عملیات مرمت و رفع خطر آسیب به مسجد چهلستون زنجان انجام شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛معاون میراث فرهنگی استان زنجان با اعلام این خبر گفت: با بررسی های انجام گرفته تحت نظارت مشاور عالیه سازمان، آسیب شناسی خطر نفوذ رطوبت ناشی از آبهای سطحی در کوچه حد فاصل بین مسجد چهلستون و مسجد جامع زنجان و آثار نمایان شده بر بدنه داخلی دیوار ضلع شمالی مسجد چهلستون ضرورت ایجاد کانال کشی هوا کشی(سیستم ناکش) در مجاورت دیوار مسجد مورد تایید قرار گرفت.

مهراد عسگریان با بیان اینکه کانال احداثی سیستم سیرکولاسیون هوا و فراهم شدن شرایط تهویه هوا این ناکش به طول 19 متر اجرا گردیده است ادامه داد: که از نفوذ رطوبت در بدنه دیوار شمالی با عایق کاری دیوار ممانعت به عمل می آید و نقش دیوار محافظ یا همان حایل را برای کانال ایفا می کند.

وی با بیان اینکه با بالا آمدگی سطح معبر در دوره های پیشین در این قسمت به منظور رسیدن به سطح زیر پی دیواره مسجد، عملیات خاکبرداری و عمق کانال ناکش به دومتر رسید، ادامه داد؛ باتوجه به عمق کانال و ارتفاع دیوار مشبک آجری که در مجاورت فاصله طولی هر 3 متر داخل کانال با میان بندهای کوتاه دویوار اجری استفاده شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: برای جریان سازی هوا در این کانال در دو سوی آن از طریق لوله های تعبیه شده و هدایت آن به بام مسجد در دیواره ضلع شمالی انجام گرفته است و همچنین لوله ناودانی این هدایت ابهای پشت بام در این قسمت نیز تعویض گردید.

مسجد چهلستون:

مسجد چهلستون؛ از آثار تاریخی و ارزشمند شهر زنجان به شمار می رود که یکی از مهمترین و معرو فترین حوزه های علمیه ایران در دوره قاجار بوده توسط یکی از علمای بنام آن زمان بنام مرحوم آخوند ملا علی قارپوز آبادی ساخته شده است.

طبق كتيبه ای که بر روی پیشانی ورودی بنا الصاق شده این بنای مذهبی و تاریخی به سال 1284 هجری قمری ساخته شده است.

مسجد و مدرسه چهل متون دارای صحن و شبستانهای بزرگی است که طاق و تویزه های ضربي آن بصورت زیبا و متقارن بر روی 32 ستون قطور استوار گشته ، تعدد و كثرت ستونها موجب شده که این بنای مذهبی و فرهنگی در میان مردم به مسجد و مدرسه چهل ستون معروف و مشهور گشته است. این بنا در بافت بازار ( بازار بالا ) در ضلع جنوب شرقی مسجد و مدرسه جامع ( سيد ) در راسته معروف به راسته حجت الاسلام قرار دارد دومین حوزه علمیه و معتبر در شهر زنجان بعد از مسجد ومدرسه جامع محسوب می گردد.

انتهای پیام/س

برچسب ها: مسجد ، مدرسه ، چهلستون ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.