رئیس جمهور ترکیه گفت: باید برای پایان دادن به جدایی دو بخش قبرس راه حلی پیدا شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز شنبه گفت: باید برای پایان دادن به جدایی دو بخش قبرس راه حلی پیدا شود تا از این طریق ثبات شرق مدیترانه هم تضمین گردد.

جدایی دو بخش یونانی نشین قبرس که عضو اتحادیه اروپاست و بخش ترک نشین آن که فقط آنکارا آن را به رسمیت می شناسد تلاشهای ترکیه را برای پیوستن به اتحادیه اروپا کند کرده است. اما اتحادیه اروپا برای مقابله با موج آوارگان به اروپا از خاورمیانه و فراتر از آن به کمک ترکیه نیاز دارد و همین امر انگیزه جدیدی به تلاشهای ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا داده است.

دیپلمات های اتحادیه اروپا نگران آن هستند که اردوغان شاید تلاش کند از بحران آوارگان به عنوان اهرمی در مذاکرات مربوط به قبرس استفاده کند.

اردوغان که به بخش ترک نشین قبرس سفر کرده بود، افزود: ما در بخش ترک نشین در تلاش برای پیدا کردن راه حلی برای مشکل قبرس که بیش از نیم قرن است در دستور کار جامعه بین المللی و سازمان ملل قرار دارد صادق هستیم.

اردوغان که در مراسم افتتاحیه خط لوله انتقال آب به بخش ترک نشین قبرس سخن می گفت، اظهار داشت: یافتن راه حلی برای این مشکل نه فقط تاثیر مثبتی بر هر دو بخش جزیره خواهد داشت؛ بلکه باعث ایجاد صلح و ثبات و همکاری در شرق مدیترانه هم خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار