کارشناسان غربی مدعی هستند رفتاری که ایران پس از امضای توافق هسته‌ای از خود بروز داده، دموکرات‌ها را کاملا کلافه کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه واشینگتن تایمز در گزارشی به تحلیل رفتار ایران پس از امضای توافق هسته‌ای پرداخت و نوشت: اقداماتی که ایران در این مدت انجام داده است به جای آنکه مایه آرامش و اطمینان خاطر دموکرات‌های آمریکا باشد، برای آنها دردسرهای فراوانی به دنبال داشته است. زمانیکه دموکرات‌ها مشغول چانه‌زنی بر سر تصویب برنامه جامع اقدام مشترک – برجام – بودند، ایران آزمایش  موشک بالستیک عماد را با موفقیت پشت سر گذاشت و بار دیگر دموکرات‌های حامی توافق هسته‌ای را با سیل انتقادات مواجه کرد.  
 
جمهوری‌خواهان و دیگر مخالفان توافق هسته‌ای ایران، آزمایش موشک عماد را ناقض توافق صورت گرفته در وین می‌دانند و مدعی هستند با توجه به همین موضوع، توافق هسته‌ای از درجه اعتبار ساقط است. کاخ سفید و ایران در پاسخ به این مخالفان اعلام کردند، آزمایش موشک بالستیک عماد خللی در توافق هسته‌ای ایجاد نمی‌‎کند زیرا در هیچکدام از بندهای توافق به آن اشاره نشده است. از سوی دیگر 11 نفر از نمایندگان دموکرات سنا نامه‌ای به "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا، ارسال و نارضایتی خود را از رفتار ایران پس از امضای توافق هسته‌ای ابراز کردند. آنها معتقدند هرچند در توافق هسته‌ای وین اشاره‌ای به آزمایش موشکی ایران نشده است؛ این موضوع به خودی خود نقض کننده قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل است. در این نامه قید شده است: نباید هیچ ابهامی در حرکت ما به سوی اجرای توافق هسته‌ای ایران وجود داشته باشد و قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل نقض شود.
 
 
از 11 نماینده دموکراتی که این نامه را امضا کردند فقط 2 نفر – بنیامین کاردین و چارلز شومر – به توافق رای منفی داده بودند. موضوع ایران به سردرد مزمن دموکرات‌ها تبدیل شده است. آنها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 قرار دارند و تمایل ندارند جمهوری‌خواهان از آن به عنوان نقطه ضعف نامزدهای انتخاباتی دموکرات استفاده کنند. درصورتیکه ایران به رفتار کنونی خود در عرصه بین الملل ادامه دهد، منتقدان خواهند گفت این وضع را پیش از امضای توافق به شما هشدار داده بودیم. در این شرایط دموکرات‌ها شانس خود را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از دست می‌دهند.
 
"ادوارد رویس،" رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد: رفتار ایران در سه ماه گذشته نشان داد این کشور خواستار بهره‌برداری یک‌جانبه از توافق هسته‌ای است و حاضر به توقف برخی اقدامات تحریک‌آمیز مانند آزمایش‌های موشکی و یا دخالت در جنگ سوریه نیست. سفرهای مکرر سردار "قاسم سلیمانی،" فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، به مسکو، بغداد و حلب نیز گواه همین مطلب است. اگر ایران تغییری در رفتار خود بوجود نیاورد، بدون شک در چند سال آینده شاهد بروز فجایعی  خواهیم بود که می‌توان آنها را از هم‌اکنون پیش‌بینی کرد.
 
در این شرایط دموکرات‌های سنا با تردید بیشتری به حمایت از توافق هسته‌ای ایران می‌پردازند و تا فرا رسیدن موعد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در بیم و امید به سر خواهند برد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲۴
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
غلط اضافی کردن ناراحتن
ما از حق و حقوق خودمون بگذریم و کوتاه بیایم تا دشمنامون شاد باشن؟!!!!
برن گمشن
به قول شهید بهشتی"آمریکا از ملت ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر"
آخرین اخبار