ترکمن های گلستان ماه محرم را با آداب خاصی آغاز می کنند و آنها نیز این روزها به انجام سنن خاص خود مشغولند.

 به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ بزرگان ترکمن قبل از شروع ماه محرم برنامه ریزی خاصی برای ورود به این ماه دارند و با بکاربردن لفظ عاشیرآی و قارآیی گلییار، ورود این ماه را به جوانان یادآوری می کنند تا از برگزاری مراسم شاد در این ماه پرهیز کنند.

عاشیرآیی ، به معنی ماه محرم یا همان روز عاشورااست ، و قارا آیی به معنی ماه سیاه یا ماه سرد و سنگین است و بسیاری از ترکمنهای گلستان در این ماه از رفتن به سفر امتناع واز کارهای غیر ضروری پرهیز می کنند.

عشق و علاقه به خاندان اهل بیت بخصوص سیدالشهدا در بین ترکمن های اهل سنت فراگیر است بخصوص ترکمن های گلستان در عشق و علاقه به امام حسین (ع) پیشتازهستنند.

ترکمن های گلستان در ایام محرم با دادن خیرات و انفاق به ایتام و تلاوت قرآن کریم در مساجد دعا و نیایش به درگاه خداوند و روزه گرفتن در روز نهم و دهم محرم عاشورا و تاسوعا عشق و ارادت خود را به نوه پیامبر اسلام ابراز می کنند. 

ترکمن ها بانام گذاری فرزندانی که در ماه محرم به دنیا می آینندبه نام مبارک حسین ، حسن ، علی و عاشیر (عاشور)هم به گونه دیگر ارادت خودرابه خاندان اهل بیت (ع)نشان می دهند.
محرم آرخی متولد محرم سال 1356 از روستای گامشلی نزار در خصوص نام خود میگوید؛  من متولدماه محرم هستم پدرو مادرم به احترام این ماه نام مرا محرم گذاشته اند، نام من مزین به  سید و سالار شهیدان است و آرزو دارم به حرمت این ماه  امام حسین (ع) در روزمحشر مرا شفاعت کنند.

حسین گلی نیا اهل  بندر ترکمن هم در باره نام خود می گوید: من در ایام محرم متولد نشدم ولی ارادتی که پدر و مادرم به نام حسین داشتنند این نام نیک را بر من گذاشتنند که بتوانم پیرو راه ایشان باشم .

 آقای عاشیرهم که در روستای آرخ بزرگ زندگی می کند می گوید من متولد روز عاشورا هستم و به حرمت تولدم در این روز پدر ومادرم نام عاشیر رابرای من انتخاب کردند.

 زشت ترین و قبیح ترین ناسزا در بین ترکمن ها عبارت شمر و یزید است و این دو عبارت در بدترین شرایط به فردی که خیلی از آن تنفر داشته باشیم اطلاق می شود .

در موسیقی آیئنی و مذهبی ترکمن ها محرم جایگاه ویژه ای دارد
 شاعر و عارف ترکمن مختومقلی فراغی 23 بار در دیوان اشعار خود از نام مبارک حسین (ع) و 10 بار از واقعه کربلا نام برده است .

وی درشعر معروف خود می گوید ؛
حسن ، حسین ،عرشی کرسی گره گیم          کربلا داشهید اتدینگ سن دنیا
(  تو ای دنیا حسن و حسین (ع) را که از عرش آمده واز بین همه چیز فقط اورا می خواهم در کربلا شهید کردی )
و یا در این بیت مختومقلی درباره کربلا می گوید
برنچه امت لارقانین            کربلادا دوکوپ کچدی (خون چندین امت را در کربلا به زمین ریخته اند )
مختومقلی فراغی در شعردیگر امام حسن و امام حسین (ع) را ماه پرتو دین و مادرش فاطمه زهرا (س)راشاه حوریان می داند .
واما شاعر معاصر ترکمن آخوند قرجه در وصف خاندان حضرت علی (ع) در شعرش این گونه می سراید .
نورچشم مصطفایی یا حسین بن علی         گنج کان مصطفایی یا حسین بن علی
منبع ایمان و فصل و هم کلید ممکنات        معدن لطف خدایی یا حسین بن علی
منجی دین حبییبی آفتاب دو جهان             فیض نور اولیایی یا حسین بن علی  
میوه باغ محمد (ص) هم گلستان نبی           در تاج اتقیایی یا حسین بن علی
ترکمن های گلستان هرچند در ایام سوک واری سالاردسته روی و سینه زنی نمی کنند اما با دادن نذر و صدقات و ختم قرآن و گرفتن روزه در ایام عاشورا و تاسوعا شهادت نورچشم پیامبر اکرم (ص) را به جدش و به آل محمد تسلیت می گویند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.