همزمان با سوم محرم آیین علم بندی درمراغه برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ آیین سوگواری علم‌ بندی مراغه که هر سال در سوم محرم در این شهرستان با شکوه خاص برگزار می‌شود، به عنوان یک اثر معنوی در فهرست میراث‌ فرهنگی کشور ثبت ملی شده است.

عزاداری سنتی علم بندی با گذشت سالیان بسیار از واقعه عاشورا همچنان به شکل سنتی در محله دروازه و دیگر محلات شهر مراغه برگزار می شود.

این مراسم معنوی یادآور رسیدن کاروان امام حسین(ع) به کربلا و برافراشته شدن علم این امام ، در صحرای کربلا است.

صبح سوم محرم مردم عزدار مراغه پس از نماز صبح علم عزای امام حسین (ع) در محلات مختلف شهر برافراشته و سپس در محله دروازه گرد هم آمده و بلند ترین علم عزای حسینی را در مراغه برافراشته می کنند.

علم میدان دروازه که از قدمت زیادی دارد بیش از 40 متر ارتفاع دارد و با پارچه های رنگی آذین شده و با پرچم ( نصرمن الله وفتح القریب ) در مرکز شهر مراغه در این محله افراشته می شود.

هزاران نفر از مردم مراغه وشهر های منطقه براساس سنت قدیمی در این روز به محله دروازه آمده و قربانی نذر و گوشت آن را میان مردم و نیازمندان تقسیم می کنند.

علم میدان تاریخی دروازه مراغه در روز سوم محرم با گفتن یا حسین برافراشته شده و تا پایان صفر باقی می ماند که نمادی از علم حضرت ابوالفضل(ع) در کربلاست.

آیین سنتی علم بندی مراغه دی ماه سال 1391 بعنوان یک عزاداری سنتی در فهرست آثار معنوی ایران ثبت ملی شده است. 
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.