به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، رییس سازمان ملی استاندارد - در نشست خبری هفته گذشته خود با اشاره به نام 15 برند آبلیمو، آنها را غیراستاندارد اعلام کرد و گفت: براساس مشاهده بازرسان استاندارد، آبلیموهای تولیدی 15 برند از جمله "ناجی" غیراستاندارد شناسایی شده و توقیف شدهاند.
وی با بیان اینکه تاکنون چهار بار استاندارد آبلیمو تغییر کرده و هربار سختگیرانهتر شده است، اظهار کرد: افرادی که میخواهند تخلف کنند، پس از مدتی راه گریز از کنترلها را پیدا میکنند و به همین دلیل ما مجبوریم که استانداردها را تغییر دهیم.
رییس سازمان ملی استاندارد با اشاره به طرح پژوهش اصالتسنجی مواد غذایی در این سازمان گفت: قصد داریم وارد روشهای نوین اصالتسنجی شویم و دستگاههای مربوط به آن را پیدا کردهایم که در این صورت دیگر امکان تخلف برای متخلفان ایجاد نمیشود.
این در حالی است که پس از این اظهارات، رویا جعفری شاهی - دبیر انجمن صنفی صنعت آبلیمو - در گفتوگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه هیچکدام از برندهای معتبر آبلیموهای تولیدی به جز "ناجی" اسمشان در لیست اعلامی نبوده است، به مشکلات این برند اشاره و تصریح کرد: ممکن است در برخی موارد یک یا دو فاکتور بالا و پایین باشد، اما این نشاندهنده تقلب در تولید آبلیمو نیست؛ برای مثال در مورد شرکت "ناجی" مشکل تنها مربوط به اوزان بوده است، یعنی وقتی محصول بالای سه لیتر باشد اجازه توزیع در فروشگاهها را ندارد و باید به آشپزخانهها و ارگانها عرضه شود.
وی با بیان اینکه از همه واحدهای تولیدی معتبر نمونهگیری شده است، اظهار کرد: برند "ناجی" مغایرت فرمولی از نظر کیفیت و سلامت با استاندارد نداشته است.
حال پس از همه این اتفاقات، اداره کل استاندارد تهران صحبتهای جعفری شاهی را تایید و اعلام کرده است که مشکل آبلیموی استاندارد مربوط به اوزان است.
بر اساس این گزارش متن این نامه اداره استاندارد استان اصفهان به شرکت "پاکنام سپهر سپاهان" (تولیدکننده آبلیموی ناجی) به شرح زیر است:
"طی بررسیهای انجام شده از سوی این اداره کل و براساس اعلام نظر مورخ 22/07/94 اداره کل استاندارد استان تهران به اطلاع میرساند، مطابق با استاندارد ملی به شماره 117، بستهبندی فرآورده آبلیمو ترش در اوزان بالای دو لیتر تا چهار لیتر برای مصارف عمده مانند پادگان، بیمارستان و مراکز مصرف عمده، مشروط به عقد قرارداد و مجوز لازم از مراجع ذیصلاح است. در این راستا علت برخورد قانونی با آن شرکت مشاهده احجام بالای دو لیتر در بازار بوده است."
به این ترتیب مشخص شده که مشکل این آبلیمو که در یک نشست خبری رسمی، "غیراستاندارد" عنوان شده است، تنها مربوط به مشکل در وزن توزیع شده است و شاید بهتر بود که به این دلیل، نام یک برند معتبر که با فرمولهای استاندارد اقدام به تولید آبلمیو میکند در رسانههای عمومی به عنوان آبلیموی غیراستاندارد معرفی نشود و این موضوع به صورت مذاکره با کارخانه تولیدی حل شود، چراکه مردم این نظر را دارند که آبلیموی غیراستاندارد برای سلامتی مضر است.
منبع:ایسنا
انتهای پیام/