در آستانه فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی شهرستان زرند یکپارچه غرق عزا شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ دوستداران و عاشقان ابا عبداالله (ع)، بویژه جوانان و نوجوانان با شرکت در محافل مذهبی شور و شعور حسینی خود را به امام حسین (ع) و یارانش ابراز می دارند.

مراسم عزاداری و روضه خوانی در اکثر اماکن مذهبی از جمله: مسجد جامع، حسینیه ثارالله، مساجد قائم (عج)، موسی بن جعفر، صاحب الزمان (عج)، حضرت رقیه (س)، قدمگاه علی بن ابیطالب (ع)، امام رضا(ع)، امام خمینی (ره)، امامزاده های حمزه، عبدالله، سلطان سید ابرهیم و بهاءالدین خالق‌آباد ، با حضور پرشور مردم در حال برگزاری است.

نظیر این مراسم در مساجد، تکایا و حسینیه های مناطق مختلف ریحان شهر، خانوک و یزدان شهر در حال برگزاری است.

در ایام ماه محرم شهرستان زرند یکپارچه حال و هوای عاشورایی به خود می‌گیرد و مراسم عزاداری همه‌ساله باشکوه‌تر از قبل برگزار می‌شود.

مردم عزادار این شهرستان آداب و رسوم ویژه‌ای در این ایام حزن‌ انگیز دارند.

با آغاز ماه محرم در زرند، شیفتگان و ارادتمندان سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) به‌ویژه جوانان و نوجوانان با برپا کردن خیمه‌های عزاداری و نصب پلاکارد بر سردرب ادارات، مغازه‌ها و اماکن مذهبی این شهرستان به استقبال ماه محرم می‌روند.

شهرستان زرند در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی غرق در ماتم و عزای سیدالشهدا (ع) می‌شود و بیرق‌های سیاه برای برگزاری عزاداری و سوگواری امام حسین (ع) و 72 تن از یاران با وفایشان در جای‌جای این شهرستان برافراشته می‌شود.

در مکان‌های مذهبی و مناطق مختلف، اشخاص اقدام به برپایی مجالس روضه‌خوانی و زیارت عاشورا می‌کنند و در مبادی ورودی هر محله یا جلوی مغازه‌ها توسط جوانان چای صلواتی، ظرف‌های شربت و آب توسط ارادتمندان به اباعبدالله‌الحسین (ع) در بین عابران توزیع می شود.

تهیه حلیم و شله‌زرد، توزیع چای و شیرکاکائو و پخت عاشوری و نان محلی صلواتی توسط خواهران بسیجی در دهه اول ماه محرم انجام می‌شود.

همزمان با پنجمین روز از ماه محرم مراسم علم‌بندان در بسیاری از نقاط مختلف شهرستان زرند از جمله حتکن برگزار می‌شود که مراسم علم‌بندان محله سادات‌نشین ریحان از قدمت بسیار بالایی برخوردار است.

سادات علم‌هایی که از چوب و پارچه ساخته شده است را به همراه کاروان عزاداری از محله ریحان به اماکن مذهبی شهر زرند می‌برند و در مسیر، گوسفند، شتر و گاو ذبح می‌شود.

در شهرستان زرند مرسوم است که از اول تا دهم ماه محرم غذاهایی مانند بلغور، شله‌زرد و حلیم به نام عاشوری به‌ یاد درگذشتگان هر خانواده یا طایفه پخته می‌شود.

برخی از خیران نیز با قربانی کردن گاو و گوسفند و تهیه غذای نذری، هیئت‌های عزاداری را به صرف آبگوشت نذری برای وعده شام یا نهار دعوت می‌کنند.

به‌ طور معمول این آبگوشت‌ها بوی بسیار مطبوعی دارد و با نان محلی توزیع می‌شود.

عزاداران حسینی در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی در خیابان‌های شهر ارادت خود را به اباعبدالله‌الحسین (ع) نشان می‌دهند و با ذکر مصیبت و نوحه‌‌سرایی عزاداری خود را به اوج می‌رسانند.

ظهر روز عاشورا نیز م‍ردم عزادار زرند پ‍س از عزاداری و ق‍رائ‍ت زی‍‍ارت ع‍‍اش‍ورا، ن‍م‍‍از ظ‍ه‍ر ع‍‍اش‍ورا را باشکوه اق‍‍ام‍ه م‍‍ی‌ک‍ن‍ن‍د.

عصر عاشورا نیز هر سال مراسم عزاداری باشکوهی با حضور انبوه عزاداران در امامزاده عبدالله مطهرآباد زرند برگزار می‌شود.

در برخی از روستاها و بخش‌های شهرستان زرند از جمله محمدآباد، داهوئیه، احمدآباد و سقاخانه ابوالفضل و شهرک بهشتی در روز عاشورا اقدام به شبیه‌گردانی می‌کنند.

بعدازظهر عاشورا در امامزاده عبدالله مطهرآباد به‌ صورت نمادین کاروان اسرا و اطفال در میان حزن و اندوه از میان مردم عبور می‌کنند و قبل از غروب آفتاب نیز خیمه‌ها را آتش به می‌‌کشند.

بعد از غروب آفتاب و زمانی که تاریکی همه‌جا را فرا می‌گیرد، مراسم شام غریبان توسط عده‌ای از مردم با حمل فانوس‌ها و شمع برگزار می‌شود و در پی آن هیئت‌های سینه‌زنی و عزاداری نوحه می‌‌خوانند.

انتهای پیام/

برچسب ها: شور ، حسینی ، زرند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۵
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۸ مهر ۱۳۹۴
واقعا شور حسینی و غم اندوه همه جا شهر فرا گرفته .مردم استان کرمان خادم اهل بیت هستند و هر ساله مراسم عزاداری را رو در همه جا استان با شکوه بزرگراه میکنند