رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه هنوز در ارتقای دانش و به روز کردن امکانات در عرصه کشاورزی عقب‎ماندگی داریم برای وصل شده به شبکه جهانی و بازارهای جهانی باید برنامه استراتژیک تدوین شود.

تلاش ایران برای پیوستن به شبکه جهانی غذا/ حضور جدی ایران در کشت‌های فرامرزیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران در همایش روز جهانی صنعت غذا گفت: صنعت عذا در دهه‌های گذشته و تلاش گسترده همه مسئولان جایگاه مناسبی را در کشور به دست آورده است برای اینکه بتوانیم این جایگاه را حفظ کنیم باید به شدت در تمام بخش‌ها تلاش نماییم .

وی تصریح کرد: برای حمایت از بخش کشاورزی ما راه طولانی را در پیش داریم عمدتا کشاورزان از اقشار ضعیف و نیازمند جامعه هستند که گاها با تزریق پول‌های نفت بخشی از ضعف آنها جبران می شود هیچوقت در جهت ارتقای دانش و به روزکردن علم و فناوری این بخش کوشش جدی به عمل نیاورده‌ایم جا دارد به جهت بهره‌برداری بیشتر و استفاده حداکثری از نیروی متخصص تلاش خود را دو چندان کنیم.

جلال‌پور ادامه داد: در حمایت از کشاورزی در کل دنیا 150 میلیون نفر توانستند بر فقر غلبه نمایند ما می‌تونیم این مسیر را در ایران که کشوری دارای ایده و آرمان است مد نظر قرار دهیم با حامیت اجتماعی نظارتی درست بر این صنعت می‎توانیم به جایگاه عالی دست پیدا کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی اظهار داشت: صنعتی که طی دهه گذشته همیشه در شرایط سخت توانسته کشور را از بسیاری از نیازها مرتفع نماید باید از آنها حمایت شود.

جلال پور با اشاره به اینکه در تولیدات کشاورزی چه میزان فرآوری داشته‌ایم گفت: امروزه چقدر توانسته‎ایم در بازارهای جهانی وارد شویم بنابراین با توجه به اینکه چند ماه آینده تحریمها برداشته خواهد شد باید برای وصل شدن به شبکه جهانی یک برنامه استراتژیک در کشور شکل بگیرد چرا که در گذشته به دلیل فضای بسته سیاسی و اقتصادی ایران چندان در این زمینه موفق نبوده است اما اکنون شرایط عوض شده است باید با استفاده حداکثری از توان داخلی و تولیدات در بازار دنیا حضور داشته باشیم.

وی تأکید کرد: حضور در بازارهای جهانی زمینه را برای توسعه صنعت غذایی کشور هموارتر می کند توقع ما از کانون انجمن صنایع غذایی به عنوان سمبل و علم دار صنعت غذایی کشور این است که در جهت رسیدن به بازارهای جهانی زمینه را برای جذب سرمایه‌گذاری و حمایت از نیروی انسانی مجرب فراهم نماید.

وی ادامه داد: ایران به لحاظ موقعیت استراتژیک به 15 کشور دنیا به عووان بازارهای هدف دسترسی دارد با توجه به اینکه ما باید در وضعیت حلال غذایی فعال شویم باید غذای سالم و ارگانیک در کشور مورد توجه جدی قرار گیرد.

جلال پور ادامه دا: بحث آب و تولید یکی از نگرانی‌هایی است که امروز ما با آن روبرو هستیم و برای حضور جدی باید به فکر کشت‌های فرامرزی در کشورهای منطقه باشیم که حضور ما در کشورهایی آفریقایی و کشورهای همسایه مفید باشد که این امر زمینه را برای توسعه اقتصادی فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: بیش از 10 درصد ارزش افزوده در صنعت غذایی است اگر به فکر تولید بیشتر در کشت فرامرزی باشیم شرایط آینده بهتر خواهد بود الان باید برای تولید بیشتر و حضور فعال در بازارهای جهانی تلاش نماییم.

وی ادامه داد: آنچه که امروزه در صنعت غذا مورد توجه است جذب ifbi در صنعت غذا و توسعه بازارهای برون مرزی ست که وصل شدن به این بازارها و ارزیابی جدی صنعت غذایی کشور در کوتاه مدت می تواند شرکت‎های بیشتری را برای فعال شدن در عرصه جهانی هدایت کند به همین دلیل انتظار اتاق ایران این است که در زمینه داشتن اطلاعات و به روز کردن امکانات و پیوند دادن به صنعت جهانی همه امکانات خود را بکار گیرد که در این زمینه انجمن صنایع غذایی ورود پیدا کند.

جلال‌پور ادامه داد: اعطای ظرفیت‌ها در بازارهای جهانی باید در آینده مورد توجه بسیار از مسئولان کشور قرار گیرد چرا که بعد از برجام از حضور حداکثری شرکت‌ها بهره برد شاید آنچه که امروز نیاز است همراهی و کسب اطلاعات در این زمینه است و مسئولان باید نگاه ظریف و جدی در این راستا داشته باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار