سفیر روسیه در لبنان همکاری مسکو و تهران را بسیار مثبت خواند و گفت آن‌ها یک دشمن مشترک دارند و آن نیز تروریسم است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ المانیتور در پایگاه اینترنتی خود متن مصاحبه با الکساندر زاسیپکین، سفیر روسیه در لبنان، را که درمورد تحولات لبنان، عملیات نظامی روسیه در سوریه و همکاری با ایران سخن گفته است، منتشر کرد. 

سفیر روسیه در بیروت در این مصاحبه گفت لبنان در فهرست اولویت‌های روسیه قرار دارد و این یعنی مسکو همواره درمورد مسائل امنیتی و ثبات نظامی و همچنین انتخاب هرچه زود‌تر رئیس جمهور این کشور نگران است با این وجود هیچ پیشنهادی برای حل مسئله ریاست جمهوری و دیگر موضوعات در دست ندارد. 

به گفته سفیر روسیه شایعات مطرح شده درمورد پیشنهاد روسیه در زمینه انتخاب یک رئیس جمهور به مدت دو سال یا با نیمی از اختیارات، مطالبی هستند که از جانب منابع نا‌شناس مطرح شده‌اند. وی چگونه یک طرف خارجی می‌تواند پیشنهاد اصلاح قانون اساسی لبنان را مطرح کند؟ 

وی با اشاره به حمله چند ماه پیش گروه تروریستی داعش به شهر تدمر و طرح این احتمال که پس از آن هزاران نیروی تندرو وارد حمص و پس از آن شمال لبنان خواهند شد، گفت: همه این اظهارات خطرناک را به یاد می‌آورند اما اکنون جاده حمص به لبنان بسته شده است و به اعتقاد من دیگر خطری وجود ندارد. البته تحولات اخیر نمی‌تواند مانع ورود گروه‌های کوچک و محدود به لبنان شود. با این وجود دستگیری این گروه‌ها و مقابله با آن‌ها برای ارتش لبنان و نیروهای امنیتی دشوار نخواهد بود. 

سفیر روسیه همچنین شایعه توسعه یافتن احتمالی عملیات کشورش در سوریه به خاک لبنان را رد کرد و گفت این شایعات که روسیه از ارتش لبنان خواسته است نقشه مواضع گروه‌های تروریستی را در اختیار آن‌ها قرار دهند، کاملا بی‌اساس است. 

زاسیپکین مداخله روسیه در سوریه را دارای مشروعیت بین المللی خواند و با قاطعیت گفت مداخله روسیه در سوریه براساس مشروعیت بین المللی و به عنوان بخشی از توافق بین مقامات روسیه و سوریه انجام شده است. وی در پاسخ به آنهایی که می‌خواهند بدانند آیا این مداخله مبتنی بر توافق با غرب بوده است، تاکید کرد این مداخله براساس توافق بین سوریه و روسیه بوده است و هیچ لزومی ندارد که در این باره با هیچ کشور غربی یا غیر غربی مذاکره شود. 

زاسیپکین در ادامه گفت ماموریت روسیه در سوریه بی‌پایان نیست و یک هدف خاص را دنبال می‌کند و محدود به دستیابی به این هدف است. ما دقیقا می‌دانیم چه می‌کنیم. عملیات روسیه دقیقا براساس برنامه ریزی انجام می‌شود و در زمان معین به پایان می‌رسد. (برخی از کار‌شناسان روسیه مدت زمان اجرای این عملیات را سه تا چهار ماه تعیین کرده‌اند.) 

سفیر روسیه در لبنان، واکنش آمریکا به مداخله کشورش در سوریه را آرام و مثبت توصیف کرد و گفت ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا بدون هیچ نتیجه چشمگیری در حال مبارزه با تروریسم بودند. اکنون روسیه می‌خواهد به این تلاش‌ها بپیوندد. 

به اعتقاد وی، آمریکاییان می‌دانند مداخله روسیه به ائتلاف آمریکا کمک می‌کند علاوه بر آنکه دریافته‌اند نمی‌توانند موضع روسیه در برابر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را تغییر دهند. 

زاسیپکین در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد شنیدن این مطلب که مداخله روسیه در سوریه با هدف مهار نفوذ ایران انجام گرفته است، وی را بسیار متعجب کرده است. 

وی همکاری مسکو و تهران را بسیار مثبت خواند و گفت آن‌ها به خوبی می‌دانند یک دشمن مشترک دارند و آن تروریسم است. از این رو صحبت کردن در مورد اختلاف ایران و روسیه بسیار غیر منطقی است.


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار