وزیر امور خارجه روسیه بار دیگر بر ضرورت مشارکت ایران و مصر در مذاکرات درباره حل بحران سوریه تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف» مذاکرات چهارجانبه ای را که روز جمعه در وین درباره حل بحران سوریه برگزار شد سخت و مفید توصیف کرد و به خبرنگاران گفت: «دیدارهای دشواری را برگزار کردیم اما این دیدارها با وزیر امور خارجه آمریکا و وزیران امور خارجه عربستان سعودی و ترکیه بسیار مفید بود. ما درباره اوضاع سوریه و ضرورت دستیابی به سازو کاری برای خروج از بحران کنونی گفتگو کردیم.»

لاوروف افزود روسیه و شرکای این کشور هدفشان توقف جنگ و مقابله با تروریستها و حرکت دادن روند سیاسی در سوریه است.

وی گفت :« ما اهداف مشترکی داریم که توقف جنگ و مقابله با تروریستهایی است که تهدیدی برای اشغال این کشور به شمار می روند.

ما به دنبال این اهداف به شکل موثرتر و حرکت بهتر در جهت روند سیاسی بر اساس توافق ژنو هستیم.»

لاوروف ابراز امیدواری کرد نشستهای آتی درباره سوریه به زودی مشخص شود. وی افزود :«به تماس با شرکای خود ادامه خواهیم داد ، توجه مشترکی در خصوص افزایش این تماسها وجود دارد. امکان این وجود دارد که بتوانیم به زودی زمان و مکان نشست جدید را اعلام کنیم.»

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد همه شرکت کنندگان در مذاکرات درباره سوریه در وین تلاش می کنند بحران سوریه را با بازگرداندن آن به عنوان یک کشور لائیک دارای حاکمیت حل و فصل کنند.

وی اضافه کرد :« همه ما می خواهیم این بحران بر اساس بازگرداندن سوریه به عنوان یک کشور متحد ، مستقل ، دارای حاکمیت و کشوری لائیک که حقوق همه گروههای دینی و نژادی را بدون هیچ استثنایی تضمین کند حل شود.»

لاوروف در این خصوص افزود با شرکای خود درباره دیدار بین ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و بشار اسد رئیس جمهور سوریه گفتگو کرده است.

وی افزود حل عادلانه سوریه به صبر و گفتگو درباره راه حلهای میانه نیاز دارد. وی گفت : «در منازعه طولانی ، خونبار و قدیمی سوریه شمار زیادی از بازیگران دخالت دارند و حل عادلانه آن به صبر و گفتگو درباره راه حلهای میانه و موازنه منافع که هنوز به صورت گسترده برهم منطبق نیست نیاز دارد.»

اما وی افزود: «برخی از مسائل اساسی در جهت دستیابی به راه حل نمایان شده است.»
وی بار دیگر تاکید کرد ایران و مصر نیز باید در مذاکرات درباره راه حل بحران سوریه مشارکت داشته باشند و افزود :« مطمئنا و مشخصا بازیگران خارجی متعددی در بحران سوریه مشارکت دارند و تنها این چهار طرف که امروز در وین جمع شدند نیستند. برای همین ما تمایل داریم تماسهای بعدی ما به گونه ای انجام شود که برخی از دیگر کشورهای منطقه نیز مشارکت داشته باشند از جمله همانگونه که تاکید کرده ایم ایران و مصر.»

بشار اسد در اولین سفر خارجی خود از زمان آغاز بحران این کشور در مارس 2011 به مسکو سفر کرد و در دیدار با پوتین درباره تحولات اخیر سوریه و عملیات نظامی روسیه در این کشور گفتگو کرد.
عملیات نظامی نیروی هوایی روسیه در سوریه همچنان ادامه دارد و جنگنده های روسی مواضع و مراکز فرماندهی سازمان (تکفیری صهیونیستی) داعش را در مناطق مختلف این کشور هدف قرار می دهد.

این حملات به ارتش سوریه برای انجام عملیات و بازپس گیری بخشهایی از مناطق تحت تصرف تروریستها کمک کرده است.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار