تهیه دلایل توجیهی برای موافقتنامه نیس و‌ لوکار نو در مجلس/ رهنمون ایران به مبادلات اقتصادی بالاتر

موافقتنامه نیس و لوکار نو برای حضور ایران در مجامع بین‌المللی و مشارکت کشورمان در تجارت جهانی بسیار موثر است.

تهیه دلایل توجیهی برای موافقتنامه نیس و‌ لوکار نو در مجلس/ رهنمون ایران به مبادلات اقتصادی بالاتربه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هدف از این موافقتنامه ایجاد تعامل بین قوانین و مقررات بخش تجاری کشور با مقررات اتحادیه های منطقه ای و بین المللی از جمله سازمان تجارت جهانی و آماده‌سازی کشور برای عضویت در این سازمان است.

موافقتنامه نیس برای طبقه‌بندی بین‌المللی کالاها و خدمات و موافقت نامه لوکارنو نیز به دنبال طبقه‌بندی بین‌المللی طرح های صنعتی است.

با توجه به این که ایران نیز می تواند  در تجارت جهان نقش پررنگی را ایفا کند و با تقویت زیرساخت های تولیدی و اقتصادی در جهت برآوردن نیازهای خود و کشورهای دیگر برآید و با توجه به وابستگی بیشتر ایران به نفت با این موافتنامه ایران نیز می تواند در جنبه‌های اقتصاد دیگر و در تجارت آزاد جهان به خوبی خود را نشان دهد. از همین رو نیز در قرن های اخیر با توجه به روی آوردن کشور ما برای برآورده شدن نیازهای اقتصادی خود به تجارت در سطح بین‌الملل می توان گفت ایران نیز از کشورهای دیگر در سطوح بین‌الملل کم ندارد و می‌تواند به تبادل نظر و قدرت نمایی با کشورهای دیگر در سطح بین‌الملل بپردازد.

البته موافقتنامه نیس و لوکارنو اگر چه در زمینه رفع نیازهای اقتصادی در سطح بین‌الملل و ایجاد یک ساختار منظم در این مورد است ولی باید توجه داشت که دست‌یابی به منافع ایران در این موافتنامه روشن و به وضوح بیان شده باشد و ایران بتواند بدون هیچگونه گمانه‌زنی و ایجاد مشکل در اقتصاد کشور و در تعامل با کشورهای دیگر به عرصه تجارت جهان وارد شود.

میرهادی قره‌سیه رو میانی عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: استقبال کشورهای پیشرفته جهت ارتباط و تعامل با ایران اسلامی خصوصا در حوزه اقتصادی،‌نیازمند زمینه‌سازی برای ورود به تجارت جهانی است و این موافقتنامه با توجه به تلاش دولت در این راستا انجام می‌شود و باید مقدماتی را در حقیقت در این حوزه داشته باشیم که به نظر می‌رسد موافقتنامه اخیر که مبادلات اقتصادی و نحوه تجارت بین کشورهای طرفین و امضاکننده توافقنامه و معاهده را تنظیم می‌کند ما را به مبادلات اقتصادی بالاتری رهنمون باشد که این در حوزه بین‌المللی و حوزه‌های اقتصادی هم تاثیر گذار است.

محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در ادامه می گوید: این موافتنامه در دستور کار مجلس بود ولی در کمیسیون قضایی به علت وجود ابهاماتی و مشخص نبودن منافع جمهوری اسلامی ایران تصویب نشد و قرار شد دلایلی توجیهی این موافقتنامه خصوصا درمرکز پژوهش‌های مجلس تهیه و این موضوع در کمیسیون قضایی بحث شود.

با توجه به ورود ایران به عرصه های بین‌المللی تجارت و اقتصاد باید دقت شود منافع ایران در این موافقتنامه دقیق و روشن مشخص شده باشد تا ایران بتواند به راحتی و بدون هیچگونه ترفند شیطنت های بین‌المللی به کار خود ادامه دهد. امید است مجلس با کار کارشناسی و وجود نمایندگان خبره و تحصیل‌کرده در موارد قضایی و حقوقی بتواند ایران را در عرصه‌های بین‌المللی تجارت سرافراز کند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار