روستای صخره ای و دستکند میمند با قدمت چندین هزار ساله از نخستین سکونتگاه های بشری و از مواریث باستانی ایران است که در 38 کیلومتری شمال شرقی شهرستان شهربابک در استان کرمان واقع شده است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از کرمان، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه روستای صخره ای میمند با قدمت ۸ تا ۱۲ هزار سال و وسعت 420 کیلومتر مربع، در ارتفاع 2 هزار و 240 متر از سطح دریا واقع شده است، گفت: این روستا بین شهرهای شهربابک، سیرجان، رفسنجان و انار قرار دارد.

جهانشاهی افزود: این روستای باستانی که با شماره ۴۱۳۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، از معدود موارد معماری صخره‌ای است که به شکلی گسترده در تمامی ساختار روستا استفاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: نمونه‌های معماری صخره‌ای هرچند که در دیگر کشورها نیز به طور معدودی به چشم می‌خورد، اما هیچ کدام جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری میمند را ندارند.

جهانشاهی تصریح کرد: چشم ­انداز فرهنگی میمند در سی و نهمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر بن آلمان در فهرست آثار جهانی ثبت شد.

وی یادآور شد: پرونده میمند دو سال قبل نیز مطرح شد اما به دلیل برخی نواقص نتوانست به ثبت برسد که در اجلاس بن آلمان با همت مسئولان سازمان میراث فرهنگی، استاندار کرمان و کارشناسان توانمند کشورمان نواقص آن رفع و ملاک های یونسکو محقق شد به گونه ای که با اجماع از تصویب اعضای کمیته گذشت.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: روستا ، میمند ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.