ضرورت علم و فناوری در مدیریت اقتصادی و سیاسی

به گفته معاون پژوهشی وزارت علوم مبنای توسعه در منطقه جهت گیری مدیریت اقتصادی و سیاسی به سمت علم و فناوری است.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در نشست استانی هفته پژوهش و فناوری که امروز در وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد، احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: یکی از فعالیت‌هایی که از سال گذشته پیگیر آن بودیم، ایجاد تعامل نزدیک با استانها به کمک وزارت کشور و استانداران در حوزه پژوهشی و برقراری همکاری هماهنگ و همه‌جانبه بوده است. تاکنون تمام تلاش‌ها و فعالیت‌های پژوهشی در مرکز کشور تمرکز داشت و اقدامات استانی فراموش شده بود، درحالی که برای ارتقاء سطح پژوهشی کشور همکاری همه اجزای مملکت نیاز است.
 
وی ادامه داد: اگر این موضوع در استانها تقویت شود و مشکلات آن رفع شود، بسیاری از موانع فهم و فرهنگ پژوهشی از بین خواهند رفت و می‌بایست فرهنگ پژوهش را در لایه‌های پایینی و میانی بهبود بخشید. 

احمدی در خصوص هدف از برگزاری این نشست‌ها و جشنواره‌ها اظهار داشت: هر استانی موظف‌ است، تلاش کند توانمندی‌ها را شناسایی و عرضه کند و تقاضاهای استانی را تحریک کند. در کنار این اقدامات نیز مواردی از جمله صنعت می‌بایست با دانشگاه های استانی وارد تعامل شود .

احمدی اضافه کرد: سال گذشته شاهد فعالیت 24 استان در زمینه پژوهشی بودیم که امیدواریم امسال استانهای بیشتری درگیر موضوع شوند و فعالیتی رقابتی داشته باشند.با اقداماتی از جمله گسترش فعالیت پژوهشی دانشگاه‌ها، تجلیل از پژوهشگران و گسترش فعالیت‌های فرهنگی با حضور قطب‌های علمی مختلف می‌توانند استانها را در این امر موثر کند. جشنواره‌های دانش‌آموزی،‌ارائه محصولات تجاری سازی شده، بحث ایده‌های برتر و ارائه توانمندی‌های پژوهشی در قالب فعالیت‌های پژوهشی و کارگاه هایی در کنار نمایشگاه‌ها در استان ها نقش موثری در پیشبرد بهبود وضعیت پژوهش و فناوری کشور دارند.

وی تصریح کرد: در هفته پژوهش قصد بر این است تا توانمندی‌ها را طی برگزاری سمینار‌ها و کارگاه‌هایی در کنار صاحبان فکر و تجربه شناسایی کرد و افرادی هم که در طول سال فعالیت پژوهشی داشتند، بتوانند کارشان را عرضه کنند . 

احمدی در ادامه نشست با اشاره به اختصاص یک درصد از بودجه دستگاه‌ها به حوزه پژوهش گفت: در تلاشیم تا این یک درصد از محوریت امور هزینه‌ای به امور تملک و دارایی گسترش دهیم و این مقدار را به 3 درصد با کمک بخش خصوصی برسانیم. 

وی بیان کرد: کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری، که آیین‌نامه آن نیز ابلاغ شده می‌بایست با کمک استانداران فعال شوند زیرا این کارگروه نقش اساسی در هزینه کرد برنامه‌های پژوهشی خواهد داشت.

احمدی در پایان افزود: دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در استانها با پژوهش محور کردن حوزه استانی می‌توانند اجزای علمی را تحریک کرده و منطقه را زنده نگه دارند. پایش و آمایش علم و فناوری در استان‌ها ضروری است و باید در تلاش باشند تا بندی از قانون ششم توسعه را از آن خود کنند.مبنای توسعه در منطقه جهت‌گیری مدیریت اقتصادی و سیاسی به سمت علم و فناوری است و تنها در قالب به کارگیری توانمندی‌های علمی می‌توانیم حضور فعال داشته باشیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار