نشانه و علاقه‌ای که آنها تغییرات لازم را جهت برگرداندن تیم به مسیر صحیح خود پیش از رقابت‌های جام جهانی 2018 اعمال خواهند کرد، از خود نشان ندادند.

فن اوستوین اصرار داشت که بلیند با وجود عملکرد ضعیف و انتخاب‌های سئوال برانگیزش همچنان در سمت خود باقی خواهد ماند.

او پیش از آخرین شکست هلند در برابر چک گفت: "ما معتقدیم دین خوب کار می‌کند و او می‌تواند روی حمایت فدراسیون فوتبال هلند حساب کند و باید از حمایت مردم هلند هم برخوردار باشد. او پس از رقابت‌های انتخابی نیز روی نیمکت خواهد بود. چه در بازی پلی_آف باشد چه مسابقه دوستانه، مهم نیست. ناتوانی در تشخیص چنین اشتباهاتی و درس گرفتن از آنها نشانه‌ای نگران کننده برای آینده است.

اگر فن اوستوین و همکارانش در فدراسیون فوتبال هنلد می‌خواهند این افتضاح و رسوایی را اصلاح کنند، باید خود دست به کار شوند.

 روبن فان‌پرسی
گل به خودی عجیب فان‌پرسی در شکست سه‌شنبه شب هلند در برابر جمهوری چک، سقوط شگفت‌انگیز این بازیکن و تیم ملی هلند را قطعیت بخشید.

یکی از باتجربه‌ترین بازیکنان تیم ملی هلند که بیشترین بازی ملی را نیز در کارنامه دارد، قادر نبود هلند را از جلو هدایت کند و در واقع خود به یک عامل بازدارنده تبدیل شده است.

او از فرم ایده‌آل خارج شده و عملکرد این بازیکن 32 ساله از مراحل اول بازی‌های جام جهانی به بعد افت کرده، با این وجود او همچنان بازیکن اصلی هلند باقی ماند.

فان‌پرسی با وجود آنکه فرصت‌های بسیاری داشت، در طول بازی‌های انتخابی یورو 2016 فقط 2 گل به ثمر رساند و نتوانست نمایش متمایزی ارائه کند.

وقتی از بی‌تجربگی بازیکنان شکایت و انتقاد شد، بسیار دردناک است که می‌بینیم فردی که بیشترین بازی ملی را در کارنامه دارد (وقتی به او نیاز است) ناکارآمد ظاهر می‌شود.

تاثیرگذاری فان‌پرسی افت کرده است و به نظر می‌رسد ما شاهد آخرین روزهای او در تیم ملی هستیم. با فرم بدنی که او الان دارد، رفتن او ضربه بزرگی نیست.

دنی بلیند

باید با دنی بلیند بسیار همدردی کرد، او را وارد سناریویی کردند که به نظر می‌رسید هیچ راه نجاتی برای آن وجود ندارد. در تیم هلند مشکلات بسیاری وجود دارد و از نظر بلیند مربیگری در تیم ملی فرصتی است که نمی‌توان از آن عبور کرد.

تنها فصلی که او قبل از پذیرفتن مربیگری تیم ملی هلند، سرمربی تیمی بود به یک دهه قبل بر می‌گشت که عملکرد خوبی هم نداشت، از آن به بعد او یا مدیر فنی بوده است، یا دستیار، در حالیکه او با مربیانی مانند فان‌خال و هیدینک کار کرده، هیچ نشانه‌ای وجود نداشت که او مربی مناسبی است.

از وقتی که او جانشین هیدینک شد، کاملا تنها رها شده است. او اشتباهات پیشینیان خود را اصلاح نکرد و در حقیقت چیزی را تغییر نداد. تغییرات او عجیب و بعضی از بازیکنانی که انتخاب کرده است، سوال برانگیز بوده‌اند.

وظیفه بلیند برای برگرداندن اوضاع، بسیار بزرگ بود، اما برنامه 4 ساله او باید فورا قبل از شروع رقابت‌های مقدماتی جام جهانی آغاز می‌شد.

برونو مارتینز ایندی

مشکلات دفاعی این تیم هلند بسیار زیاد بود و هیچ بازیکنی به اندازه مارتینز ایندی نمی‌تواند نمایانگر و مظهر این اشتباهات باشد.

نمایش و تمرکز ضعیف مدافع مرکزی تیم پورتو باعث شد هلند بارها در معرض خطر قرار بگیرد.
زوج او و دالی بلیند در جناح چپ هلند، ترکیبی فاجعه‌بار از کار درآمد.
مارتینز در اوایل کار هیدینک در دیدار دوستانه در برابر ایتالیا کارت قرمز گرفت و او بار دیگر در اولین بازی با هدایت بلیند، در مسابقه مهم در برابر ایسلند با سیلی که به بازیکن حریف زد، کارت قرمز گرفت، مارتینز این کارت را احمقانه دریافت کرد و باعث شد تیمش در این مسابقه شکست بخورد.

فرم بدنی مارتینز در طول رقابت‌های مقدماتی یورو 2016 بسیار بد بود و این نشانه دیگری از یک سیستم نامناسب است که بازیکنان آسیب پذیر را در معرض خطر قرار می‌داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار