مرکل خبر داد:

سفر اشتاین مایر به ایران و عربستان برای حل بحران سوریه است

صدراعظم آلمان گفت سفر قریب الوقوع وزیر خارجه این کشور به ایران و عربستان در راستای تقویت یک گفتمان سیاسی برای حل بحران سوریه است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان امروز طی نطقی پیش از تصویب اصلاحات قانون پناهندگان خارجی در محل پارلمان فدرال آلمان (بوندستاگ) اظهار داشت: ما در مواجهه با دشوارترین چالش سیاست خارجی قرار داریم.

وی گفت: با توجه به اوضاع اوکراین ما مشترک با فرانسه و در قالب گروه موسوم به «نرماندی» باید به اجرای مفاد توافقنامه مینسک ادامه دهیم. در این راه با توافق و هماهنگی کامل با شرکای اروپایی و فرا سوی اقیانوس اطلسی خود هستیم. حرکت و پیشروی ما در تحریم روسیه با اجرای توافقنامه مینسک کاملا به هم مرتبطند و به هم مرتبط نیز خواهند ماند.

به گفته مرکل از سپتامبر گذشته آتش بس همچنان حالتی پایدار به خود گرفته و خروج سلاحهای سبک و سنگین از آنزمان شروع شده است. رد انتخابات جدایی طلبان روس گرا در مناطق شرقی اوکراین امید اندکی را برای واقع نگری به آنچه که از فوریه امسال در توافقنامه مینسک به تصویب رسید، بوجود آورده است.

صدراعظم آلمان تاکید کرد: من فقط به این امید اندک در خصوص برقراری صلح در شرق اوکراین اشاره کردم؛ نه کمتر و نه بیشتر. با اینحال این فرصت، امروز برای دستیابی به راه حل سیاسی در بحران اوکراین حاصل شده است. این پیمان بطور اجتناب ناپذیری بر خروج کامل نیروها و سربازان غیرقانونی اوکراینی و نیز نظارت کامل اوکراین بر مرزهایش تاکید دارد. هدف از این اقدامات، احیاء دوباره حق استقلال و تمامیت ارضی اوکراین است.

مرکل همچنین برگزاری همه پرسی در انگلیس برای ابقا یا خارج شدن از اتحادیه اروپا را اقدامی سازنده دانست که باید در این زمینه حتی با دولت انگلیس نیز همکاری شود.

وی افزود: من در جمعه گذشته در دیدار با دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس بار دیگر به او در مورد این همکاری اطمینان دادم. اما باید این مهم را نیز در نظر داشت که مساله تعامل و همگرایی در اروپا نظیر حق آزادی در انتخاب محل زندگی و اجتناب از تبعیض، موضوعی غیرقابل مذاکره است. من آرزو می کنم که کشور انگلیس همچنان به عنوان یک شریک فعال در اتحادیه اروپای قدرتمند باقی بماند.

وی ادامه داد: در طول این هفته های اخیر هیچ موضوعی به اندازه چالش مهاجرت بسیاری از انسانها به اروپا موضوع مهمی نبوده است. بر ماست که اروپا برای چالشهایی نظیر جنگ و پیگرد که در همسایگی امان اتفاق می افتد از خود واکنش نشان دهد.

طبق گفته مرکل این مبالغه آمیز نیست که این رسالت، یک آزمون عملکرد تاریخی در اروپا به حساب آید. بدیهی است که فائق آمدن بر این آزمون عملکرد آنهم در عصر جهانی شدن و دیجیتالی شدن تنها زمانی ممکن خواهد بود که بطور موازی در بسیاری از مواضع و نیز در کلیه سطوح وارد عمل شویم. ما باید از مردم، ایالات، نواحی و بخشها و دولت مرکزی آلمان همانند اجرای سیاستهای خارجی و توسعه ای اروپا و جهان کمک بگیریم.

مرکل ارائه بسته اصلاحات قانون پناهندگی در آلمان را بسته ای با در نظر گرفتن نقش محوری مردم که در ارتباط تنگاتنگ با ایالات شانزده گانه آلمان طراحی و تنظیم شده است، توصیف و خاطر نشان کرد: طراحی این بسته نشان داد که کشور ما تنها در بحران مالی، سریع، انعطاف پذیر و دارای واکنشهای متناسب از سوی دولت مرکزی، ایالات و شهر و نواحی عمل نکرده است بلکه ما در وضعیتی قرار داریم که در محتوا و ارزشهای بنیادین و نیز قوانین آلمان و اروپا قابلیت اجرا و عمل داریم و این پیام خوبی بر ارائه این طرح است که چشم انداز خوبی را در مدیریت پناهجویانی که به آلمان می آیند، ترسیم می کند.

صدراعظم آلمان اظهار کرد: ما هرگز در عصر جهانی شدن با این حجم از جنگ و نزاع و فقدان چشم انداز روبرو نبوده ایم. بنابراین باید تا آنجا که می توانیم این تهدیدات را از مقابل درهای منزل خود دور نگاه داریم. مهمترین علتِ به راه افتادن جنبش پناهجویان فعلی به اروپا جنگ سوریه است.

وی افزود: برای آنکه اوضاع تروریستی و خشونت بار این کشور را به وضعیتی با ثبات و برخوردار از صلحی پایدار تبدیل کنیم طبعا به فرآیندی از گفتمان سیاسی با روسیه و دیگر بازیگران بین المللی و منطقه ای نیاز داریم. از چهار سال گذشته که جنگ سوریه آغاز شده است میلیونها انسان از این کشور گریخته اند. ما باید بر تمامی تلاشهایی که تاکنون در عرصه دیپلماتیک در این زمینه صورت گرفته است، خود را متمرکز کنیم؛ البته آنها کوچکترین نتیجه ای دربرنداشته اند.

به گفته وی با این حال نمی توان تنها سکوت کرد و باید جرات و جسارت داشت. وقتی گزینه عاقلانه و حق انتخابی در این زمینه وجود ندارد باید با همکاری جامعه بین المللی فرآیند ایجاد یک گفتمان سیاسی را در پیش گیریم. سفر وزیر خارجه آلمان به کویت و سفر قریب الوقوع وی به ایران و عربستان سعودی، همچنین سفر یکشنبه هفته آینده من به ترکیه و همزمان تقویت تلاشهایمان در حمایت از کشورهایی نظیر ترکیه، لبنان و اردن که در حال حاضر سهم زیادی را در پذیرش مهاجران سوری برعهده گرفته اند همگی در این راستا هستند.

صدراعظم آلمان یادآور شد: این کشورها که مردم فراری سوریه از جنگ و خشونت را به کشورهایشان پناه داده اند، شایسته دریافت کمکند. ما باید بیش از گذشته در ارتباط با کمکهای مالی به این کشورها مشارکت داشته باشیم. در اجلاس بیست و سوم سپتامبر سران اروپا بود که یک میلیارد یوروی دیگر در اختیار سازمانهای امداد رسانی که در این کشورها به فعالیتهای انسانی مبادرت دارند، اختصاص یافت. قرار است سال آینده، کمکهای بشردوستانه اتحادیه اروپا به مبلغ سیصد میلیون یوروی دیگر افزایش یابد. آلمان نیز سهم خود را به میزان یکصد میلیون یورو افزایش داده است.

وی گفت: با توجه به نزدیک شدن فصل زمستان باید خدمات ارسال مواد غذایی و سایر ضروریات مهاجران را به کشورهای مهاجرپذیر افزایش دهیم. بدون شک در این میان کشور ترکیه نقش کلیدی بازی می کند. بیش از دو میلیون پناهجوی سوری هم اکنون در مرزهای ترکیه مستقر شده اند. اکثر پناهجویانی که خود را به اتحادیه اروپا می رسانند از طریق ترکیه به اروپا سفر می کنند.

مرکل در پایان تاکید کرد: ما نمی توانیم بدون همکاری ترکیه، شمار پناهجویانی را که به سمت اروپا در سفرند، مهار کنیم. ما باید در تامین امنیت بیشتر مرزها و مبارزه با باندهای قاچاق انسان با این کشور همکاری کنیم. این قابل تحمل نیست که هم اکنون قاچاقچیان انسان بر ساحل ترکیه و جزایر یونان بعنوان دو کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مسلط باشند. کمیسیون اروپا برای همکاری اتحادیه اروپا با ترکیه یک «برنامه عمل» ارائه کرده است.

انتهای خبر/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار