همدلی کردن از مهم ترین مهارت های ارتباطی بشر است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ندا خورشیدیان كارشناس بهداشت روان مركز بهداشت شهدای والفجر در تعریف مهارت ارتباطی گفت: مهارتهای ارتباطی شامل تواناییهای رفتاری فرد در برقراری ارتباط موثر و كارآمد با دیگران است و ارتباط یكی از شناخته شدهترین ابزاری است كه به ما كمک میكند دیگران را درک كنیم و نیازها و ایدههای آنان را بهتر بشناسیم.

وی با بیان اینکه مهارتهای ارتباطی كلید رشد شخصیت اجتماعی كودك و نوجوان است، ادامه داد: مهارتهای ارتباطی نه تنها برای بزرگسالان لازم و ضروری است، بلكه كودكان و نوجوانان نیز برای اثبات خود نزد دیگران مثل والدین، معلمان و همسالان خود به آن نیازمندند و برای حل مشكلات از آن كمک میگیرند. 

خورشیدیان افزود: ارتباط با انتقال پیامهایی كه از طریق گفتار، ایما و اشاره، علائم و حالات بدن ارسال می شود، برقرار میشود که كسب این مهارت، توانایی و اعتماد به نفس فرد را برای برقراری یک رابطه مناسب با دیگران افزایش میدهد، استعدادهای فرد را آشكار میكند و باعث جلب احترام و قدردانی دیگران میشود.

این کارشناس بهداشت روان، ادامه داد: در مقابل، ضعف مهارتهای ارتباطی، مانع رشد شخصیت اجتماعی سالم در كودک و نوجوان شده و در آینده فرد منزوی، مطرود، فاقد اعتماد به نفس و خودباوری و اجتماع ستیز میشود كه تا آخر عمر گریبانگیر او است.

وی اظهار کرد: مهمترین مهارتهای ارتباطی برای كودكان و نوجوانان شامل آموزش سلام كردن، پیش قدم شدن در گفتوگوها، درک احساس شنونده، همدلی كردن، یافتن نقاط مشترک، كنترل خشم، حرف زدنهای مثبت با خود، شیوه حل مسأله و عذرخواهی است.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.