کمیته روابط عمومی آمریکا و رژیم صهیونیستی به دموکرات‌های کنگره که از توافق هسته‌ای حمایت کرده بودند، چراغ سبز نشان داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از بلومبرگ، پس از آنکه سناتورهای دموکرات‌ آمریکایی از رد شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، در سنا جلوگیری کردند، بسیاری در آمریکا بیم آن داشتند که این قانونگذاران بدلیل حمایت از برجام، مورد غضب «کمیته روابط عمومی آمریکا و رژیم صهیونیستی» (آیپک)، قرار بگیرند؛ زیرا این لابی صهیونیستی نهایت تلاش خود را برای ناکام گذاشتن توافق هسته‌ای و رد آن در کنگره آمریکا، به‌کار برد.

اولین نشانه‌ها از آیپک حاکی از آن است که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. «کریس کونز،» سناتور دموکرات ایالت «دلاویر» که به خواسته مصرانه سران آیپک برای مخالفت با برجام  وقعی ننهاد و به حمایت خود از آن ادامه داد، دوشنبه برای سخنرانی در ضیافت نهاراعضای این لابی صهیونیستی، حضور داشت. 

«استیو رابینوویتز،» مشاور دموکرات و از اعضای ستاد کارکنان کاخ سفید در زمان ریاست‌جمهوری «بیل کلینتون،» با اعلام رضایت از دعوت کونز به ضیافت نهار اعضای آیپک، آن را حرکتی مثبت از سوی این کمیته صهیونیستی دانست.

یکی از منابع نزدیک به آیپک که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد 42 نماینده دموکرات با حمایت از برجام، از رد آن در کنگره جلوگیری کردند. طبق گفته این منبع، یکی دو نفر از این دموکرات‌ها بهای مخالفت خود را خواهند پرداخت، اما از دیگر دموکرات‌های حامی برجام برای بازگشت به این لابی صهیونیستی استقبال خواهد شد.

«استیو روزن،» مدیر سیاست خارجی سابق آیپک، نیز با اذعان به اینکه تحریم هر 24 سناتور دموکرات حامی برجام بوسیله این کمیته عملی نیست، اظهار داشت این تشکیلات تمایلی به دشمنی با این افراد ندارد. 

دلیل دیگری که آیپک نمی‌تواند سناتورهای حامی برجام را مجازات کند این است که هدف اصلی این کمیته تقویت روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی است. در صورتی‌که تنها هم‌پیمانان این کمیته از جناح جمهوری‌خواه باشند، چنین امری محقق نخواهد شد؛ بخصوص که رئیس‌جمهور نیز از جناح دیگر -جناح دموکرات- باشد.    



انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار