یوهان کرویف، اسطوره فوتبال هلند و جهان به بیماری سرطان ریه مبتلا شد.

مبارزه اسطوره فوتبال جهان با سرطانبه گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هنریک یوهان کرویف ملقب به یوهان کرایف که بیشتر با این نام شناخته می شود متولد 25 آوریل 1947( 4 اردیبهشت 1336) در آمستردام هلند است.
 
وی که سابقه بازی در آژاکس و بارسلونا را داشت در سن 68 سالگی دچار سرطان ریه شد.
 
کرویوف فوتبال خود را از جوانان آژاکس در سال 1957 و زمانی که 10 سال داشت آغاز کرد و توانست هفت سال بعد و در سن 17 سالگی نخستین بازی خود را برای پسران خوب انجام دهد.
 
اسطوره پیشین بارسلونا در 9 سال حضورش در آژاکس 240 بازی انجام داد و موفق شد در این سالها 150 گل به ثمر برساند.
 
پس از درخش یوهان در پرافتخارترین تیم هلند، عازم بارسلونا شد و در پنج سال حضورش در بارسلونا موفق به زدن 48 گل شد.
 
وی پس از چهارده سال حضور در فوتبال اروپا راهی آمریکا شد و در سن 32 سالگی به عضوی لس آنجلس ایالت متحده در آمد.
 
وی در این تیم شرایط سختی را پشت سر می گذاشت و در 23دیدار حضور داشته در ترکیب این تیم موفق به زدن 13 گل شد.
 
پس از حضور یک ساله یوهان کرویوف در این تیم اسطوره فوتبال هلند راهی واشنگتن دیپلمات شد و آخرین سال فوتبالی خود را در آمریکا سپری کرد.
 
وی پس از به ثمر رساندن 11 گل در 30 دیدار،‌مورد توجه باشگاه لوانته قرار گرفت و به مدت 6 ماه به این تیم پیوست کرویف در 10 دیدار انجام داده برای این تیم موفق به زدن 2 گل شد.
 
پس از حضور 6 ماه یوهان در اسپانیا، این چهره بار دیگر به آژاکس پیوست و 2 سال در این تیم حضور داشت، وی در تیم پسران خوب هلند به دلیل سیگار کشیدن های زیاد نتوانست درخششی داشته باشد و با زدن چهارده گل در 2 سال از این تیم جدا شد.
 
پس از حضور ناموفق بازیکن پیشین بارسلونا و آژاکس در این تیم سران آژاکس پیشنهاد تمدید قرارداد را به وی ندادن دو این موضوع سبب آن شد که کرویف سال آخر فوتبالی‌اش را در فاینورد بگذراند.
 
یوهان در سال آخر حضورش در فوتبال 32 بازی را برای فاینورد انجام داد و حاصل آن یازده گل بود.
 
همچنین وی پس از خداحافظی از فوتبال، روی به مربیگری آورد و 3 سال هدایت آژاکس را بر عهده گرفت و با این تیم توانست قهرمانی در جام باشگاه‌های اروپا را نیز در سال 1987 بدست آورد.
 
همچنین پسران خوب با هدایت این مربی توانستند 2 سال و در سال‌های 1986-1987 به قهرمانی دست یابند.
 
پس ازدرخشش کرویوف در سمت مربیگری این چهره راهی بارسلونا شد و هدایت این تیم را در هشت سال بر عهده گرفت.
 
وی در این تیم مربی بازیکنانی همچون، پپ گواردیولا، استوچکوف، مایکل لاندورب و رماریو بود و افتخارات بسیاری را با این تیم کسب کرد.
 
یکی از بهترین مربیان و بازیکنان تاریخ فوتبال یوهان کرویف بود چهره ای که یکی از عوامل موفقیت بارسلونا در دوره اخیر بوده.
 
وی از سنین جوانی سیگار می کشید و این مسئله باعث شده است تا مربی نامداری که می توانست سال‌ها در سطح یک اروپا مربیگری کند مانند خیلی‌ها در دود سیگار محو شد و هم اکنون نیز با بیماری لاعلاج سرطان ریه  دست و پنجه نرم می کنند.
 
افتخارات یوهان کرویف:
 
وی دردوران بازیگری‌اش موفق به کسب عناوین زیر شد: کرایوف در سال‌های 1966،1967،1968، 1970،1972، 1973،1982،1983، موفق به قهرمانی در لیگ اردیویسه هلند شد.

 قهرمانی در جام باشگاه‌های اروپا:

کرویف در سال‌های 1973،1972،1971 موفق به 3 بار قهرمانی در باشگاه‌های اروپا شد.
 
همچنین وی در سال 1972 توانست قهرمانی در سوپر کاپ اروپا را نیز کسب کند.
 
لالیگا: این بازیکن زمانیکه در بارسلونا حضور داشت 2 بار موفق به فتح لالیگا اسپانیا شد و در سال 1978 نیز توانست جام حذفی اسپانیا را بدست آورد.
 
همچنین اسطوره فوتبال هلند به همراه نارنجی پوشان موفق به نائب قهرمانی در جام جهانی 1974 آلمان شدند و مقام سومی  جام ملتهای اروپا 1976 را کسب کردند.
 
کرویف در سمت مربیگری نیز افتخارات زیادی را کسب کرده است و به همراه آژاکس 2 قهرمانی در جام حذفی و یک قهرمانی در سوپر کاپ اروپا بدست آورده است.
 
وی همچنین در بارسلونا درخششی فوق العاده‌ای داشت و در لالیگا4 بار، جام حذفی اسپانیا یک بار، جام باشگاه‌های اروپا یک بار قهرمانی سوپر کاپ یک بار و همچنین نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا سال 1994 را دراختیار دارد.
 
افتخارات شخصی یوهان کرویف:
 
3 بار کسب توپ طلا در سال های 1974، 1973،1971  
کسب توپ طلایی در جام جهانی 1974
حضور در تیم ستارگان 1974
حضور در تیم جهانی قرن 20
آقای گل آمریکای شمالی در سال 1979
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار