دادستانی عربستان برای 16 نفر حکم اعدام درخواست کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، رسانه های عربستانی روز پنجشنبه گزارش دادند دادستانی عربستان برای 16 نفر به اتهام دست داشتن در اعمال تروریستی در منطقه شیعه نشین عوامیه، حکم اعدام درخواست کرده است.

در مجموع حدود 20 نفر به اتهام دست داشتن در این حملات تحت پیگرد قرار گرفته اند. سه نفر از این فهرست 23 نفره به ویژه به علت اعتراضات سال 2011 که هم زمان با بهار عربی روی داد به سبب درخواست اصلاحات در نظام سلطنتی فوق محافظه کار عربستان تحت پیگرد قرار گرفته اند.

شیعیان که در عربستان تحت حاکمیت خاندان سلطنتی سنتی در اقلیت هستند به صورت عمده در استان الشرقیه ساکن هستند و معتقدند به حاشیه رانده شده اند. 

وزارت کشور عربستان بعد از انتشار اسامی این 23 مظنون تحت پیگرد در ژانویه 2012 هر از گاهی از درگیری های مسلحانه و دستگیری در عوامیه نزدیک دمام در ساحل خلیج فارس خبر می دهد.

بر اساس گزارش روزنامه ها، این افراد به قتل، حمله به ماموران پلیس، شورش، سرقت و در اختیار داشتن سلاح و نارنجک متهم هستند.

روزنامه های مکه و عکاظ نوشتند دادستان ها درخواست خواهند کرد اجساد دو نفر از افرادی که به اعدام محکوم می شوند بعد از اجرای حکم روی چوبه دار بماند.

طبق گزارش سازمان حقوق بشر عربستان - اروپای مستقر در برلین، هفت نفر بعد از سال 2011 به علت ارتباط با اعتراضات شیعیان به اعدام محکوم شده اند.

بر اساس این گزارش، سن سه نفر از این افراد هنگام دستگیری کمتر از 18 سال داشتند و آنها بعد از صادر شدن حکم اعدام خود به همه شیوه های قضایی متوسل شده اند. به گفته فعالان، سلمان پادشاه عربستان درباره سرنوشت آنها تصمیم گیری خواهد کرد و او قرار است قبل از اجرای حکم اعدام موافقت خود را اعلام کند.

پرونده یکی از این سه جوان با نام علی النمر خشم جهانی را سبب شده است. مانوئل والس نخست وزیر فرانسه این ماه هنگام دیدار از عربستان عفو او را خواستار شد.


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار