قزوین؛

درد دلهایی از زبان یک محیط بان +عکس

از مردمانش میخواهد برای وحووش حق حیات قائل شوند چراکه اگر، همین گونه به شکار ادامه دهیم فقط مجسمه ای از حیوانات برای نسل بعد بجای خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ پشتکارش نشان از مردی میدهد که نمونه است نه یکبار بلکه دو بار در خدمت به زیست بوم کشور
به بهانه حفاظت از محیط زیست به سراغ محیط بانی رفته است که می گوید: با همه سختی ها و دشمن تراشیهای شغلش ، عاشقانه کارش را دوست دارد .

درد دلهایی از زبان یک محیط بان +عکس

سین: سلام ، خودتان را  برای خوانندگان سین جیم معرفی کنید ؟

جیم: سلام بر شما و خبرنگاران پرتلاش باشگاه خبرنگاران ، مصطفی قندی هستم محیط بان و مسئول منطقه شکارو تیراندازی ممنوع ا لموت شرقی متولد سال 65 هستم وحدود9 سال است که در محیط زیست مشغول بکار شده ام.

سین: چی شد که محیط بان شدید؟

جیم: من به دلیل اینکه در روستا زندگی میکردم و در مجاورت حیات وحش بودم همواره با ماموران محیط بانی مواجه میشدم و این علاقه در من ایجاد شد.

سین:  پس با وجود مشقات و سختی شغل محیط بانی ، این شغل را انتخاب کردید؟

 جیم: آن زمان  سختی های این شغل را نمیدانستم اما با این وجود الان افتخار میکنم که محیط بانم , 30روزدر ماموریت ها نشان ازعلاقه ام  به این شغل شریف دارد.


سین: مجرد هستید یا متاهل ؟

جیم: متاهل

سین: همسرتان با شغل شما  مشکلی ندارند؟

جیم: بله گاهی ناراحتی هایی دارند اما من برایشان  توضیح می دهم که به وی علاقه دارم و در کنارش شغلم را هم دارم.

 سین: فرزند هم داری؟

جیم : خیر

سین: به فرزندتان هم در آینده اجازه می دهید که محیط بان شوند؟

جیم: بله با افتخار

سین :چی شد که محیط بان نمونه شدید؟

جیم: ما 50 تا محیط بان هستیم و دومین بار است که محیط بان نمونه شدم علتش هم  علاقه بکار و توجه به خداونداست  وقتی بار اول محیط بان نمونه شدم خیلی ها میگفتند تو محیط بان نمونه شدی دیگر سهل انگاری میکنی و آسان میگیری اما من بهتراز گذشته  کار کردم و به لطف خدا دیده شدم و بگفته همکارانم استحقاقش را هم داشتم.

درد دلهایی از زبان یک محیط بان +عکس


 سین: اولین بار کی نمونه شدید؟

جیم: سال 90   

سین:  از سختی های محیط بانان بگویید ؟

جیم: مشکلات زیاد هست ،  ما با گرفتن شکارچی10 درصد کار را پیش برده ایم و بقیه کار به دست سایر ارگان ها است قانون در مراجع  خوب تعریف شده اما در اجرا ضعیف هستیم درست هست از گذشته بهتر شده اما باز هم باید بهترشود.

جریمه هایی مثل 91روز زندان برای شکارچیان متخلف کار مراجع  قضایی رو بازدارنده کرده  طوری که شکارچیان میگویند دیگرشکار ارزشی ندارد.

سین: سازمان شما با نهادهای فرهنگی مثل صدا وسیما همکاری ندارند؟

جیم: من زیاد در اداره کل نیستم ما میخواهیم از طریق صداو سیما معرفی بشویم در اروپا اولویت اول محیط زیست است صدا وسیما میتواند آگاهی بخش باشد الان از  گونه جانوری کشور ، ببر مازنداران منقرض شده است  وقتی یوز ایران رو میفرستند روسیه رییس جمهور این کشور در فرودگاه به استقبالش می آید و این نشان دهنده اهمیت محیط زیست در جهان است.

 سین: چه گونه های جانوری مختص استان قزوین است ؟

جیم: خدا را شکرقزوین از این نظر غنی است در 3 منطقه تیراندازی و شکار ممنوع استان گونه هایی چون کل و بز ، خرس ، ببر ، کبک ، عقاب و هما که  نماد تنوع زیستی است زیست می کنند.

 سین: بسیار جالب پس پلنگ هم داریم؟

جیم: بله من به این  حیوان با شکوه شب رو بسیار علاقه دارم.

سین: بهترین خاطره  در این چند سال خدمتون چه چیز بوده است؟

جیم:  ما وقتی شکارچی ها را دستگیر میکنیم خستگی کار از تنمان  بیرون می آید اما خیلی ها میگویند چرا صبر میکنید شکارچی شکاررا  بزند و بعد دستگیرش کنید و در ماموریتی که گزارشی از حضور شکارچیان شد من چون سرگروه بودم 2 نکته رو به تیم گفتم اول  اینکه نگذاریم شکارچیان فرار کنند ودوم  اینکه قبل شکار دستگیرشان کنیم.

 درست در لحظه شلیک شکارچیان بود که توانستیم دستگیرشان کنیم و من از اینکه واسطه ای بودم تا  حق زندگی دوباره به  یک حیوان ببخشم بسیار خوشحالم.

سین: واما  تلخ ترین خاطره ؟

جیم: زمستان بود و در جاده ای صعب العبور گزارش شکار شد در جاده یخ زده ترمز خودرو نگرفت و من به همکارانم چیزی  نگفتم  خیلی لحظه تلخی بود چون ممکن بود به ته دره سقوط کنیم ، ولی به لطف خدا و دفاع از جان حیوانات خودرو خود به خود نگه داشته شد در واقع تلخترین و در عین حال شیرینترین خاطره شد.

سین:  چه صحبتی با شکارچیان دارید؟ 

 جیم: ما آن ها را  دوست داریم و با کسی دشمن نیستیم ، من در این دوران مسئولیتم قرار نیست حیوانی را با خود ببرم ،  این وحوش برای همه است و اگر مجوزی برای شکار باشد برای همین شکارچی ست پس باید رابطمه مان بهتر از گذشته باشد.

سین: چه توصیه ای به مردم دارید ؟

جیم: اینکه من با 8 محیط بان نمیتوانم  95 روستا را اداره کنم پس به کمک مردم نیاز داریم،  در این زمینه رسانه ها می توانند بیشترین اثر را داشته باشند ، ما باید این فرهنگ سازی را داشته باشیم که هرچه داریم از محیط زیست است.

سین: مهم ترین تهدید محیط زیستی قزوین از نظر شما چیست ؟

جیم: در قزوین شهرک های صنعتی ، اما اگر در مورد منطقه خودم بگویم در الموت شرقی  موضوع مهم  زباله است و من البته نامه نگاری هایی  برای ساماندهی این معظل انجام داده ام  و موضوع دیگر چرای بی رویه دام هاست .

 سین: شما بعنوان نماینده محیط بانان از مشکلات محیط بانی بگوید ؟

جیم: اینکه هنوز ساعت کاری مشخص برای ما تعریف نشده است و یا مشکل جیره غذایی که خودمان تامین میکنیم گلایه نیست اما حقوق انقدر ها هم بالا نیست .

 سین: برخورد مردم با شما بعنوان محیط بان چگونه است ؟

جیم: در مناطق شهری که معمولا ما را نمیشناسند ، این شناخت در روستاها بیشتر است  ما لازم  است شناخته شویم چون مسئله محیط زیست دیگر جهانی شده است.

سین: چه صحبتی با علاقمندان محیط زیست دارید؟ 

جیم: اگر همه مردم محیط بان شوند ما خوشحال میشویم،  ما وضعیت مناسبی نداریم و فقط با کمک مردم  میشود از محیط زیست محافظت کرد ، منطقه شکار و تیراندازی ممنوع الموت شرقی 118 هزار هکتار است اگر  مردم کمکم نکنند واقعا کاری پیش نمیرود اگر دراین چند سال میبینیم که آمار وحوش زیاد شده علتش همین یاری مردم است  ضمنا ما برای علاقه مندان کارت همیاری صادر میکنیم و میتوانند همیار محیط زیست شوند.

سین: وظایف همیاران هم تعریف شده است؟

جیم: بله آن هامیتوانندبا متخلفان  برخورد کنند اما اطلاع تخلفات به ماموران محیط زیست ، در دستور کار اولیه آن ها قرار دارد.

سین: بهترین جمله محیط زیستی ؟

 جیم: آیا لذت شکار به یک لحظه جان دادنش می ارزد.

سین: درسی که از وحوش گرفتید؟

 جیم: وقتی در  گله حیوانها میروم میبینم که چقدر زیبا زندگی میکنند و بی آزار هستند واقعا احساس خوبی پیدا میکنم فوق العاده است.

سین: و کلام آخر ؟

جیم: تشکر میکنم از شما ، من ازهمین جا از مسولان می خواهم توجه ویژه ای به محیط زیست داشته باشند ، دشمن تراشی های شغل ما زیاد است شاید پیشنهادهای رشوه هم بشود اما مامور باید چشم و دلش سیر باشد ما باید به این برسیم که ، حیوانات حق زندگی دارند و اگر به آن ها  احترام نگذاریم ضررش را  خودمان میبینیم وما باید بدانیم اگر سازمان محیط زیست هزینه ای هم میکند فقط برای این هست که این جانوران زندگی کنند.

پس نگذاریم از این وحوش فقط مجسمه ای  برای نسل بعدی بماند.

انتهای پیام/ش 

برچسب ها: محیط بان ، قزوین ، حیوانات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۳:۵۶ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
خدا پشت وپناهت محیط بان عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۲۶ مهر ۱۳۹۴
خیلی جالب بود . محیطبانامون خیلی شغل سخت و خطرناکی دارن . انشاالله همیشه در پناه خدا سلامت باشند. به مصاحبه کننده هم خسته نباشید میگم . به سوژه خوب پرداخت کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۵ مهر ۱۳۹۴
عالی بود خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۵ مهر ۱۳۹۴
جذاب بود اما سوژه هایی با این اهمیت نیاز به پرداختن بیشتر داره سوژش خیلی برام جذاب بود
یاد بهبود فریبا افتادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۵ مهر ۱۳۹۴
باید مسئولین و مردم بیشتربه محیط زیست اهمیت بدن واقعا که ناراحت داره.تشکر ازشما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۵ مهر ۱۳۹۴
بسیار عالی بود ، خسته نباشید میگیم به این محیط بان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۵ مهر ۱۳۹۴
بسیار عالی بود خدا قوتشون بده،تروخدا رسانه ملی حمت بیشتری کنه شکار ها کم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۵ مهر ۱۳۹۴
واقعا خوب بود ادم بایددرک کنه که غیر از ما انسان ها موجودات دیگه ایم دارند زندگی میکنند ما باید برای اونا احترام قایل بشیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۵ مهر ۱۳۹۴
شغل جالب و جذابی دارند ، آرزوی موفقیت براشون دارم. قول بده چهارمیشم بگیره بیاریمش تو کلوب استقلالی ها .