نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آستانه عزاداری سالروز شهادت امام حسین (ع) و یارانش، نسبت به مداحی های سیاسی و جناحی در برخی هیئات مذهبی هشدار دادند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که در چند سال اخیر، مداحی و مرثیه خوانی برای اهل بیت (ع) در مناسبت های خاص مذهبی همچون محرم، ایام فاطمیه و ماه مبارک رمضان، در برخی هیئات و جلسات با مسائل سیاسی و جناحی و حتی تخریب برخی شخصیت های سیاسی همراه شده است،(اینجا) در آستانه ماه محرم نیز بسیاری از مراجع عظام تقلید از جمله حضرات آیات مکارم شيرازي و همچنین علمای حوزه علمیه قم همچون آيت الله محمد يزدي و محسن غرويان درباره استفاده از این رویه ها هشدار دادند. هشدارهايي از اين جنس که مجالس حسینی را با مباحث جناحی آلوده نکنیم، در مجالسی که حرف های تفرقه انگیز می زنند، ننشینید  و هیات ها مراقب جریان های اختلاف انگیز باشند.

در همین حال نمایندگان مجلس نیز نسبت به رفتار برخی از مداحان بر روی منبرهای محرم هشدار داده و خواستار پرهیز آن ها از مباحث جناحی در مراسمات مذهبی شدند.

سوءاستفاده انتخاباتی از منابرمذموم است

عوض حیدرپور، نماینده شهرضا در همین رابطه به ایسنا گفته است که قیام امام حسین (ع) قیامی برای شناساندن رژیم ظالم به مردم بود و بر همین اساس اینکه در منابر و مداحی‌ها به مسائل سیاسی پرداخته شود و فلسفه قیام امام حسین (ع) تشریح و تبیین شود اشکالی ندارد اما اگر کسی بخواهد از این مجالس مذهبی برای انتخابات سوءاستفاده کند کاملاً ناپسند، مذموم و غیراصولی است. وی تاکید کرد: سوءاستفاده انتخاباتی از عزای امام حسین (ع) به هیچ عنوان پذیرفته نیست و همه باید از آن پرهیز کنند

نماینده مردم شهرضا در مجلس با تأکید بر لزوم پرهیز از سوءاستفاده انتخاباتی از منابر و تریبون‌های عزاداری امام حسین (ع) این کار را ناپسند، مذموم و غیراصولی خواند و در عین حال تصریح کرد: مردم حواسشان هست و کاملاً این مسائل را مدنظر دارند و ان‌شاءالله در انتخابات به افراد متدین، و کارشناس رأی خواهند داد.

استفاده انتخاباتی از تریبون مذهبی، سخیف است

ابوالفضل ابوترابی؛ عضو کمیسیون حقوقی نیز استفاده از تریبون‌های مذهبی در ایام سوگواری امام حسین (ع) به عنوان حربه‌ای برای تبلیغات انتخاباتی کاندیداها را سخیف دانست.به گفته وی،عزاداری و اشک برای امام حسین (ع) بدون آگاهی از عملکرد و نتیجه‌گیری و انگیزه حرکت ایشان کم ‌فایده است.

هیات‌ها آلوده به مسائل انتخاباتی نشوند

سیدحسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفت: محافل تکیه و هیات‌های مذهبی که مردم به عشق امام حسین (ع) به آن مراجعه می‌کنند نباید آلوده به مسائل انتخاباتی و تبلیغاتی شود و ابزار دست نامزدها برای بهره برداری از این مجامع باشد.نماینده مردم ورامین در مجلس ادامه داد: ما اخبار زیادی داریم که نامزدها دراین هیاتهای مذهبی حضور یافته‌اند و گاهی حتی تریبون به دست گرفته‌اند ومردم را به حال و هوای انتخابات و رقابت‌های انتخاباتی برده‌اند و حتی بعضا غیبت، توهین و اتهام نسبت به افراد دیگر را از این تریبون‌ها مطرح کرده‌اند، حیف است هیات‌های مذهبی را تبدیل به محل برخوردهای تبلیغاتی و رقابت‌های انتخاباتی کنیم و من هم به همکاران خودم و هم به نامزدها توصیه دارم که از این کار پرهیز کنند.وی اظهار کرد:تریبون‌ها باید تریبون عزاداری، نوحه خوانی، تسلیت و تعزیت ائمه اطهار باشد.

علیرضا خسروی، نماینده مردم سمنان در مجلس نیز با تاکید بر این که طرح مسائل انتخاباتی در مراسم‌های سوگواری پسندیده نیست، گفت: مداحان هم باید ضمن توازن در مساله دیانت و سیاست، مداحی‌ها را سیاسی نکنند. وی تصریح کرد: مطرح کردن مباحث انتخاباتی زمان خودش را دارد و مردم هوشیار تر از این هستند که بخواهند به این چیزها گوش دهند زیرا مسائل انتخابات زمان و موقعیت خودش را می‌طلبد.

منبع: خبرآنلاین

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.