قائم مقام اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی از انتشار ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه تا شعاع بیش از600 کیلومتری این دریاچه خبر داد.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ سید محسن حسینی قمی با بیان عواقب منفی خشکی دریاچه ارومیه و محیط پیرامون آن، در صورت بروز طوفان های نمکی هشدار داد.

 نتایج مطالعات دانشگاه شریف نشان داد طوفان های نمکی وگرد وغبار دریاچه ارومیه تا شعاع بیش از 600 کیلومتر و عمدتا مناطق شرق و شمال شرق را در بر خواهد گرفت.

وی با اشاره به نتایج مشاهدات میدانی شرایط کنونی را مساعد اعلام کرد اما در عین حال هشدار داد: اگر این تهدیدها که هم اکنون با دستگاه ها سنجش می شوند مدیریت نشوند تاثیر منفی آن بر همگان ناملموس خواهد بود و در آینده نزدیک مردم بدون ابزار و به صورت عینی شاهد ریزگردها و تبعات آن خواهند بود که شهرستان عجب شیر از جمله مناطقی است که با بیشترین تبعات منفی خشک شدن دریاچه ارومیه در تمام زمینه ها روبرو است.

قائم مقام حفاظت محیط زیست استان علت مشخص نشدن درصد ذرات نمک از ریزگردها را نبود اعتبار برای دستگاه ها و تجهیزات آنالیز نمک ازعناصر موجود در ریزگردها دانست و افزود: در صورت تخصیص اعتبار برای خرید دستگاه ها و تجهیزات آنالیز نمک ازعناصر موجود در ریزگردها می توان اطلاعات دقیق از وضعیت آلودگی طوفان های نمک دریاچه ارومیه در استان را در اختیار ارگانهای قرارداد.

قمی افزود: پروژه های سازمان محیط زیست با محدودیت مالی روبرو است و در صورت تامین اعتبار دریاچه ارومیه از خطر و تهدید جدی نجات خواهد یافت.

وی تصریح کرد: دریاچه ارومیه هر ساله به طور متوسط با افت 30 سانتی متری روبرو است که در سال آبی 93-94 این افت به حداکثر 5 سانتیمتر رسیده  که این امر در جلوگیری از انتشار ریزگردها بسیار موثر خواهدبود.

قائم مقام حفاظت محیط زیست استان همچنین گفت: محیط زیست در زمینه اطلاع رسانی و آگاهی بخشیدن در مورد سلامت و بهداشت عمومی نقش مهمی را ایفا می کند که در این راستا آگاهی از طریق مربیان آموزش و پرورش و آموزش، روحانیون به مردم محلی و ارتباط حضوری کارشناسان با مردم محلی و فرهنگ سازی از طریق رسانه ها است.

قمی با اشاره به همکاری محیط زیست با دیگر ادارات افزود: جلسات مشترک با همکاری دانشگاه ها ادامه دارد که مطالعه مدلینگ توسط دانشگاه تبریز و برنامه شناسایی و اولویت بندی کانون های تاثیر گذار در افزایش ریزگردها توسط دانشگاه شریف و برنامه مطالعه و بررسی انواع مالچ های موجود و انتخاب بهترین مالچ طبیعی برای تثبیت کانون های ریزگرد که سازگار با محیط است در حال انجام است.

وی همچنین گفت: برنامه راه اندازی دستگاه های ماهواره ای دانشگاه تبریز برای نظارت تغییرات دریاچه ارومیه و مشاهده وضعیت کانون های ریزگردها که اطلاعات ماهواره ای را به صورت آنلاین و لحظه به لحظه در اختیار کارشناسان قرارمی دهد عملیاتی شده است.

قائم مقام اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی افزود: میزان اعتبار پیش پرداخت برای اجرای طرح های سازمان 2 میلیارد و 300 میلیون تومان در سال 93-94 است که برای تکمیل پروژه ها 27 میلیارد تومان درخواست شده است. 
انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
خطر کویر شدن اطراف دریاچه اغراق نیست بلکه فاجعه ای امکان پذیر است