طی روزهای اخیر خبری در برخی رسانه‌ها منتشر شد که از ورود گونه گوسفند چینی به منطقه ورامین حکایت داشت، درحالی‌که این موضوع وجود خارجی ندارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شهرستان ورامین همواره به‌عنوان قطب دام‌پروری استان تهران محسوب شده که بخش مهمی از نیازهای مردم پایتخت را تأمین کرده است.

بر اساس آمارهای ارائه‌شده، حدود دو هزار واحد دام‌پروری در قطب دامی استان تهران برای تأمین نیازهای مردم پایتخت و نقاط مختلف کشور فعال هستند و در این میان ورود دام از سایر نقاط به این منطقه می‌تواند به یک طنز شبیه باشد.

طی روزهای اخیر خبری با عنوان گوسفند چینی آمد در برخی رسانه‌های مجازی منتشر شد که خبر از ورود گونه گوسفند چینی به منطقه ورامین حکایت داشت.

در بخشی از این خبر آمده است که در تعدادى از محل‌هاى عرضه دام، بخصوص شهرستان ورامین، نوعى گوسفند از گونه چینى به فروش مى‌رسد که از سمت زاهدان به این محل آورده شده است و خصوصیات این گوسفند شامل دنبه بسیار کوچک، هیکل بزرگ در اندازه یک گوساله، چربى کمتر و… است.

همچنین این خبر تأکید کرده است: به نظر مى‌رسد این خصوصیات نشان‌دهنده نوعى جهش ژنتیکى در جنین گوسفند یا تزریق هورمون در هنگام رشد است و در صورت ورود دام چینى به کشور، احتمال به خطر افتادن وضعیت تولید دام در کشور بسیار زیاد است.

انتشار این خبر برای فعالان حوزه دام در ورامین و برخی شهروندان که از این خبر اطلاع پیداکرده بودند، عجیب و باورنکردنی بود، به همین خاطر خبرنگار مهر صحت‌وسقم این موضوع را موردبررسی قرارداد.

محمدحسین تاجیک رییس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین در گفتگو با خبرنگار مهر با تکذیب شدید انتشار ورود گونه چینی دام به ورامین اظهار داشت: خبر ورود گونه چینی گوسفند به ورامین دروغ محض است.

وی با اشاره به این نکته که ورامین محل عرضه دام ندارد، افزود: برخی رسانه‌هایی که این خبر را منتشر کردند، خبر از دیده شدن گونه‌های چینی در محل‌های عرضه دام در ورامین دادند، درحالی‌که شهرستان ورامین محلی برای عرضه دام ندارد.

تاجیک رعایت اخلاق رسانه‌ای را یک ضرورت عنوان کرد و ادامه داد: متأسفانه برخی اخبار بدون بررسی صحت‌وسقم آن منتشر و موجب تشویش و نگرانی اذهان عمومی می‌شود.

وی اضافه کرد: دام‌پروران ورامینی با تمام تلاش و همت خود علاوه بر تأمین نیازهای منطقه، بخش مهمی از نیازهای پایتخت را تأمین می‌کنند به همین خاطر انتشار این‌گونه اخبار موضوعیتی ندارد.

علی مقدم رییس شبکه دامپزشکی شهرستان ورامین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با تکذیب ورود گونه‌های چینی به شهرستان ورامین، اظهار داشت: باید به این نکته توجه داشت که اولا این دام‌ها از گونه زابلی بوده و پس از کشتار به مناطق مختلف انتقال داده می‌شوند.

وی افزود: دام‌های زابلی در شهرستان ورامین و مناطق مختلف استان تهران توزیع نشده است و مردم از این بابت مطمئن باشند.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان ورامین ادامه داد: قطعاً از طریق نهادهای مربوطه، اقدام مقتضی برای تکذیب ادعاهای مطرح‌شده درباره ورود گوسفند چینی به ورامین انجام خواهد شد.

منبع: مهر
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.