آیین مشعل‌گردانی در دولت‌آباد شهر ری + فیلم

مراسم قدیمی، "مشعل گردانی" امروزه به یکی از شاخصه‌های عزاداری سید و سالار شهیدان در شهر مقدس کربلا و برخی از نقاط کشورمان مبدل شده است.

آیین مشعل‌گردانی در دولت‌آباد شهر ری+ فیلمبه گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان، در ماه محرم الحرام مراسم مختلفی برگزار می‌شوند که همگی یادآور مصیبت بزرگی است که به ناحق بر خاندان عصمت و طهارت روا داشته شده است.

یکی از این مراسم قدیمی، "مشعل" یا "هوج حسینی" است که امروز به یکی از شاخصه‌های عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در شهر مقدس کربلا و برخی از نقاط کشورمان مبدل شده است.

مشعل حسینی به نمایش گذارنده حدیث شریف نبوی " ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاة" است و هر هودج در اطراف شهر قدیمی کربلا با دیگری از منظر شکل و طراحی متفاوت بوده و بسان یک پرچم معرفی کننده محفل عزاداری هر منطقه از مناطق مختلف کربلا است. این هودج که وزنی قریب به ۳۰۰ کیلو گرم دارد در مقابل و مقدمه هر هیات از سوی یک فرد توانمند و ماهر برداشته شده و به حرکت در می آید.

مشعل‌ها انواع و ابعاد مختلفی دارند که از جمله آنها می‌‎توان به مشعل‌های نفتی، گازی و برقی اشاره کرد که هر کدام به نحوی خاص با پَر، نگینهای شیشه‌ای، گل و ... تزئین شده و برای هر بیننده‌ای تصویری از یک کشتی کوچک تداعی می‌کند که در دو سر آن سر اژدهای آتشین قرار دارد. 

اژدهای آتشین نمادی از یک نوع حرز است که در قدیم الایام مردم برای رفع چشم زخم به آن اعتقاد داشته‌اند.

به مناسبت شب تاسوعای حسینی(ع) بخش از آیین مشعل‌گردانی در "دولت‌آباد-شهر ری" مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۰۷ مهر ۱۳۹۶
با سلام
اول اینکه بابت تهیه گزارش از این منطقه از شما ممنونم